Den grova svenska asfalten påverkar däckljudet negativt, särskilt tidigt på våren då den ruggats upp av vinterdäck samtidigt som temperaturerna kan vara låga.

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

Sommardäcken är på, bilen är nytvättad och gruset är borta från gatorna. Ändå låter det högljutt från däcken. Har du undrat varför? Här är förklaringen.

Vi är mitt inne i skiftessäsongen där miljontals bilister drar en lättnadens suck över att äntligen bli av med vinterdäcken, inte minst då dom med rasslande dubbdäck.
Men efter några mil med sommardäcken blir många bilister förvånade. Varför låter det ändå så högt? Sommardäck ska ju vara både tysta och komfortabla.

Svaret är den svenska grova asfalten, men även de bitvis låga temperaturerna på våren. I Sverige används en betydligt mer grov asfaltsort än i de andra europeiska länderna. Man märker en tydlig skillnad på däckljudet när man kör över Öresundsbron till Danmark där asfalten är betydligt mer slät än i Sverige. Som argument för den grova asfalten nämns bland annat att den tål bättre slitage och att den dränerar effektivare bort vatten när det regnar. 

På våren är den grova asfalten ännu mer grov och det kan dröja innan allt grus som spreds på de hala vägarna under vintern har städats bort. Dessutom kan det vara minusgrader på nätterna och tidiga morgnar vilket gör att gummit på sommardäcken blir hårt. Allt detta gör att däcken låter betydligt mer än normalt.

– Vid den här tiden när man byter till sommardäck är många bilägare oroliga över att det är något fel på däcken när de låter mer än normalt. Men det är inget fel på dem utan något helt normalt tidigt på våren. Asfalten är uppruggad och sliten efter vintern och det krävs att temperaturen stiger och att sommardäcken polerar asfalten slätare innan däckljudet minskar, förklarar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

I viss mån kan man minska däckljudet genom att öka lufttrycket något. Lågt lufttryck gör att däcket rullar lite trögare vilket skapar mer däckljud. Hur däckljudet märks inne i bilen varierar dock mycket mellan olika bilmodeller, beroende bland annat på hur välisolerad bilen är och vilken typ av däck man har. 

Högre däckljud är inte den enda nackdelen med grov asfalt på våren. Även däckslitaget ökar avsevärt. Enligt Nokian Tyres kan slitaget vara upp till fem gånger större än normalt på sommaren. 

– Med rätt körsätt kan du minska däckslitaget betydligt. Undvik kraftiga accelerationer och inbromsningar. Självklart påverkar alltid körsättet däckslitaget men särskilt mycket på vårens extra grova asfalt. Undvik också att köra i de djupa hjulspåren där asfalten är som mest grov och även risken för vattenplaning är stor när du kör i de vattenfyllda spåren, säger Emil Sundholm.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår