"Helt klart är att vi, särskilt kundmottagarna, behöver bli mer av professionella däckrådgivare som också vågar ta betalt.", säger Nicklas Ericsson, affärsområdeschef och ansvarig för Däckias 49 partnerverkstäder.

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

Däckbranschen måste bli bättre på att ta betalt. Det är inte rimligt att det är mycket billigare att ha hjulen på ett däckhotell via en däckverkstad än att själv hyra förvaringsplats på en self-storage. Det säger Nicklas Ericsson, affärsområdeschef och ansvarig för Däckias 49 partnerverkstäder.

Däckia, som ju ägs av Pirelli, är just nu inne i en period där ”hela konceptet ska förnyas”, berättar Nicklas Ericsson, som DäckDebatt träffar för en intervju om nuläget i företaget och vägen framåt. I höst ska Nicklas Ericsson tillsammans med sina Däckia-partners åka på en studieresa till USA och titta på hur den amerikanska däckbranschen jobbar.
- Amerikanska företag säger ju sig vara världsbäst på service. Vi vill se vad vi kan hämta med oss därifrån och införa i Sverige, säger Nicklas Ericsson och fortsätter:
- Helt klart är att vi, särskilt kundmottagarna, behöver bli mer av professionella däckrådgivare som också vågar ta betalt. Kunderna kan allt mindre om däck. Däremot vill de såklart ha bra service och produkter, vilket innebär att vi måste sälja en funktion och inte som tidigare ett fabrikat.
- Vi gör den här resan som vår årskonferens och kommer även besöka P-Zero World i Los Angeles som är den första av mycket exklusiva däckbutiker som Pirelli öppnat upp. P-Zero World finns idag även i Monte Carlo och i Dubai. 

Amerikansk inspiration

En sak som Nicklas Ericsson och de andra på Däckia-partners kanske hämtar med sig från USA är mer flexibla öppettider. DäckDebatt berättade för några veckor om den nyöppnade partnerverkstaden Däckia Helsingborg Syd, som kommer införa treskift och ha öppet från sex på morgonen till ett på natten. Därmed kopierar man öppettiderna från ägarnas andra verkstad, i Göteborg.
- Jag är övertygad om att fler verkstäder tids nog kommer följa efter och erbjuda mer generösa öppettider, säger Nicklas Ericsson.
Idag ligger många däckverkstäder i industriområden, eftersom lokalhyrorna är lägre där och då det ofta också finns möjlighet att ha däckhotellet på samma plats.
- En annan utvecklingstrend man kan tänka sig för däckbranschen är att ha verkstäder i mer centrala lägen, där kunderna är, och ha däckhotellet på en helt annan plats. 

Hot och möjligheter

Det talas just nu mycket om hoten mot den traditionella däckbranschen, exempelvis att bilhandeln tar marknadsandelar. Men Nicklas Ericsson tycker inte att det hotet är alltför dramatiskt.
- Visst är det så att bilhandeln tar över en del av vinterdäcksförsäljningen. Men vi har stora möjligheter att växa på eftermarknaden, där bilhandeln oftast inte har rätt kompetens eller kapacitet. Det är också så att vissa stora bilhandlare den senaste tiden har avvecklat sina däckhotell eftersom de inte fått dem lönsamma.
Att oron för att ta mer betalt ofta är obefogad anser Nicklas Ericsson sig ha klara belägg för. Han berättar om en Däckia-verkstad som han gav rådet att höja priset för däckhotellet med ett antal hundra kronor.
- Ägaren protesterade inledningsvis och trodde att de då skulle tappa flera hundra kunder. Men sedan höjde de ändå priset och resultatet blev att de knappt tappade en kund. Efteråt ringde ägaren upp mig och tackade för rådet.
- Det finns endast två anledningar till att våra däckhotell är fulla: för små lokaler i förhållande till kundunderlaget. Eller för lågt pris. 

Fick byta devis

Nicklas Ericssons tidigare devis, som han missionerade om gentemot partnerverkstäderna, var att snygga upp kundmottagningen, hänga upp en kristallkrona där och höja priserna. Men för en tid sedan fick han en bild av en verkstad som faktiskt gjort just det. Nu har han därför tvingats byta till en ny devis.
- Nu brukar jag utmanande säga att det alltid finns kunder som är beredda att betala dyrt för hjulskifte klockan tre på julafton när Kalle Anka börjar. Vi vet inte vad kunderna är beredda att betala och vi måste våga ta reda på det.
- Och varför ska vi inte ha rätt att ta mer betalt, som andra branscher? Hjulen blir hela tiden större och tyngre och vi har fått nya moment som TPMS, multipartbromsar och mätarställningar som ofta är knepiga att få fram på moderna bilar.
- Självklart måste branschen börja ta betalt för det jobb vi gör. 

Nya verkstäder på väg in

Däckia har för tillfället 65 egna verkstäder och 49 partnerverkstäder. Och det är inom partnerverksamheten som den största tillväxten skett de senaste åren.
- Vi har några nya verkstäder på väg in. Men det är långa ledtider. De flesta tillhör ju en kedja idag och har avtal och uppsägningstider att förhålla sig till.
 -Vi har ingen ambition av att vara störst utan vi vill ha en väl fungerande kedja där vi kanske växer med några enstaka utvalda verkstäder varje år.
Det Däckia erbjuder sina verkstäder är bland annat inköp och prislistor, bonusprogram, kampanjer och profilering – och inte minst varumärket. Nicklas Ericsson hänvisar till en färsk och oberoende varumärkesundersökning där Däckia sägs vara det mest kända varumärket bland däckverkstäder.
- Jag vill också med belägg påstå att vi är den däckkedja som ger mest affärer tillbaka till våra medlemmar genom exempelvis avtal med fleetföretag, men även inom den tunga sidan. Vårt varumärke är även en bra lokal hjälp att få nya kunder till sin verkstad. 

Vill ha ackreditering

Eftersom Däckia ägs av Pirelli marknadsförs Pirellidäcken lite extra och andelen Pirelli-däck är den stor del av försäljningen. Andra däckmärken som finns till försäljning är Goodyear, Yokohama, Sailun och Nexen. På den tunga sidan jobbar man bland annat med Bridgestone, Continental och Nokian.
- Lojalitet till våra avtalsleverantörer är viktigt och därför har vi infört incitament som ger högre bonus till de partner som är trogna våra leverantörer.
Nicklas Ericsson hör till dem i branschen som förordar en ackreditering av däckverkstäder.
- Vi måste lyfta branschens anseende. Idag kan vem som helst öppna en däckverkstad eller ställa sig på en parkering och skifta däck, trots att däcken blir en allt viktigare säkerhetsdetalj på bilen.
- Det är märkligt att folk inte har mer respekt för tekniken. Om man drar en parallell till elbranschen så kan ju el också vara farligt att pyssla med för den som inte har kunskap. Men där förstår ändå de flesta att de inte själva ska göra installationer. På samma vis borde det skapas en kultur där fler vänder sig till oss professionella däckföretag.

Fakta Nicklas Ericsson
Ålder: Fyllde nyss 50.
Bor:  Villa i Skärstad, mellan Gränna och Huskvarna.
Familj:  Gift med Minna, barnen Kim, Mimmi, Michelle och Madelene har alla flyttat ut sedan några år.Karriär: Är utbildad bilmekaniker som startade egen portservicefirma och sedan även drivit egen däckfirma (Pirelli Performance Center) och bilvårdsfirma. Jobbat som grossist på Däck och Fälg och även sålt lastbilsdäck för Goodyear. Har varit Partneransvarig på Däckia sedan 2013.
Styrkor:  Idéspruta som vågar ifrågasätta och tänka utanför boxen. Strävar alltid efter förbättringar och högre mål.
Vill förbättra:  Jag vill bidra med det jag kan för att höja statusen på däckbranschen.
Gör gärna på fritiden: Kör motorcykel eller bil och då med fördel på en bana alternativt bara chillar på bryggan vid sommarstugan.
Det här visste du inte om mig: Licensierad racingförare som även tävlat i hundspann på SM nivå.
Gör jag om fem år: Troligen ungefär det jag gör i dag men då mot ännu högre mål eftersom jag har lite svårt att bli helt nöjd.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår