Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

Det finns inga entydiga tecken på att släpvagnsdäck med 1,6 mm mönsterdjup har sämre väggrepp än helt nya däck. Snarare blir väggreppet bättre med slitna däck. Så sammanfattas de nyligen avslutade istesterna på VTI i Linköping.

Uppdraget för VTI gällde att undersöka om det finns anledning att öka mönsterdjupskravet för släpvagnsdäck till tunga fordon. Den korta slutsatsen är att det finns det inte, menar Transportstyrelsen utredare Hans Norén som är förvånad över resultaten.
– Jag trodde att mindre mönsterdjup automatiskt skulle innebära sämre väggrepp. Det var av den anledningen vi på Transportstyrelsen beställde testerna för att se om vi skulle föreslå en lagändring av mönsterdjupet på släpvagnsdäcken, samtidigt som den nya vinterdäckslagen för tunga fordon träder i kraft den 1 juni i år, säger han.

Anledningen till att slitna släpvagnsdäck får bättre grepp tros vara att kontaktytan mellan däck och väg blir bredare när mönstret minskar.
För styr- och drivaxlar är kravet på mönsterdjup 5 mm, medan kravet på däck till axlar på släpvagn är 1,6 mm och kommer så att förbli efter testresultaten från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Fyra olika däckfabrikat i dimensionerna 385/55-R22.5 och 385/65-R22.5 valdes ut och man testade helt nya däck samt mönsterdjupen 5, 3 och 1,6 mm. Alla däcken var klassade som vinterdäck.

Ett däck stack ut

Det var däckens broms- och styregenskaper på is som undersöktes genom fem olika grepprelaterade egenskaper.
– När det gäller isgrepp (hal, slät is) så ser vi inga entydiga tecken på att 1,6 mm mönsterdjup överlag ger sämre väggrepp än på nya däck. Det är dock blandade resultat mellan olika däckmodeller och vi skulle behövt fler för att komma fram till ett säkrare resultat, säger VTI:s projektledare Mattias Hjort.

Fanns det något som stack ut i era tester?
– Ett utav däcken visade upp tydligt försämrat väggrepp när det är slitet till 1,6 mm jämfört med ett nytt av samma fabrikat.

Vad kan det bero på?
– Eftersom vi använde naturligt slitna däck så kan just det här däcket har råkat ut för någonting som vi inte känner till. Eller så kan det vara uppbyggnaden med konstruktion och gummiblandning som gjorde att det avvek.

En egenskap blev dock betydligt sämre med minskat mönsterdjup för alla testade däck, broms med låst hjul. Jämfört med nytt däck så minskar friktionen vid 1,6 mm med 20 till 50 procent.
– Men med dagens ABS-bromsar så är det bara en kort tid som bromsarna låser helt så vi ser inte det som någon stor fara, säger Hans Norén.

Blandade resultat

Styrtesterna visade på generellt förbättrade friktionsvärden för däck slitna till 5 eller 3 mm mönsterdjup jämfört med nya. När mönsterdjupet minskade till 1,6 mm så sjönk prestandan jämfört med 5 eller 3 mm i styrtestet.
– Hur prestandan för 1,6 mm förhåller sig till nya däck är dock inte självklart utifrån resultaten, vilka skiljer sig åt mellan däcken. Det går inte att utifrån denna undersökning dra slutsatsen att slitna släpvagnsdäck överlag har sämre styregenskaper än nya, säger Mattias Hjort.

Skulle resultaten blivit ungefär desamma om testerna utförts med snö och modd som underlag?
– Det är tänkbart att resultaten skulle blivit annorlunda och det är någonting vi kanske skulle titta på.

Hans Norén tror inte att det för släpvagnar skulle skilja så mycket med dessa förutsättningar jämfört med is.
– Eftersom både bilens drivaxel och boogieaxel plattat till snön när släpvagnen kommer så är det ett hårt underlag den rullar på som kan jämställas med det isunderlag som testerna genomfördes på.

Både Mattias Hjort och Hans Norén vill tacka däckbranschen som med kort varsel kunde tillhandahålla 16 olika däck så att testet kunde genomföras.

Dessa däck ingick i istestet:
Good Year Ultra Grip WTS.
Bridgestone M748.
Continental HSW2
Michelin XFN2

Så gick testet till:
Testerna utfördes på en isbana i VTI:s testanläggning i Linköping med temperaturförhållanden minus tre grader. Däcken monterades i en testrigg på en rörlig isbelagd stålbalk och rullade med en hastighet av 30 km/h. Genom att bromsa och styra däcket kunde man mäta upp de friktionskrafter som genereras och som ligger till grund för utvärderingen.
Alla däck, nya som slitna, monterades på lastbil och kördes in 200 km innan testerna genomfördes. Inkörning av de slitna däcken genomfördes i syfte att rekonditionera ytan som kan har blivit något hård vid långvarig lagring. De nya däcken kördes in för att avlägsna den hinna av vax som finns på nya däck som ett resultat av formpressningen vid tillverkningen.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår