Fälgrenovering är ett rent hantverk som kräver flera olika moment innan en fälg är klar. Därför har lntera byggt upp sin verkstad med stationer för de olika momenten.

När Anders Hemström arbetade på en smidesmekanisk verkstad i början av 90-talet kom en däckhandlare och bad om svetshjälp för att reparera en aluminiumfälg. Han fick sin hjälp och kom snart tillbaka med fler fälgar. Så kom det sig att Anders och tre kompisar startade företaget lntera 1994.

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

På lntera i Länna Industriområde söder om Stockholm är travarna med aluminiumfälgar höga. Här blir skadade fälgar som nya när någon rammat en trottoarkant med bilen. Det är ett jobb som kräver lång erfarenhet och hantverksskicklighet.

När Anders Hemström arbetade på en smidesmekanisk verkstad i början av 90-talet kom en däckhandlare och bad om svetshjälp för att reparera en aluminiumfälg. Han fick sin hjälp och kom snart tillbaka med fler fälgar. Så kom det sig att Anders och tre kompisar startade företaget lntera 1994.

— Vi hade ingen solklar affärsmodell men förstod att reparation av fälgar var något man skulle kunna livnära sig på, berättar Anders Hemström för däckdebatt.

Ide om komplett service

Firman startades i en liten lokal i Västberga där dom blev kvar i tio år. 2004 var lokalerna alldeles för trånga. Anders hade vid det laget löst ut sina kompisar ur firman och var ensam ägare. Han byggde ett för verksamheten anpassat hus i Länna söder om Stockholm. Där fanns plats både för försäljning, däckförvaring och fälgreparationer.

— Jag hade en ide om att kunna erbjuda komplett service till mina kunder. Saken var ju den att det allt oftare kom kunder som ville ha en fälg reparerad och samtidigt behövde nya däck till den. Då talar jag inte bara om nya fälgar utan också om gamla klassiska fälgar som krävde tidsenliga däck. Sådant lärde vi oss att fixa på lntera.

Bra jobb mellan säsongerna

Idag är lntera en däckhandlare bland många andra, men med den skillnaden att här finns det arbete med fälgreparationer mellan säsongerna. Och med en delvis lite exklusivare kundkrets. Det finns många hjul till exklusivare bilar i däckhotellet men merparten är till standardbilar.

— Vi har försäkringsbolagen att tacka för mycket av jobben. Idag när en ny fälg lätt kan kosta 5 000-10 000 kr blir det dyrt att byta till nytt vid en skada. Istället kan vi reparera fälgen för en tredjedel av pengarna - med ett resultat som inte går att skilja från den nya fälgen.

Försäkringsbolagen älskar idén med att reparera en fälg istället för att behöva betala för fyra nya, konstaterar Anders och berättar att det dessutom ofta inte ens finns några nya fälgar att få tag i.

Räddningen för många

Kunder från hela landet har upptäckt hans verkstad och kommer hit för att få hjälp när en fälg behöver repareras e!ler kanske bara lackeras om. Det blir allt vanligare att köpare av exklusiva bilar kommer på att färgen på fälgarna inte är exakt sådan som de vill ha den.

Aluminiumfälgarna började komma på 90-talet och sedan dess har de kommit på bred front. Ett tag var det populärt med "Split-fälgar", fälgar i två eller tre delar som var hopskruvade med specialskruv. Sådan skruv köper lntera från utlandet.

Splitfälgarna hade fördelen att de lätt kan breddas och få nytt utseende. De kom först på tävlingsbilar men spred sig till flera standardbilar, bland annat var de en tid vanliga på Volvos prestigemodeller. Anders Hernström berättar att när det är dags att renovera sådan fälgar så hamnar de oftast hos lntera där de högglanspoleras, får centrum lackerat och nya skruvar.

Rationell "produktionslinje"

Fälgrenovering är ett rent hantverk som kräver flera olika moment innan en fälg är klar. Därför har lntera byggt upp sin verkstad med stationer för de olika momenten. Och personalen lärs upp till att bli specialister på eller ett par moment - någon är bra på att rikta buckliga fälgar, en annan på att svetsa, en tredje på att lackera. Alla moment har förfinats genom åren.

Av någon anledning saknas det färgkoder för de färger som används på fälgarna. Det är ett dilemma som lntera löst genom att lämna fälgar till Akzo Nobel som scannat in dem för att få rätt färgbrytning. Efter flera år har lntera på så vis kunna lägga upp ett referensbibliotek med fälgfärger.

— Det är knepigt med färg. Silver är inte bara silver utan det kan skilja i pigmentstorlekar och en massa annat, och en del färger ska läggas på i flera skikt som förseglas var för sig, förklarar Anders. Men tillägger att han har lackerare som efter flera år ser direkt vilken färg det ska vara och hur den ska läggas på.

Massor av fakturor

När Däckdebatt kommer på besök är det full fart i verkstaden. En normaldag kan det komma in ett 30-tal nya jobb med en eller flera fälgar. lntera kan ha upp till 300 fälgar i produktion samtidigt och ytterligare ett par hundra som ligger färdiga i väntan på däck.

— Att hålla koll på det här är en riktig utmaning, men vi har ett bra system för att hålla koll på fälgar och däck och ett system för att bocka av klara jobb så att det kan gå iväg en faktura på studs, förklarar Anders Henström. Många fakturor blir det - lntera har ett tiotal anställda och omsätter 10-12 miljoner kronor om året.

— För ett par år sedan sålde jag både verkstad och fastighet till två av de anställda. Jag ville hitta köpare som kunde hantverket så det var en bra lösning. Nu jobbar jag vidare själv som konsult på verkstads- och fastighetssidan. Och bygger lite andra fastigheter här i trakten också, förklarar Anders.

SÅ LAGAS EN SKADAD FÄLG

- När en fälg kommer in skrivs den in i datasystemet och får en märkning som avslöjar dess identitet och vilka åtgärder den kräver.
- Fälgens skick kontrolleras. Den centreras på en maskin så att det går att fastställa om den är helt rund eller deformerad på något vis.
- Deformerade fälgar värms och riktas, med hydraulik först och sedan blir det finriktning med plastklubba.
- Metallskador i kanten eller på andra ställen repareras genom TIG-svetsning, följt av en första grov handslipning.
- Eventuella metallöverskott från svetsningen tars bort i en metallsvarv.
- Fälgen tvättas ren och lagningarna finslipas för hand med våtslippapper.
- Slutligen lackas fälgen, högglanspoleras och i förekommande fall avlägsnas lacköverskott från ytor som ska vara metallrena.

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår