Joakim Gustafsson och Patrik Örtengren från Continova tipsar om miljövänliga hjultvättar.

Polska Kart tvättar med en kombination av tvättmedel och platsgranulat. Efter maximalt 500 hjul stoppar maskinen för vattenbyte.

Teco LR500 tvättar genom varmt vatten och granulat under lågt tryck. Fyra olika tvättprogram från 30 till 120 sekunder finns allt välja på.

Top Auto EcoWash tvättar med kallt vatten under högt tryck och med biologiskt nedbrytbara tvättmedel.

Ketty 2020 från Spanska Ibasan rengör med borstar och högtrycksspolning. Vattenförbrukningen är endast 3-5 liter per hjul.

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

Rätt hjulvätt ger intäkter och bidrar till en renare verkstad. Men det kan vara tungt att hantera däcken och lurigt att bli av med spillvattnet utan att skapa miljöproblem. DäckDebatt tipsar om fyra nya och miljövänliga hjultvättar.

TEXT OCH FOTO LARS-GÖRAN HEDIN

Varje år tvättas upp emot 20 miljoner bildäck i Sverige – och antalet ökar hela tiden. Att få däcken tvättade i samband med hjulbytet är en självklarhet för både kunder och däckverkstäder. Men det är inte helt oproblematiskt. Att hantera däcken kan vara slitsamt för personalens ryggar och att ta hand om spillvattnet från däcktvätten är inte helt enkelt ur miljösynpunkt.
Spillvattnet från däcktvättar innehåller höga halter tungmetaller. Även om det inte är på långt när så höga halter som i biltvättar så handlar det ändå om upp till 400 gånger så mycket bly och 200 gånger så mycket koppar som i ”normalt” spillvatten. Hur gör man då för att lösa de här problemen?

Låt tvätten göra lyften

När det gäller arbetsmiljön är lösningen förstås att investera i däcktvättsutrustning som själv svarar för det mesta av langandet med skitiga och rena däck. Vad sedan miljöfrågan beträffar är det två saker som kan minska problemet; att använda så liten mängd vatten per däck som möjligt och att använda metoder för att rena spillvattnet.

När det är dags att byta ut den gamla uttjänta däcktvätten mot en nyare finns det god anledning att titta på lösningar som gör hanteringen av däcken mindre arbetskrävande och som hjälper verkstaden att ta hand om tungmetaller och annat oönskat som däcken lämnar efter sig i tvättvattnet.

– Vi är glada över att nu också kunna erbjuda reningsverk till våra däcktvättar, som ännu ett steg i rätt riktning. Redan förut är de snåla med vattnet, men nu kan verkstäderna också ta hand om restprodukterna från tvätten och hantera dem på ett säkert sätt, säger Patrik Örtengren på Continova i Kungsbacka.

Miljöbevakad

Många verkstadsägare i storstadsområdena känner sig tämligen påpassade av de miljövårande myndigheterna. Och många förstår varför. Så här säger en av Continovas kunder till Däckdebatt:

– På en gummiverkstad samlas ju samma skit som i våra vägkanter, fast här blir det hela fasen så mycket mera koncentrerat. Så när vi nu fick chansen att rena vattnet från däcktvätten var det inget snack om saken.

På den svenska marknaden finns just nu ett par olika alternativ när det gäller automatiska däcktvättmaskiner med integrerad eller tillkopplad vattenrening. Ett alternativ är svenskt och det kommer från Arlöv utanför Malmö. Där finns Hedson Technologies. Deras däcktvättar heter Drester och finns i olika modeller. De tvättar med en patenterad teknik som bygger på en kombination av varmvatten och plastgranulat. Metoden har visat sig vara väldigt effektiv. Tvättarna finns i flera olika modeller från enklare singeltvättar med inbyggd däcklyft till automatiska som matar hjulen själva.

6 000 däck utan vattenbyte

Drestertvättarna har slutet vattensystem med 300 liter vatten och en förbrukning på 0,7 liter vatten per däck. Utan reningsverk klarar en tvätt av den modell Jojjens installerat 400 hjul enligt tillverkarens rekommendation, innan det är dags att byta vatten. Med reningsverk klarar den däremot upp till 6 000 däck. Smuts och partiklar filtreras och samlas upp i en filterpåse som sedan lämnas som miljöfarligt avfall.

– Vi har kunder som har räknat ut att de sparar ungefär 30 mantimmar enbart på det minskade jobbet med att byta vatten. Och tack vare att däcktvätten har en funktion som automatiskt stänger av värmen när den inte används så har de förstått att de också sparar på elräkningen, förklarar Patrik Örtengren.

– Den nya GP-serien av hjultvättar sparar med sitt intelligenta uppvärmningssystem och sin konstruktion upp till 3000 kW/h per år i el, säger Patrik Örtengren. Continova är återförsäljare för Drestertvättarna i Sverige.

Fyra vagnar i tåget

Så långt miljön och elräkningen – hur är det med ryggarna då? Jodå, Dresters däcktvätt har ett system med vagnar som man lastar fyra hjul på. Sedan är det bara att rulla fram dem till maskinen och docka dem med en styrskena där. Flera vagnar – upp till fyra stycken – kan kopplas efter varandra så att personalen kan ägna sig åt annat medan maskinen tvättar ett däck i taget och lämnar tillbaka det rentvättat på sin plats på vagnen.

Investeringen i däcktvätt och reningsverk är en god affär för de flesta däckverkstäder. Andelen kunder som vill ha sina däck förvarade ökar hela tiden. Och så finns det de som bara kommer in för att få däcken tvättade.

Det ökande bruket av aluminiumfälgar och allt mer öppna sådana ökar problemet med nedsmutsning för dem som måste köra på annat än asfalterade vägar. Det blir allt vanligare med kunder som vill få sina hjul tvättade också mellan byta från vinter till sommar.

Här är fyra nya och miljövänliga hjultvättar

Polsk tvätt klarar ryggen

Bland däcktvättarna på den svenska marknaden är det inte alla som erbjuder inbyggd eller tillkopplad reningsfunktion. Men det finns fabrikat som, i likhet med Drester, erbjuder hjälp att få däcken från verkstadsgolv till tvätt.
Polska Kart har ett antal modeller av automatiska hjultvättar, med eller utan inbyggd hjullift. Dessa maskiner hanterar bara ett hjul i taget och har även de recirkulerande vattensystem på 300 liter. Liksom Dresters maskin tvättar de med en kombination av tvättmedel och plastgranulat. Efter maximalt 500 hjul stoppar maskinen för vattenbyte. Sedimenterad granulat samlas i en tank under maskinen.

Rostfri italienare

Teco LR500 är en italiensk däcktvätt som har en rostfri kaross nertill. Den tvättar med en kombination av varmt vatten och granulat under lågt tryck. Sex olika tvättprogram från 10 till 600 sekunder finns att välja på.
Vattenvolymen är 290 liter och för att rena den finns ett vattenreningsverk som tillbehör. Vattnet byts efter maximalt 500 tvättar. LR500 har ett lågeffektsläge där vattenvärmaren stängs av när pumpen går.  Effektbehovet minskas då till 6 kW istället för 10 kW som normaldrift kräver.
Säljs i Sverige av Boab Hjuldelar

Italiensk eko-tvätt

Top Auto EcoWash är en italiensk däcktvätt som tvättar med kallt vatten under högt tryck och biologiskt nedbrytbara tvättmedel. Maskinen är inverterstyrd, vilket ger mjukare rotationsändringar och mindre slitage på de mekaniska komponenterna. Maskinen har tre tvättprogram, 30, 60 eller 90 sekunder långa.
Tack vare att EcoWash tvättar med kallt vatten är effektbehovet endast 4 kW medan vattenbehovet ligger på 7 liter per timme. Inräknat torktiden tar det från 45 till 240 sekunder att tvätta ett däck, beroende på tvättprogram.
En filteranläggning under tvätten renar vattnet innan det pumpas ut i avloppet.
Säljs i Sverige av Boab Hjuldelar

Borstande spanjorer

Från spanska tillverkaren Ibasan finns i Sverige två borstförsedda hjultvättar, Ketty 2020 och Ketty 5000. De rengör med kombinationen borstar och högtrycksspolning, helt utan kemikalier. Tvättiden med torkning är endast 45-60 sekunder och vattenförbrukningen ligger på 3-5 liter per hjul.
Den större modellen, Ketty 5000, har vandrande och reverserande borstar. Klarar hjul upp till 1 000 millimeter och har en inbyggd automatisk doserare för nedbrytbara tvättmedel.
Till båda modellerna finns vattenreningsverk som tillbehör.

Säljs i Sverige av Boab Hjuldelar


Annons:

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår