Peyman Sabet, vd för Michelin Sverige, tror att det framöver blir svårare tider för de små däckverkstäderna.

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

Det kommer bli allt svårare för oberoende däckverkstäder framöver. Samtidigt lär nätförsäljningen öka. Verkstäderna behöver satsa mer på en professionell kundupplevelse och på att erbjuda tjänster inom ny teknik. Det säger Peyman Sabet, vd för Michelin Sverige.

I våras gick ni ut med stora annonser där ni stöttade EU:s planer på att energimärkningen av däck ska utökas till att även omfatta hållbarhet, prestanda över tid. Varför är denna fråga så viktig för er?
- Det bästa för konsumenten är såklart om de kan använda en produkt så länge som det är tänkt, i det här fallet ner till 1,6 mm. Man kan fråga sig hur stort värde tester av nya däck egentligen har för konsumenterna. Det som intresserar dem är ju hur däcket presterar när det är slitet och hur länge de kan använda det. Därför är vi väldigt glada över att EU nu tar upp den här frågan. Vi hoppas på en standardisering där konsumenterna tydligt kan se skillnaden över tid mellan premiumdäck och billiga alternativ.

Men är verkligen slitna däck, med sämre däckmönster, lika motståndskraftiga mot vattenplaning? Kan de tränga undan lika mycket vatten som ett nytt däck?
- Till att börja med är ett däck nytt under en väldigt kort tid. Dessutom finns teknologi idag som gör att däckmönster och gummiblandningar kan anpassa sig efter slitage.
- Vi använder exempelvis 3D-printningar för att skapa sajpningar som öppnas upp efter däckets slitage med ett helt nytt mönster. Vi har gjort massor av tester som visar att våra däck har bra våtgrepp även när de är slitna. Men det viktigaste är förstås att alltid anpassa farten till rådande körförhållanden. 

På vägen framåt, vilka frågor är viktigast för Michelin?
- Hållbarheten är nog den viktigaste frågan just nu. Men vi vill också ge våra kunder en upplevelse under hela resan. Fordonsindustrin är just nu under stor omvandling där exempelvis bilpooler är en väldigt stark trend. Vem kommer äga ansvaret för däcken när vi har självkörande bilar i en bilpool? Vem är då kund? Vi tittar såklart på vilken som är vår roll i den utvecklingen, inte bara när det gäller däck.

Ni talar mycket om passion för innovationer. Kan du ge något exempelvis på det?
- Senast förra vintern hade vi premiär för ett dubbdäck där vi med ny teknik kan ha fler dubbar men ändå klara miljökraven. Vi lanserade också nyligen vårt Cross Climate-däck med nya sajpningar som öppnas upp vartefter det blir slitet. Som tredje exempel kan jag nämna Michelin X Tweel, som är ett helt luftlöst däck.

CrossClimate är visserligen inte det som vi kallar allround-däck, men det ligger ganska nära då man ska kunna använda det vid första snöfallet på hösten. I Sverige, där vi ju pläderar hårt för sommar- och vinterdäck, är det inte tabu att marknadsföra CrossClimate här?
- CrossClimate är till att börja med helt enkelt ett väldigt bra däck, lite av en ”game changer”. I exempelvis Tyskland, England och Danmark är det ett all season-däck. När det gäller Sverige får väl klimatutvecklingen visa om vi kommer fortsätta att ha renodlade sommar- och vinterdäck.

Så du tror att användningen av allround-däck kommer öka i Sverige?
- Från ett konsumentperspektiv, ja. Frågan är bara hur många år det tar. Det är nog ett större problem att bilister kör med dubbfria vinterdäck på sommaren. 

På tal om innovationer, ni lanserade nyligen ett system för uppkopplade däck, Track Connect, till däcket Pilot Sport Cup 2. Men det krävs en app för att se saker som tryck och temperatur. Vad är nästa steg i utveckling av uppkopplade däck?
- Inom tio år skulle jag gissa att majoriteten av våra däck har ett chip i sig, någon form av uppkoppling. Det gäller både personbilsdäck och däck till tunga fordon. Det ger kunderna en helhetslösning. 

Hur ser Michelins omsättning ut på olika produktsegment i Sverige, till exempel personbilsdäck, last och tung trafik samt entreprenad och traktor?
- Eftersom vi är börsnoterade så är det inget som vi kan avslöja för enskilda marknader. Men globalt sett är fördelningen 50/50 mellan personbilsdäck och däck för tunga fordon och specialfordon. 

Däckbranschen är under omvandling. Hur ser ni på framtida distributionskanaler och volymer, fördelade på gummiverkstäder, bilhandeln och nätförsäljning?
- Däckspecialisterna står inför en stor utmaning eftersom allt färre privatpersoner kommer äga bilar i framtiden. Jag tror att man som däckverkstad kommer behöva vara med i en kedja eller ett större sammanhang för att vara konkurrenskraftig. Till exempel kostar det ju stora pengar att utveckla en digital plattform till sin verkstad.
- Fördelen vi har i Sverige är säsongerna, där vi har kontakt med kunderna två gånger per år. Men det är också den relation som bilhandeln är ute efter, inte minst eftersom elbilar innebär färre servicetillfällen. 

Vad behöver däckverkstäderna göra för att bli konkurrenskraftiga i framtiden?
- Kundupplevelsen blir allt viktigare. Kunderna kommer förvänta sig professionell service och kvalitet och jag tror inte att de kommer acceptera smutsiga däckverkstäder. Sedan är det nog naturligt att jobba med ny teknik som uppkopplade däck och hjulinställningar, tjänster som bara däckspecialister kan leverera. 

När det gäller näthandeln, tror du på fler svenska aktörer eller kommer de stora från Europa att ta en större marknadsandel?
- Det blir nog allt viktigare att ha en stark närvaro på Internet. Finns du inte där, finns du inte heller i verkligheten för kunderna. Nätet är ju den plats där kunderna söker information och där de till stor del fattar sina köpbeslut. Därför lär näthandeln fortsätta att öka och vi kommer få se fler aktörer samtidigt som priserna stabiliserar sig.

Det finns idag en trend mot att leverantörerna drar ner på service och ställer större krav på direktkunder. Ser du att det kommer öka möjligheterna för grossister?
- Ja, grossisterna har en väldigt tydlig roll på vår marknad. De kompletterar oss och erbjuder tillgänglighet, snabba leveranser och ett brett utbud. Vi kommer sannolikt jobba mer med grossister för att komplettera vårt erbjudande.   

Det kommer in stora volymer däck från Europa via bilhandeln som inte betalar miljöavgiften. Hur ser ni på det?
- Jag tror egentligen inte att det handlar om företag som försöker fuska. Det rör sig ju om en kostnad som läggs direkt på konsumenterna, som en pant. Visst är det ett problem, men det handlar nog om okunskap, som SDAB:s utmärkta arbete på sikt kommer att råda bot på. 

Ni har ett eget Nordenlager då andra outsourcar, vad är fördelarna och nackdelarna?
- Fördelarna är att vi kan kontrollera flödena samtidigt som det ger oss flexibilitet. Det är ett automatiserat höglager, ett av de mest moderna i Sverige. 

Hur skulle du beskriva er relation till Euromaster?
- De ger oss en professionell kundrelation. Eftersom kundrelationen kommer bli allt viktigare framöver så är det bra för oss att ha denna ryggrad. Men samtidigt är de helt fristående och driver verksamheten utifrån att vara konkurrenskraftiga och göra sina kunder nöjda. 

Och hur ser ni på återvinningsbarhet för däck med nya tekniker som self sealing, run flat, och elektronik?
- Vi har en tydlig vision om att innehållet i däcken till 80 procent ska komma från återvunnet material och att 100 procent av däcket ska gå att återvinna. Idag återvinns cirka hälften av materialet, vilket innebär att vi tagit på oss en enorm uppgift. Vi har ett antal pågående projekt som undersöker om vi i högre utsträckning kan använda naturmaterial, som halm. 

Fakta Peyman Sabet
Ålder: 39
Bor: Norra Djurgårdsstaden i Stockholm
Familj: Fru och två barn, 1 och 5 år.
Karriär: Var försäljningschef på Skånetrafiken innan jag började på Michelin 2010, på den tunga sidan. Har varit vd sedan augusti 2017.
Styrkor: Är personlig och gör det jag gör med passion. Är också en tävlingsmänniska. Som chef älskar jag att få ut det bästa av mina medarbetare.
Vill förbättra: Mitt tålamod och att bli bättre på att hitta balansen i livet.
Gör gärna på fritiden: Gillar att träna thaiboxning och kör gärna motorcykel.
Det här visste du inte om mig: Har tävlat i kickboxning. Det är inte många som tänker på mig som en person som går in i boxningsringen med överkroppen insmord i olja.
Gör jag om fem år: Tittar tillbaka mot det arbete som vi utfört i däckbranschen och ler när jag konstaterar att vi blivit mycket mer hållbara.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår