Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

Det finns inga entydiga tecken på att släpvagnsdäck med 1,6 mm mönsterdjup har sämre väggrepp än helt nya däck. Snarare blir väggreppet bättre med slitna däck. Så sammanfattas de nyligen avslutade istesterna på VTI i Linköping.

Uppdraget för VTI gällde att undersöka om det finns anledning att öka mönsterdjupskravet för släpvagnsdäck till tunga fordon. Den korta slutsatsen är att det finns det inte, menar Transportstyrelsen utredare Hans Norén som är förvånad över resultaten.
– Jag trodde att mindre mönsterdjup automatiskt skulle innebära sämre väggrepp. Det var av den anledningen vi på Transportstyrelsen beställde testerna för att se om vi skulle föreslå en lagändring av mönsterdjupet på släpvagnsdäcken, samtidigt som den nya vinterdäckslagen för tunga fordon träder i kraft den 1 juni i år, säger han.

Anledningen till att slitna släpvagnsdäck får bättre grepp tros vara att kontaktytan mellan däck och väg blir bredare när mönstret minskar.
För styr- och drivaxlar är kravet på mönsterdjup 5 mm, medan kravet på däck till axlar på släpvagn är 1,6 mm och kommer så att förbli efter testresultaten från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Fyra olika däckfabrikat i dimensionerna 385/55-R22.5 och 385/65-R22.5 valdes ut och man testade helt nya däck samt mönsterdjupen 5, 3 och 1,6 mm. Alla däcken var klassade som vinterdäck.

Ett däck stack ut

Det var däckens broms- och styregenskaper på is som undersöktes genom fem olika grepprelaterade egenskaper.
– När det gäller isgrepp (hal, slät is) så ser vi inga entydiga tecken på att 1,6 mm mönsterdjup överlag ger sämre väggrepp än på nya däck. Det är dock blandade resultat mellan olika däckmodeller och vi skulle behövt fler för att komma fram till ett säkrare resultat, säger VTI:s projektledare Mattias Hjort.

Fanns det något som stack ut i era tester?
– Ett utav däcken visade upp tydligt försämrat väggrepp när det är slitet till 1,6 mm jämfört med ett nytt av samma fabrikat.

Vad kan det bero på?
– Eftersom vi använde naturligt slitna däck så kan just det här däcket har råkat ut för någonting som vi inte känner till. Eller så kan det vara uppbyggnaden med konstruktion och gummiblandning som gjorde att det avvek.

En egenskap blev dock betydligt sämre med minskat mönsterdjup för alla testade däck, broms med låst hjul. Jämfört med nytt däck så minskar friktionen vid 1,6 mm med 20 till 50 procent.
– Men med dagens ABS-bromsar så är det bara en kort tid som bromsarna låser helt så vi ser inte det som någon stor fara, säger Hans Norén.

Blandade resultat

Styrtesterna visade på generellt förbättrade friktionsvärden för däck slitna till 5 eller 3 mm mönsterdjup jämfört med nya. När mönsterdjupet minskade till 1,6 mm så sjönk prestandan jämfört med 5 eller 3 mm i styrtestet.
– Hur prestandan för 1,6 mm förhåller sig till nya däck är dock inte självklart utifrån resultaten, vilka skiljer sig åt mellan däcken. Det går inte att utifrån denna undersökning dra slutsatsen att slitna släpvagnsdäck överlag har sämre styregenskaper än nya, säger Mattias Hjort.

Skulle resultaten blivit ungefär desamma om testerna utförts med snö och modd som underlag?
– Det är tänkbart att resultaten skulle blivit annorlunda och det är någonting vi kanske skulle titta på.

Hans Norén tror inte att det för släpvagnar skulle skilja så mycket med dessa förutsättningar jämfört med is.
– Eftersom både bilens drivaxel och boogieaxel plattat till snön när släpvagnen kommer så är det ett hårt underlag den rullar på som kan jämställas med det isunderlag som testerna genomfördes på.

Både Mattias Hjort och Hans Norén vill tacka däckbranschen som med kort varsel kunde tillhandahålla 16 olika däck så att testet kunde genomföras.

Dessa däck ingick i istestet:
Good Year Ultra Grip WTS.
Bridgestone M748.
Continental HSW2
Michelin XFN2

Så gick testet till:
Testerna utfördes på en isbana i VTI:s testanläggning i Linköping med temperaturförhållanden minus tre grader. Däcken monterades i en testrigg på en rörlig isbelagd stålbalk och rullade med en hastighet av 30 km/h. Genom att bromsa och styra däcket kunde man mäta upp de friktionskrafter som genereras och som ligger till grund för utvärderingen.
Alla däck, nya som slitna, monterades på lastbil och kördes in 200 km innan testerna genomfördes. Inkörning av de slitna däcken genomfördes i syfte att rekonditionera ytan som kan har blivit något hård vid långvarig lagring. De nya däcken kördes in för att avlägsna den hinna av vax som finns på nya däck som ett resultat av formpressningen vid tillverkningen.

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår