Kulskyddet har här SDAB´s logga, men den kan bytas ut mot andra.

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

Svensk Däckåtervinning, SDAB, och företaget Ecorub har inlett ett samarbete där Ecorub ska tillverka 5 000 specialdesignade kulskydd till dragkrokar.

Skydden tillverkas i hybridmaterialet TPRR och råvaran utgörs av de däck som SDAB samlar in genom sina 5 000 samarbetspartners. Kulskydden kommer att erbjudas till bilägare via välsorterade handelsföretag och de första utleveranserna från Ecorub sker hösten 2019. Kulskyddet är tillverkat av ett elastiskt gummiliknande material som klämmer åt runt dragkrokens kula så att de inte faller av. Det är mycket långlivat och hållbart.

Svensk däckåtervinning har beställt 5 000 kulskydd till dragkrokar för att sprida bland sina partners. Det är däck- och bilverkstäder som är deras främsta samarbetspartners. Partnerföretagen erbjuds också att beställa kulskydd för att sälja till sina egna kunder. SDAB vill visa sina partners att det går att tillverka nya produkter av de däck som samlas in via gummiverkstäderna och att insamlingsarbetet faktiskt leder till ett hållbarare samhälle.

Ett annat mål med samarbetet är att uppmärksamma Sveriges fordonsägare på miljövärdet i att lämna sina utslitna däck för återvinning så att gummit kan användas till nya produkter.
- Vi skulle behöva mer än fyra jordklot om alla på jorden skulle nyttja resurser som vi gör i Sverige. En del av lösningen på denna ohållbara ekvation är att förlänga livslängden på redan uttagna material, bildäck till exempel. Ett personbilsdäck rullar ca 4,5 år innan det blir utslitet. För att inte ta ut mer resurser än jordklotet klarar av så behöver de uttjänta däcken fortsätta göra nytta i samhället i ytterligare ca 15 år. Tekniken finns redan, likaså nya användningsområden och efterfrågan ökar i takt med ett allt större miljömedvetande, säger Fredrik Ardefors, vd för SDAB, och fortsätter:- V
årt samarbete med Ecorub är ett första steg i rätt riktning, och vår ambition är att ta fler.

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår