Däckverkstäderna behöver bli mindre känsliga för säsonger, säger Mattias Albrektsson, vd för Continental i Sverige.

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

I den hårdnande konkurrensen från bilhandeln, nätförsäljningen och pop-up-verkstäderna behöver däckverkstäderna bli mindre känsliga för säsonger, lyssna mer på sina kunder och erbjuda mer service och nya tjänster. Det säger Mattias Albrektsson, vd för Continental i Sverige.

TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD

Ni kammade hem hela fem förstaplatser i däcktester under hösten med Viking Contact 7 och Ice Contact 2. Hur kändes det när vi vann alla dessa tester?
- Ja, det var storslam för oss i år. Det skapar en stolthet för alla som jobbar i företaget, vi sträcker lite extra på ryggen. Men vi är faktiskt den biltillverkare som genom åren har haft flest förstaplatser i tester.
Hur mycket betyder det för försäljningen att få testvinnare?
- Det blir mycket enklare att sälja in produkterna. Det har varit en jättekul vinter. Vi hade försäljningsrekord under oktober. Vi har aldrig sålt så många vinterdäck.  
Ni arbetar med det ambitiösa målet nollvisionen, noll dödsfall, noll skador och noll trafikolyckor. Är det verkligen ett realistiskt mål?
- Det är ett jättejobb att nå dit förstås. Den här branschen tenderar att vara väldigt tekniskt i sitt erbjudande till kunderna. Om våra anställda istället kan säga att de jobbar på ett företag som arbetar för noll döda i trafiken så väcker det uppmärksamhet på ett helt annat sätt. Vi tycker att det är bra att ha en vision som är väldigt spänstig. Om vi hela tiden jobbar med att öka säkerheten så räddar vi ju några liv varje år.
Hur arbetar ni rent praktiskt för att uppnå målen?
- Ta de självkörande bilarna som ett exempel. Där vill vi vara en av huvudleverantörerna till bilindustrin. Och för att dom bilarna ska vara intressanta så måste dom vara väldigt mycket säkrare än om en människa sitter bakom ratten. Vi jobbar ju väldigt nära biltillverkarna och vi vet hur bilarna kommer att te sig säkerhetsmässigt flera år framåt i tiden.
Tidigare i höstas kom ni med en vinstvarning som fick aktiekursen att rasa. Det var den andra vinstvarningen i år. Varför går företaget sämre än beräknat trots rekordhög nybilsförsäljning?
- Fordonsindustrin står inför stora omställningar där gamla diesel- och bensinmotorer ska fasas ut och nya modeller är under utveckling. Vi är ju även en stor tillverkare av fordonskomponenter och vill vara en ledare i utvecklingen av framtidens bilmodeller. Då krävs det stora investeringar. Samtidigt så har bilproduktionen under året backat med cirka 2,5 procent. Det slår direkt mot oss med en så kraftig inbromsning eftersom vi till skillnad mot våra däckkonkurrenter är så stora inom komponenttillverkningen.
Över till något roligare. Ni lanserar till nästa vinter en ny typ av dubb, kallad ContiFlexStud. På vilket sätt är detta dubbdäck bättre än dom som ni nu säljer?
- När vi utvecklade det här däcket började vi med att fråga konsumenterna vad de tyckte var viktigast med vinterdäck. De svarade bromsförmåga, grepp, buller och miljöpåverkan, i den ordningen. Dubbdäcken har tidigare inte lyckats leverera fullt ut mot dessa krav och därför har trenden gått mot fler dubbfria vinterdäck. Men det här nya dubbdäcket kan leverera på alla dessa områden. Bromssträckan är 7 procent kortare, dubben är tystare i kupén och däcket ger mindre vägslitage.
- Det unika med dom här dubbarna är att de är omslutna av gummi. Både dubben och gummit skapar alltså friktion mot underlaget. Det ger bättre grepp och bromsförmåga. Samtidigt så tar gummit runt dubben tar bort resonans, vilket resulterar i mindre buller inne i bilen.
Hur viktig blir denna dubbteknologi för er framöver?
- Jätteviktig. Vi förändrar dubbdäckets vara och betydelse.
Däckbranschen är under stor förvandling. Hur ser ni på framtida distributionskanaler och volymer fördelade på gummiverkstäder, bilhandeln och nätförsäljning?
- Vår uttalade strategi är att jobba nära våra återförsäljare och hjälpa dom att växa. Om inte dom växer så kan inte vi heller göra det. Och våra kunder är både bilhandeln och däckbranschen. Både bilhandeln och nätförsäljningen tar förstås affärer från traditionella däckverkstäder. Men båda har också sina utmaningar. För bilhandeln så stjäl däckarbeten tid från andra verkstadsarbeten. Dessa jobb kan också vara för komplexa för bilhandlarna. Dom bilhandlarna som lyckas bäst är nog dom som skapar en helt fristående däckverkstad.
- När det gäller nätförsäljningen så ser vi att den inte ökar särskilt mycket. Och dessa aktörer är också beroende av att ha däckverkstäder knutna till sig.
Hur tycker du att däckverkstäderna behöver utvecklas i den här konkurrensen?
- De måste nog väldigt tydligt lyssna in vad kunderna efterfrågar. Det gäller att försöka bli bäst på något samtidigt som man jobbar mer med service och flexibla öppettider. Jag tror att konsumenterna är beredda att betala mer för en tjänst från en expert som de har förtroende för.
- Däckhotell och hjulförvaring är ett bra exempel på merförsäljning. Åtta av tio konsumenter förvarar fortfarande sina däck hemma. Här finns en väldigt stor marknad, som bilhandlarna hittills har varit bättre på att utnyttja. Med förvaring knyter du kunden till dig och det blir lättare att sälja andra tjänster.
Ser du några fördelar i att en gummiverkstad hanterar både lätta och tunga fordon eller tror du att det går mot en uppdelning, som i stora delar av övriga Europa?
- I ett svenskt perspektiv är det nog ett måste framöver. Det kommer bli svårt att överleva bara på personbilar. Verksamheten behöver breddas mer så att den inte blir så säsongskänslig, samtidigt som det förstås är bra att specialisera sig på något och bli bäst på det. Det behövs fler experter i däckbranschen.
På vägen framåt, vilka frågor är viktigast för Continental?
- Att växa tillsammans med våra kunder och stötta dem i att nå sina mål. Därför utbildar vi just nu vår personal för att i ännu högre grad hjälpa våra kunder. Branschen är under stor förändring och vi måste addera fler värden än att bara prata om produkt och pris.

Fakta Mattias Albrektsson
Ålder: 45
Bor: Hovås i Göteborg.
Familj: Fru och tre barn, 16, 14 och 10 år gamla. Och en hund där jag och min mamma har delad vårdnad. Vi har den på helgerna och hon på helgen, mycket praktiskt.
Karriär: Har arbetat tolv år på Continental. Har varit vd i fem. Dessförinnan marknadschef och försäljningschef PV: Innan Continental var jag på Carlsberg.
Styrkor: Mål- och resultatinriktad.
Vill förbättra: Ha mer tid ut hos kund,
Gör gärna på fritiden:
Åker skidor, cyklar mountainbike och gillar den nya racketsporten padel.
Det här visste du inte om mig: Har tidigare dansat breakdance, något jag inte helt kan hålla mig ifrån alla gånger.
Gör jag om fem år: Leder Continental – störst på däck i Sverige.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår