Den grova svenska asfalten påverkar däckljudet negativt, särskilt tidigt på våren då den ruggats upp av vinterdäck samtidigt som temperaturerna kan vara låga.

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

Sommardäcken är på, bilen är nytvättad och gruset är borta från gatorna. Ändå låter det högljutt från däcken. Har du undrat varför? Här är förklaringen.

Vi är mitt inne i skiftessäsongen där miljontals bilister drar en lättnadens suck över att äntligen bli av med vinterdäcken, inte minst då dom med rasslande dubbdäck.
Men efter några mil med sommardäcken blir många bilister förvånade. Varför låter det ändå så högt? Sommardäck ska ju vara både tysta och komfortabla.

Svaret är den svenska grova asfalten, men även de bitvis låga temperaturerna på våren. I Sverige används en betydligt mer grov asfaltsort än i de andra europeiska länderna. Man märker en tydlig skillnad på däckljudet när man kör över Öresundsbron till Danmark där asfalten är betydligt mer slät än i Sverige. Som argument för den grova asfalten nämns bland annat att den tål bättre slitage och att den dränerar effektivare bort vatten när det regnar. 

På våren är den grova asfalten ännu mer grov och det kan dröja innan allt grus som spreds på de hala vägarna under vintern har städats bort. Dessutom kan det vara minusgrader på nätterna och tidiga morgnar vilket gör att gummit på sommardäcken blir hårt. Allt detta gör att däcken låter betydligt mer än normalt.

– Vid den här tiden när man byter till sommardäck är många bilägare oroliga över att det är något fel på däcken när de låter mer än normalt. Men det är inget fel på dem utan något helt normalt tidigt på våren. Asfalten är uppruggad och sliten efter vintern och det krävs att temperaturen stiger och att sommardäcken polerar asfalten slätare innan däckljudet minskar, förklarar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

I viss mån kan man minska däckljudet genom att öka lufttrycket något. Lågt lufttryck gör att däcket rullar lite trögare vilket skapar mer däckljud. Hur däckljudet märks inne i bilen varierar dock mycket mellan olika bilmodeller, beroende bland annat på hur välisolerad bilen är och vilken typ av däck man har. 

Högre däckljud är inte den enda nackdelen med grov asfalt på våren. Även däckslitaget ökar avsevärt. Enligt Nokian Tyres kan slitaget vara upp till fem gånger större än normalt på sommaren. 

– Med rätt körsätt kan du minska däckslitaget betydligt. Undvik kraftiga accelerationer och inbromsningar. Självklart påverkar alltid körsättet däckslitaget men särskilt mycket på vårens extra grova asfalt. Undvik också att köra i de djupa hjulspåren där asfalten är som mest grov och även risken för vattenplaning är stor när du kör i de vattenfyllda spåren, säger Emil Sundholm.

Annons:

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår