Exempel på användningsområden för återvunna däck är fallvänlig asfalt för cykel- och gångbanor, krockvänliga och stöttåliga vägbarriärer i gummibetong, gummimaterial för isolering av husgrunder samt för vattenrening.

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

Svensk Däckåtervinning (SDAB) har inlett ett samarbete med Massbalans AB för att hitta nya marknader och produkter för återvunnet däckmaterial, bland annat inom konstruktion och anläggning.

Den gemensamma ambitionen är att återvunnet däckmaterial ska komma till nytta i samhället och därmed bidra till minskad klimatpåverkan, bättre miljö och långsiktig hållbarhet.

Svensk Däckåtervinning, SDAB, som ansvarar för insamling och återvinning av däck under det lagstadgade producentansvaret, ökar nu ambitionen att det återvunna materialet ska komma till mer nytta i samhället och bidra till att Sverige uppnår sina miljömål och Agenda 2030.
Samarbetet med Massbalans är ett initiativ för att öka materialåtervinningen som under de senaste åren minskat till förmån för energiåtervinning. Ragn-Sells fortsätter dock att på SDAB:s uppdrag ansvara för insamling, process samt avsättning.

– Uttjänta däck har länge betraktats som ett avfall som ska samlas in och förstöras. Idag vet vi att gummimaterialet är en värdefull resurs som ska återvinnas på ett miljövänligt och klimatsmart sätt. Tillsammans med Massbalans och många andra företag kommer vi gå från ett linjärt system till ett cirkulärt, där däckgummit från cyklar, bussar och bilar blir nya produkter och inte bara energiåtervinns, säger Fredrik Ardefors, VD på SDAB.

– Intresset att skapa cirkulära modeller och återvinna gummimaterial är stort. Några exempel är fallvänlig asfalt för cykel- och gångbanor, krockvänliga och stöttåliga vägbarriärer i gummibetong, gummimaterial för isolering av husgrunder samt för vattenrening. Redan idag så är däckåtervinningen en stor koldioxidfångare, och om vi lyckas med att öka materialåtervinningen så kan vi under de kommande fem åren fyrdubbla den klimatpositiva effekten, säger Carl Zide, VD på Massbalans.

Annons:

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår