Vi Bilägare har testat tre olika däck med bullerdämpande skum och jämfört dem med däck utan tekniken - av samma märke och från samma tillverkare.

På en Volvo V90 testades Pirelli P Zero – 255/35 R20 med Pirelli Noise Canceling System (PNCS).

Redaktionen testade på samma bil även Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 – 225/55 R17 med bullerdämpande SoundComfort-teknik.

Och på en Ford Focus testades Goodyear Efficient Grip Performance – 215/55 R16 med SoundComfort.

Vi Bilägares reporter Nils Svärd, som också ansvarar för tidningens sommar- och vinterdäcktester, höll i testet av bullerdämpande teknik.

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

När tidningen Vi Bilägare testade så kallade tysta däck med bullerdämpande teknik överraskade resultatet. Bullerdämpningen var mest påtaglig i mindre däckprofiler, på en bil med sämre ljudisolering.

Det blir allt vanligare med däck med bullerdämpande teknik. Enkelt uttryckt handlar det om en limmad skumgummimatta av polyuretan inuti däcket. Tekniken anses allmänt som mest effektiv i större däckprofiler. Volvo använder det exempelvis från 19 tum och uppåt. Kavitetsljud är extra högt i däck med låg profil, som inte har lika förlåtande däcksida, samt på breda däck då slitbanan vibrerar mer då mönstrets mitt befinner sig längre ifrån däckets stabiliserande sidoväggar. 

Vi Bilägare har testat tre olika däck med bullerdämpande skum och jämfört dem med däck utan tekniken. På en Volvo V90 testades Pirelli P Zero – 255/35 R20 med Pirelli Noise Canceling System (PNCS). Redaktionen testade på samma bil även Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 – 225/55 R17 med bullerdämpande SoundComfort-teknik.
Och på en Ford Focus testades Goodyear Efficient Grip Performance – 215/55 R16 med SoundComfort. Samtliga däck med bullerdämpande teknik jämfördes med däck av samma dimension och märke från samma tillverkare, fast utan bullerdämpning.
Testen gjordes i blindo med avancerad mätutrustning, både på slät och grov asfalt. Men testförarna fick också notera sina subjektiva omdömen om bullret.
Med 20-tums Pirelli-däcken var skillnaden på grov asfalt klart märkbar. Vi Bilägare skriver att den som kör långa sträckor på grov asfalt helt klart har nytta av tekniken. Men med 17-tums däcken från Goodyear på Volvon kunde testförarna inte skilja på däcken med eller utan bullerdämpning, även om testutrustningen påvisade en viss skillnad.

Testet mest överraskande resultat kom dock när man testade Goodyear Efficient Grip Performance – 215/55 R16 med bullerdämpande SoundComfort-teknik på en Ford Focus.
Så här skriver tidningen om testet av 16-tumsdäcken:
” Med Ford Focus på 16-tumsdäck hör vi en skillnad redan på fin asfalt. På grov asfalt i 110 km/tim är det en påtaglig förbättring. Med SoundComfort-däcket kan föraren och baksätespassageraren prata med varann utan att behöva höja rösten. Det är inte bara däckbullret kring 200–250 Hz som minskat, kavitetsdämpningen ger också lägre vibrationer i flera frekvensområden som sprider sig upp genom bilens chassi. De jobbiga infraljuden vid cirka 80 Hz är lägre och trycket mot trumhinnorna, som finns med standarddäcket, har försvunnit.

Totalt sjönk kupébullret med 1,6 dB på grov asfalt i 110 km/tim. När vi analyserar ljudkaraktären har ljudvolymen minskat med 2,1 dB i frekvensbandet 200–250 Hz. I provet där vi släpper gasen och frirullar med tyst motor från 110/tim ger de tysta däcken hela 3,4 dB lägre vägbuller vid 200–250 Hz.”
Vi Bilägarens slutsats blir följande:
”Den bullerdämpande tekniken fungerar och ger faktiskt bättre komfort – under rätt förutsättningar. Den förbättrar ljudnivån på stora lågprofildäck, men på en välisolerad premiumbil har den ingen nämnvärd effekt i mindre storlekar. Tekniken fungerar, men vägbullret är redan så lågt att det är andra ljudkällor som stör mer.

Tvärtemot vad däcktillverkarna tror ser vi ett starkt behov av bullerdämpande däck – även i mindre storlekar. Inte till Audi, Tesla eller Volvo, utan till bilar som Ford, Kia, Mazda, Toyota och andra billigare folkbilar. Vi får hoppas att däcktillverkarna inser detta och börjar erbjuda lösningen på mindre storlekar till oss skandinaviska kunder.”

Så här kommenterar Goodyear testet:
”Efter implementeringen av SoundComfort-teknologin i sommardäcken lanserade vi förra vintersäsongen teknologin till nordiska vinterdäck för att möjliggöra en tystare och mer bekväm resa även på vintern. Vi ser fram emot att under den kommande vintersäsongen introducera ytterligare dimensioner med SoundComfort-teknologin. Totalt kommer tekniken att finnas tillgänglig i 64 dimensioner av nordiska vinterdäck.”

Läs Vi Bilägares test här.

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår