Annons:
Sök i däckdebatt

Michelin CrossClimate plus

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

Kan året runt-däck fungera lika bra på sommaren som på vintern? – Nej, det går inte att kompromissa, säger Pirellis Lars Bergmark bestämt. – Tekniken är på frammarsch och vi kan inte för all framtid måla in oss i gamla däckdefinitioner, anser Michelins expert Marcus Karlsson.

Av: Mikael Svensson

Ingen däcktillverkare säljer året runtdäck i Sverige för att de ska användas året runt. Däremot förekommer det att privatkonsumenter beställer via nätet eftersom däcken säljs i Mellaneuropeiska länder där klimatet är annorlunda. Att däcktillverkarna inte säljer året runt däck, eller ”all season” som de också  kallas, i Sverige, Norge och Finland beror på att de inte lämpar sig för det nordiska klimatet. Men det skulle vara fullt möjligt, förutsatt att de har en vinterdäcksmärkning som är godkänd av Transportstyrelsen (se rutan om Transportstyrelsen särskilda föreskrifter).
– Jag tycker att man ska hålla sig till STRO:s (Scandinavian Tire & Rim Organization) lista över godkända vinterdäck, säger Lars Bergmark ordförande i Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening, DFTF, och även nordisk vd för Pirelli.
– Lagstiftningen säger att däcket ska vara ”särskilt framtaget för vinterförhållande” för att klassas som vinterdäck. Det kan ju omöjligen ett året runt-däck vara, säger han.

I Danmark säljs däremot året runt-däck eftersom det där är ett mildare klimat på vintern än i övriga Norden, samt att  Danmark inte har en vinterdäckslag. Lars Bergmark är absolut motståndare till att det ska finnas däck som är godkända att användas året runt i Sverige, Norge och Finland.
– Jag skulle vilja ha en tydligare lagstiftning som även innefattar en lag om att du ska ha sommardäck på sommaren. Men där är vi ännu inte riktigt överens inom  branschen. Lars Bergmark menar att det inte går att tillverka däck som klarar stora temperatursvängningar. Då blir det en kompromiss som gör att de varken fungerar tillfredställande på sommaren eller på vintern.
– Det beror på gummiblandningen, den kan inte anpassas till både höga sommartemperaturer och låga vintertemperaturer. För att klara vinterkraven får ett året runt-däck det svårare i högre hastigheter och vid bromsundanmanöver på sommarvägar. Då har du en säkerhetsrisk.

I nära samarbete mellan däcktillverkare utvecklar biltillverkare en specifikation på vilka däck som bilen ska utrustas med från fabrik. Allt för bilens säkerhetssystem och karaktär ska uppfyllas. Detta innefattar även hastighetsindex. Detta index måste följas så länge det är ett sommardäck men så snart man monterar på ett vinterdäck gör lagen undantag. Även om det är sommar ute.
– Även här har vi brister i lagstiftningen. Det borde vara en självklarhet att det ska vara rätt hastighetsindex på däcken under sommaren för att de inte ska utgöra en trafikfara. Fel däck innebär att bilens säkerhetssystem sätts ur spel.
Finns det överhuvudtaget någon framtid för att kunna använda sig av en däcktyp året runt i Sverige?
– Från Pirelli menar vi att det kan fungera i zoner där det är förhållandevis lite vinterklimat och att du kör i mycket begränsad omfattning i cityområden.

Marcus Karlsson är Michelins expert på däckregler och branschnormer. Han har en annan inställning till året runt-däck än Lars Bergmark. Han tycker att utvecklingen av däcktypen går i rätt riktning och tar det inte för omöjligt att det i framtiden kan finnas däck som går att använda året runt på svenska vägar.
– Jag tror att vi på sikt kommer att få se stora tekniska framsteg när det gäller teknologi, gummiblandning och däckmönster. Vi kan inte för all framtid måla in oss i gamla däckdefinitioner utan pröva nya teknologier och lösningar, säger han.
Michelin har tagit fram ett sommardäck som säljs på den svenska marknaden, Michelin CrossClimate plus. Däcket har försetts med vinterdäcksmärkningen M+S och 3PSMF men det finns inte med i STRO:s lista över godkända vinterdäck för nordiska förhållanden.
– Vi marknadsför det som ett sommardäck som har egenskaper som passar den nordiska sommaren, däcket har märkning B på våtgrepp, upplyser Marcus.

Men vad är syftet med att marknadsföra ett året runt-däck som inte kan användas när det är vinter?
– Det finns ju ett spann på ett par månader vid årstidsskiftningarna. Detta är ett däck som fungerar bra på vått och kallt väglag. Du kan alltså köra med det lite längre på hösten och du har på våren fortfarande ett däck med bra grepp om det skulle vara vinterväglag fram till april, maj. Här måste vi också beakta att det skiftar mycket i årstider beroende på var i Sverige som du bor.
– Däcket har efter tre år på marknaden visat sig fungera mycket väl i det nordiska klimatet. Vi på Michelin kallar det ett vår-, sommar och höstdäck. Dock ska man alltid tänka sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern i det nordiska klimatet.
Hur bra är det här däcket på sommaren i jämförelse med era renodlade sommardäck?
– CrossClimate hävdar sig väl i de däcktesterna de har varit med i och vi har haft mycket bra feedback från våra kunder.

Peter Buhre, sakkunnig hos Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, tar tydligt avstånd från året runt-däck.
– Tack vare att gummiblandningen är anpassad för vinterförhållanden så har dessa däck betydligt längre bromssträckor och sämre vägegenskaper på sommaren. För mig är val av däck lika självklart som valet av skor efter årstider. Sandaler på sommaren och pjäxor på vintern.

FAKTA: transportstyrelsen om godkända vinterdäck
Så här står det i tredje paragrafen i Transportstyrelsens särskilda föreskrifter om användning av vinterdäck avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar: ”3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller ”Mud and Snow”.
Till paragrafen finns ett allmänt råd som säger att grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck. Vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. (TSFS 2012:131).
Transportstyrelsens utredare Hans Norén menar att skrivningen ”särskilt framtagits för vinterkörning” inbjuder till tolkningsutrymme om det finns vinterdäcksmärkning på däcken. – Det är något som en domstol får avgöra. Vi har ännu inte haft något fall uppe i domstol där någon med året runt-däck åtalats för brott mot vinterdäckslagen. Det är en knivig fråga.
FOTNOT: Hos Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO, finns listan över godkända vinterdäck.
För mer information: www.stro.se 

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår