På Däckbranschens egen utbildning Däckskolan får du bland annat lära dig hur fälgar är uppbyggda och vilka de korrekta namnen är på dess olika delar.

Testa dig själv: Har du rätt kunskap om fälgar?

Utbildning

Fälgar är naturligtvis en självklar del av vardagen för alla däckmontörer. Men vissa kunskaper kanske ändå faller i glömska under årens gång. I Däckskolan får du repetera din kunskap och inhämta ny. Här beskriver vi några delar som tas upp under den två dagar långa utbildningen.

Personbilsfälgar är nästan alltid av modellen dropcenterfälg, vilket betyder att de har en monteringsränna i fälgbanan. Monteringsrännan är nödvändig för att kunna utföra montering och demontering. När däckfoten trycks ner i monteringsrännan går det att få motstående däckfot över fälgkanten.

Bultcirkeln Fälgen har vanligtvis fyra eller fem bulthål som är placerade i en cirkel - bultcirkeln. Det kan hända att en kund ber dig att montera ett hjul som är köpt på annons. ”Fälgen har ju fem bulthål så det borde passa”, säger kunden. Montera inte hjulet om det inte passar exakt. Förklara för kunden att hjulet kan lossna under körning om det inte är gjort för bilmodellen. Kontrollera att bilen och fälgen har samma bultcirkel och att navhålet passar (se till att eventuell centreringsring har rätt mått). Fälgens bredd och inpressning måste passa med bilmodellen. Använd STRO-boken för rätt värden.

En däcktryckvakt hjälper föraren att hålla koll på lufttrycket i däcken. Den enklaste modellen är en ventilhatt försedd med en lysdiod som börjar blinka när däcktrycket sjunker under en viss nivå. Ett mer avancerat system är TPMS (Tire Pressure Monitoring System) som ger föraren kontinuerlig information om lufttrycket i hjulen.
Indirekt TPMS mäter skillnaden i rotationshastighet mellan fordonets hjul genom ABS-systemet. Om ett hjul tappar lufttryck ändras rulldiametern och föraren varnas av en symbol på instrumentbrädan. Systemet kan behöva kalibreras om vid ändring av däckdimension och byte av lufttryck.
Direkt TPMS har en batteridriven sensor i varje hjul (även reservhjulet). Hjulens lufttryck visas på instrumentbrädan. Systemet varnar föraren om ett hjul tappar tryck. Om en ny sensor monteras i ett hjul så måste den ofta programmeras för bilens TPMS-system. En del sensormodeller sköter detta automatiskt.
I EU ska alla nya bilar upp till 3,5 ton vara försedda med TPMS från och med 1 november 2014.

Anmälan dig till Däckskolan
Däckskolan 1 är en grundutbildning för dig som är verksam i däckbranschen. TYA har tillsammans med DRF, Däckspecialisternas Riksförbund, utarbetat en tvådagars grundutbildning vad gäller personbilsdäck och hjul med några beröringspunkter för lätta transportfordon.Utbildningen är teoretisk och innehåller inga praktiska moment.
Däckskolan 2 riktar sig till dig som är verksam i däckbranschen och har minst två års yrkeserfarenhet i branschen eller gått Däckskolan eller likvärdig utbildning. TYA har tillsammans med DRF, Däckspecialisternas Riksförbund, utarbetat en tvådagars utbildning med däck och hjul för lastvagnar, bussar och lättare industrifordon.
Under 2019 arrangeras följande kurser:
- Stockholm 8 maj: Däckskolan 2.
- Göteborg 18 september: Däckskolan 2.
- Stockholm 25 maj: Däckskolan 1.
- Malmö 25 maj: Däckskolan 1.
Anmälan görs på www.tya.se

 


 

Annons:

Däckmontörens kunskap är viktig för trafiksäkerheten

Utbildning

07 oktober 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår