Annons:
Sök i däckdebatt

Michelins utvecklingsteam för det nya dubbdäcket: Frederic Sarazin, Anais Maupetit, Marc Auriacombe och Samuel Portrait.

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

Journalister och branschfolk från hela Norden samlades i mitten av mars i lappländska Arvidsjaur för Michelins viktigaste produktlansering på många år: Nya vinterdäcket X-Ice North 4, som slår rekord i antal dubbar.

TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD

Det är fjärde generationen av dubbdäcket som lanseras till nästa vinter. Och skillnaden gentemot den nuvarande generationen är dramatiskt, i alla fall när det gäller antal dubb. X-Ice North 3 har drygt 90 dubbar. I det nya däcket har antalet dubb ökats till 250 stycken (205/55 R16).

Även om dubbdäcken utgör en väldigt liten del av Michelins totala försäljning så är nordiska vinterdäck mycket viktiga för företaget. I Norden väljer fortfarande mer än varannan bilist dubbdäck. Och den på den ryska marknaden är också efterfrågan på dubbdäck stor. När det gäller vinterdäck kompromissar inte köparna utan väljer dyrare premiumdäck, för högsta möjliga säkerhet. Och sannolikheten att bilägarna ska välja samma fabrikat på sommardäcken ökar också om det är nöjda med sina vinterdäck.

Michelin hänvisar till oberoende tester som visar att det nya däcket slår konkurrenterna på fingrarna i alla kategorier: acceleration, bromssträcka, rullmotstånd, uppträdande på is och snö samt ljudnivå.  

Och det är det stora antalet dubb som ger konkurrensfördelarna. Dubbarna är av stål och inte av aluminium som tidigare och de är utplacerade i däckmönstret efter en komplicerat matematisk uträkning.
De tester som Michelin refererar till visar att X-Ice North 4 har omkring två meter kortare bromssträcka på is än närmaste konkurrent, uppmätt från en hastighet på 30 km/h. Och på en 1000 meter lång testbana var Michelin mer än tre sekunder snabbare än genomsnittet hos konkurrenterna. Även när det gäller ljudnivån ska Michelins däck placera sig bättre än konkurrenterna.

På vägar och på en upplogad sjö i Arvidsjaur fick branschpressen under en dag provköra X-Ice North 4 på olika bilar. Det fanns också möjlighet att jämföra det nya däcket med andra premiumdäck. I en körövning på is med full acceleration och full broms hade företaget installerat mätutrustning i bilarna. Denna visade enligt företaget att X-Ice North 4 ger snabbare acceleration och kortare bromssträcka än de två andra konkurrerande däck som användes. Alla bilar var av typen VW Golf, inhyrda för ändamålet.

Officiell säljstart för X-Ice North 4 är maj. Michelin uppger att de redan fått stora beställningar inför marknadslanseringen vintern 2018/2019.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår