Alla vill ha Koenigseggs fälgar. Men vill du lägga vantarna på dem får du slanta upp en miljon kronor.

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

Ett par nya heta fälgar skulle vi väl alla vilja ha av tomten i julklapp. Men är du beredd att betala en miljon kronor för en uppsättning?

Så mycket kostar de handtillverkade kolfiberfälgarna från Composite Design till de svenska supersportbilarna Koeniggsegg. På Däckbranschdagen berättade Fredrik Wettermark från Composite Design om företagets fälgtillverkning. Den stora fördelen med kolfiber jämfört med aluminium är viktbesparingen. En 20x12,5-tumsfälg till Koenigsegg väger drygt 7 kilo, jämfört med 12 kg för motsvarande fälg i aluminium.
— Vi handtillverkar fälgarna till Koenigsegg och det tar cirka en vecka. Men om några år räknar vi med att kunna starta maskintillverkning och då sjunker kostnaden drastiskt, säger Fredrik Wettermark.

Han spår att maskintillverkade kolfiberfälgar på sikt kan kosta cirka 20 000 kronor och då kan de på allvar förstås bli en julklapp till kräsna bilförare.
Ett problem vid masstillverkning är att fälgarna inte kan återbrukas fullt ut. Vid tillverkningen läggs kolfibern på i långa strängar, som att de vävs. Därefter härdas de i en autoklav. När fälgarna återbrukas huggs de sönder i mindre bitar. Det medför att kolfibersträngarna bryts av och inte kan användas till nya fälgar.
— Däremot kan vi förstås tillverka andra kolfiberprodukter av materialet, säger Fredrik Wettermark.
Composite Design tillverkar inte bara fälgar utan även en lång rad produkter till olika branscher, allt ifrån bårar till sjukhus till broar och bilkarosser.

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår