Dubben är som tidigare på IceContact vulkaniserat i däcket.

STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky fanns på plats och höll i körpassen på is.

I Contis nya däck är det bara stiftet som har vägkontakt, då själva kroppen ju består av gummi.

"Gummidubb" ska ge mer grepp, lägre ljud och mindre slitage

Produktnytt

Nya dubbdäcket Continental Ice Contact3 är Continentals viktigaste lansering på länge, i alla fall när det gäller vinterdäck. Och den nya dubben med en kropp av gummi är något som marknaden inte har sett tidigare. DäckDebatt var med såklart med när däcket lanserades med pompa och ståt i Östersund.

TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD

Dubbdäckstekniken ContiFlexStud ska enligt Conti ge 7 procent bättre grepp på is, 20 procent minskat vägslitage och ett lägre buller i kupén. Prestandan ska också behållas under däckets hela livslängd.
- Det här är utan tvekan marknadens bästa vinterdäck, utropade Continentals svenske vd Mattias Albrektsson och flera andra representanter för Continental under lanseringsdagarna.

Den patenterade innovationen med Contis nya dubbdäck är just konstruktionen av dubbarna, det som företaget kallar ContiFlexStud. Dubben har en flexibel gummikropp som dels gör att dubben kan tränga längre ner isen och dels får till följd att dubben så att säga ljudisoleras något. I ett traditionellt dubbdäck så kommer både hårdmetallstiftet och metallkroppen i kontakt med vägen. I Contis nya däck är det bara stiftet som har vägkontakt, då själva kroppen ju består av gummi. Mindre mängd metall mot vägen betyder förstås ett tystare däck.

Conti beskriver själva funktionen som att dubben trycks tillbaka in i däcket vid barmarkskörning och sticker ut om underlagt är mjukt som av snö och is. Alltså lite som ett kattdjur som fäller ut klorna vid behov om fäste behövs.

Continental lanserade det nya däcket på Frösön utanför Östersund, veckan efter att alpina VM avgjorts i närliggande Åre. Vid provkörningen rådde, precis som vid alpina VM mestadels plusgrader. På en provbana intill flygplatsen fick deltagarna jämföra nya Ice Contact3 ContiFlexStud med Conti Ice Contact2. Nästan alla kunde konstatera att det var betydligt tystare.

Precis som med Ice Contact2 så är dubbarna fastsatta i däcket genom vulkanisering. I korthet går det till så att dubben täcks med en så kallad coating. Efter att de monterats värms däcket varvid det sker en reaktion mellan coatingen och gummit i slitbanan, vilket Continental kallad dubbelvulkanisering.

Tekniken ContiFlexStud erbjuds, i alla fall inledningsvis, enbart i UHP-segmentet i dimensioner från 17 tum och uppåt. I lägre dimensioner används dubbar där kroppen är av aluminium. Som mest används 190 dubbar.

Ice Contact3 med ContiFlexStud börjar säljas till hösten. Priserna är ännu inte satta, men Contis svenska vd Mattias Albrektsson säger att det kommer att ligga i det översta prissegmentet och ”bli dyrt”.

I förra numret av Däckdebatt publicerade vi en stor intervju med Mattias Albrektsson. Så här så han då om företagets senast lansering, dubbdäcket Ice Contact 3 med ContiFlexStud.
- När vi utvecklade det här däcket började vi med att fråga konsumenterna vad de tyckte var viktigast med vinterdäck. De svarade bromsförmåga, grepp, buller och miljöpåverkan, i den ordningen. Dubbdäcken har tidigare inte lyckats leverera fullt ut mot dessa krav och därför har trenden gått mot fler dubbfria vinterdäck. Men det här nya dubbdäcket kan leverera på alla dessa områden. Bromssträckan är 7 procent kortare, dubben är tystare i kupén och däcket ger mindre vägslitage.
- Det unika med dom här dubbarna är att de är omslutna av gummi. Både dubben och gummit skapar alltså friktion mot underlaget. Det ger bättre grepp och bromsförmåga. Samtidigt så tar gummit runt dubben tar bort resonans, vilket resulterar i mindre buller inne i bilen.
Hur viktig blir denna dubbteknologi för er framöver?
- Jätteviktig. Vi förändrar dubbdäckets vara och betydelse.

Annons:

Luftlösa däck snart verklighet

Produktnytt

11 juni 2019

Entreprenaddäck som tål tung last

Produktnytt

27 maj 2019

Jättedäck med anpassningsbart gummi

Produktnytt

27 maj 2019

En folklig och snål elbil

Produktnytt

27 maj 2019

Ny hjulvagn med fjädrar sparar ryggen

Produktnytt

15 maj 2019

Nokian vinnare i Auto Motor & Sports test av däck till kompaktsuvar

Produktnytt

07 maj 2019

Spara tid i sommar – klipp gräset i 240 km/h

Produktnytt

06 maj 2019

Continental vinner AutoMotorsports däcktest

Produktnytt

24 april 2019

Unikt svenskt fälglås skyddar mot hjulstölder

Produktnytt

23 april 2019

BKT lanserar sitt största däck någonsin

Produktnytt

16 april 2019

Continental lanserar däck till elbussar

Produktnytt

16 april 2019

Continental vinnare i Vi Bilägares test

Produktnytt

10 april 2019

Vi tipsar om vårens hetaste fälgar

Produktnytt

27 mars 2019

Pirelli P Zero vinnare i tyskt däcktest

Produktnytt

27 mars 2019

Michelin satsar på smarta däck

Produktnytt

27 mars 2019

Nya och regummerade lastbilsdäck från Nokian

Produktnytt

19 mars 2019

Gamla bildäck blir sulor på nya skor

Produktnytt

18 mars 2019

Populärt traktordäck i åtta nya storlekar

Produktnytt

13 mars 2019

Nya Pirelli P Zero Winter presenterad i Genéve

Produktnytt

12 mars 2019

Test Audi A6: Radar och laser i fronten och fyra skärmar i kupén

Produktnytt

12 mars 2019

Däcket som även fungerar som propeller på flygande bilar

Produktnytt

06 mars 2019

Nokian Hakka Blue 2 vinnare i Aftonbladets däcktest

Produktnytt

06 mars 2019

Svensk fälg till Tesla ska ge längre räckvidd

Produktnytt

05 mars 2019

Nya VW Touareg – bekväm som få men ingen kurvsmiskare

Produktnytt

05 mars 2019

Bridgestone på nya Audi e-tron

Produktnytt

04 mars 2019

Vinterdäck för lätta lastbilar

Produktnytt

04 mars 2019

Monsterbilen Lamborghini Urus först ut med nya Pirelli Ice Zero 2

Produktnytt

25 februari 2019

Giti börjar sälja sommardäck i Sverige

Produktnytt

12 februari 2019

Ventus S1 evo 3: Hankooks nya flaggskepp inom Ultra-High-Performance

Produktnytt

12 februari 2019

Årets nya sommardäck från Goodyear

Produktnytt

12 februari 2019

Ny digital mätpistol för mönsterdjup

Produktnytt

12 februari 2019

Nya Hakka R3 får bättre isgrepp

Produktnytt

18 december 2018

Tystare vinterdäck från Goodyear

Produktnytt

18 december 2018

Fyra nya mc-däck från Bridgestone

Produktnytt

18 december 2018

Nya vinterdäck från Giti Tire

Produktnytt

18 december 2018

Goodyear på nya VW Touareg

Produktnytt

03 oktober 2018

Luftlöst däck till kompaktlastare

Produktnytt

03 oktober 2018

Kör vidare med Bridgestone efter punktering

Produktnytt

04 maj 2018

Två nya mc-däck från Bridgestone

Produktnytt

04 maj 2018

Michelin lanserar Primacy 4 på den svenska marknaden

Produktnytt

04 maj 2018

Bridgestone visade nyheter i Geneve

Produktnytt

09 mars 2018

Sommarens nyheter från Goodyear

Produktnytt

09 mars 2018

Nokian förstärker däck för husbilar

Produktnytt

12 februari 2018

Ny serie lastbils- och bussdäck

Produktnytt

06 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår