Nya Audi A6 bjuder på förstklassig väghållning och kvalitet - och massor av ny teknik.

Test Audi A6: Radar och laser i fronten och fyra skärmar i kupén

Produktnytt

Audi A6, en tjänstebilsfavorit i det högre prisspannet, kommer nu i ny kostym. Här bjuds bland annat på hela fyra skärmar i kupén och förstklassig väghållning och kvalitet. Men smakar det så kostar det.

TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD

För att kunna konkurrera med rivalerna Volvo V90, BMW 5-serien och Mercedes E-klass är A6 40 TDI 204 hk quattro Proline som lanseringserbjudande prispressad till 386 500 kr (ordinarie pris 424 900 kr). Under hösten bjöd också Audi på dragkrok och fjärrstyrd motorvärmare. Vid DäckDebatts provkörning hade dock quattro-modellen ännu inte lanserats så vi kör samma modell fast framhjulsdriven.

Förarmiljön i nya A6 har blivit helt digital med hela tre skärmar fram och en för baksätespassagerarna. Precis som i Volvo får man nu använda skärm för att ställa in värme och rumpvärme. Interiört håller Audi som vanligt toppklass. Det är också gott om utrymme i baksätet, men mellanplatsen är hård och kardantunneln stjäl mycket utrymme.

Under huven sitter en nyutvecklad dieselfyra där effekten höjts till 204 hk jämfört med 190 hk i den tidigare modellen. Men effekthöjningen är inget som märks av. Den stora nyheten i drivlinan är istället ett mildhybridsystem som sparar dyra droppar bränsle. Det är ett 12-voltssystem med ett litiumbatteri och en mindre elmotor som stöttar förbränningsmotorn och som stänger av motorn vid inbromsning.  

Designmässigt är den nya modellen ganska lik den gamla, och det är ju också Audis avsikt. Det främsta kännetecknet för den nya modellen är ett antal lodräta streck i LED-baklyktorna. Bakluckan sluttar ytterligare något men genom att bilen blivit lite större ska lastutrymmet vara lika stort som tidigare.

I fronten hittar vi både radar och laser. Om du valt tillägget effektivitetsassistenten knackar det då och då i gaspedalen. Systemet vill då säga dig att du kan släppa på gasen och frirulla för att spara bränsle.

På vägen ligger A6 som ett strykjärn, särskilt styrningen håller högsta klass. Men liksom tidigare kan det på svenska dåliga vägar vara en god idé att välja bort sportchassit. Den nya dieselmotorn är len som sammet och man får nästan använda stetoskop för att höra dieselknackande. Men automatväxellådan är faktiskt smidigare och snabbare i konkurrenterna Volvo, Mercedes och BMW. Och jämfört med dessa konkurrenter känns det sammanfattningsvis som att Audi har tappat lite mark jämfört med den förra modellgenerationen, även om konkurrensen är knivskarp.

Plus
Mer standardutrustning än tidigare, bland annat filhållningssystem och navigation.
Komfortabel och teknikspäckad
Mildhybridsystem

Minus
Har tappat lite mark gentemot konkurrenterna.
Automatväxelådan.

Audi A6 40 TDI Avant
Pris: Introduktionspris 386 500 kr med quattro.
Mått: L4939, B1886, H1494.
Motor: Fyrcylindrig, tvåliters diesel. 204 hk vid 3 750 - 4 200 v/min. 400 Nm vid 1 750 - 3 000 v/min.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 8,7 sek. Toppfart 241 km/h.
Förbrukning och utsläpp: 4,7 lit/mil blandad körning (fabriksuppgift). CO2 124 g/km. 
Däckdimension: 245/45 R19 102Y
Fälgdimension: 8,5Jx19 ET40 mm. 

Annons:

Nya och regummerade lastbilsdäck från Nokian

Produktnytt

19 mars 2019

Gamla bildäck blir sulor på nya skor

Produktnytt

18 mars 2019

Populärt traktordäck i åtta nya storlekar

Produktnytt

13 mars 2019

Nya Pirelli P Zero Winter presenterad i Genéve

Produktnytt

12 mars 2019

Däcket som även fungerar som propeller på flygande bilar

Produktnytt

06 mars 2019

Nokian Hakka Blue 2 vinnare i Aftonbladets däcktest

Produktnytt

06 mars 2019

Svensk fälg till Tesla ska ge längre räckvidd

Produktnytt

05 mars 2019

Nya VW Touareg – bekväm som få men ingen kurvsmiskare

Produktnytt

05 mars 2019

Bridgestone på nya Audi e-tron

Produktnytt

04 mars 2019

Vinterdäck för lätta lastbilar

Produktnytt

04 mars 2019

Monsterbilen Lamborghini Urus först ut med nya Pirelli Ice Zero 2

Produktnytt

25 februari 2019

"Gummidubb" ska ge mer grepp, lägre ljud och mindre slitage

Produktnytt

19 februari 2019

Giti börjar sälja sommardäck i Sverige

Produktnytt

12 februari 2019

Ventus S1 evo 3: Hankooks nya flaggskepp inom Ultra-High-Performance

Produktnytt

12 februari 2019

Årets nya sommardäck från Goodyear

Produktnytt

12 februari 2019

Ny digital mätpistol för mönsterdjup

Produktnytt

12 februari 2019

Nya Hakka R3 får bättre isgrepp

Produktnytt

18 december 2018

Tystare vinterdäck från Goodyear

Produktnytt

18 december 2018

Fyra nya mc-däck från Bridgestone

Produktnytt

18 december 2018

Nya vinterdäck från Giti Tire

Produktnytt

18 december 2018

Goodyear på nya VW Touareg

Produktnytt

03 oktober 2018

Luftlöst däck till kompaktlastare

Produktnytt

03 oktober 2018

Kör vidare med Bridgestone efter punktering

Produktnytt

04 maj 2018

Två nya mc-däck från Bridgestone

Produktnytt

04 maj 2018

Michelin lanserar Primacy 4 på den svenska marknaden

Produktnytt

04 maj 2018

Bridgestone visade nyheter i Geneve

Produktnytt

09 mars 2018

Sommarens nyheter från Goodyear

Produktnytt

09 mars 2018

Nokian förstärker däck för husbilar

Produktnytt

12 februari 2018

Ny serie lastbils- och bussdäck

Produktnytt

06 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår