"Räckviddsångesten är som bortblåst. Med e-Niro öppnar sig elbilskörningen som ett alternativ även för normalbilisten."

Kia e-Niro bygger på samma plattform som de övriga syskonen i familjen. Niro finns ju sedan tidigare som hybrid och laddhybrid.

En folklig och snål elbil

Produktnytt

Längst räckvidd för pengarna. Det får man med Kias nya elbil e-Niro. Och köparna står på kö. Just nu är det nio månaders väntetid.

Tesla regerade länge ensam för tronen. Men var naturligtvis oåtkomlig för de flesta av oss, som inte har råd att lägga närmare en miljon kronor på en ny elbil. Sedan började utmanarna rada upp sig; exempelvis Jaguar, Audi, Mercedes. Alla dock med ganska lång startsträcka. Och inte minst i ungefär samma prisklass som Tesla.
Med Kia e-Niro bryts en barriär. För ungefär hälften av priset för bilarna ovan erbjuds en elbil med lika lång räckvidd – mer än 40 mil. Därmed inleds en ny era i elbilskörningen där elbilar blir möjliga för fler.

Kia e-Niro bygger på samma plattform som de övriga syskonen i familjen. Niro finns ju sedan tidigare som hybrid och laddhybrid. Men e-Niro är alltså en renodlad elbil utan någon fossildriven hjälpmotor.

Kia har vind i seglen i Sverige. 2018 blev ett rekordår där man hamnade på en tredjeplats i totalt antal sålda bilar. Men när det gäller laddhybrider placerade sig Kia på förstaplats, mycket beroende på leveransproblem hos andra tillverkare.

e-Niro är storleksmässigt ungefär lika stor som en VW Golf, men högbyggd. Innerutrymmena är fullt tillräckliga men bagageutrymmet räcker inte till för en semesterresa för den större familjen.
Det bästa med e-Niro är priset. Nästan lik bra är att räckvidden i praktiken är lika lång som utlovad i färddatorn. Bilen kostar ca 430 000 kronor, men från detta kan ägaren räkna bort 60 000 kr i miljöbilsbonus. Och förutom lång räckvidd får man ganska mycket utrustning för pengarna. Kias filosofi är att redan i grunden erbjuda välutrustade bilar så att köparen inte behöver sätta otaliga kryss i kolumnerna för extrautrustning.
Instrumenten är digitala och pekskärmen större än i de övriga Niro-bilarna. Det finns fyra olika körlägen Eco, Normal, Sport och Eco+. Även bromskraften kan ställas in i fyra olika lägen, från frirullning till ganska kraftig bromskraftåtervinning, där man knappt behöver använda bromspedalen.

Batteriet är på 64 kWh och den officiella räckvidden är 455 km, enligt den nya och tuffare WLTP-standarden. Bilen går snålt på el. Vi kör på ca 1,7 kWh per mil och det gör att det faktiskt går att uppnå och till och med sommartid överträffa denna räckvidd.

e-Niro kan snabbladdas med CCS-laddare upp till 80 procents kapacitet på en knapp timme.
Någon sladd med kontakt för vanliga vägguttag följer inte med och går inte heller att beställa. Det är bra. Elbilar ska inte laddas i vanliga uttag då det ökar risken för varmgång och brand i eluttag och elmatningar.

Motoreffekten uppgår till 201 hästkrafter. Det är naturligtvis mycket för en bil i den här storleken, så man behöver inte komma på efterkälken vid rödlysena eller riskera livhanken vid omkörningar på motorväg.
Sammanfattningsvis blir det ett mycket högt betyg för Kia e-Niro. Vi kör runt i Stockholmstrafiken en hel vecka utan att ladda en enda gång. Räckviddsångesten är som bortblåst. Med e-Niro öppnar sig elbilskörningen som ett alternativ även för normalbilisten.  Det ultimata erkännandet kommer från barnen i familjen: ”Kan du inte köpa den här bilen, pappa?”. 

Fakta Kia e-Niro
Plus
Priset.
Räckvidden.

Minus
Ej godkänd för dragkrok, i alla fall inte i nuläget
Ingen appstyrning
Lite för liten för en familjebil

Kia e-Niro
Pris: Från 430 000 kr minus 60 000 kr i miljöbilsbonus
Mått: L4380, B1810, H1560.
Motor: Elmotor på 204 hk, max vridmoment 395 Nm.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 7,8 sek. Toppfart 167 km/h.
Förbrukning och utsläpp: 15,9 kWh/100 km (fabriksuppgifter). Noll utsläpp
Fälgdimension: 7.0JX17/ET50/C mm
Däckdimension: 215/55R1794W

Annons:

Luftlösa däck snart verklighet

Produktnytt

11 juni 2019

Entreprenaddäck som tål tung last

Produktnytt

27 maj 2019

Jättedäck med anpassningsbart gummi

Produktnytt

27 maj 2019

Ny hjulvagn med fjädrar sparar ryggen

Produktnytt

15 maj 2019

Nokian vinnare i Auto Motor & Sports test av däck till kompaktsuvar

Produktnytt

07 maj 2019

Spara tid i sommar – klipp gräset i 240 km/h

Produktnytt

06 maj 2019

Continental vinner AutoMotorsports däcktest

Produktnytt

24 april 2019

Unikt svenskt fälglås skyddar mot hjulstölder

Produktnytt

23 april 2019

BKT lanserar sitt största däck någonsin

Produktnytt

16 april 2019

Continental lanserar däck till elbussar

Produktnytt

16 april 2019

Continental vinnare i Vi Bilägares test

Produktnytt

10 april 2019

Vi tipsar om vårens hetaste fälgar

Produktnytt

27 mars 2019

Pirelli P Zero vinnare i tyskt däcktest

Produktnytt

27 mars 2019

Michelin satsar på smarta däck

Produktnytt

27 mars 2019

Nya och regummerade lastbilsdäck från Nokian

Produktnytt

19 mars 2019

Gamla bildäck blir sulor på nya skor

Produktnytt

18 mars 2019

Populärt traktordäck i åtta nya storlekar

Produktnytt

13 mars 2019

Nya Pirelli P Zero Winter presenterad i Genéve

Produktnytt

12 mars 2019

Test Audi A6: Radar och laser i fronten och fyra skärmar i kupén

Produktnytt

12 mars 2019

Däcket som även fungerar som propeller på flygande bilar

Produktnytt

06 mars 2019

Nokian Hakka Blue 2 vinnare i Aftonbladets däcktest

Produktnytt

06 mars 2019

Svensk fälg till Tesla ska ge längre räckvidd

Produktnytt

05 mars 2019

Nya VW Touareg – bekväm som få men ingen kurvsmiskare

Produktnytt

05 mars 2019

Bridgestone på nya Audi e-tron

Produktnytt

04 mars 2019

Vinterdäck för lätta lastbilar

Produktnytt

04 mars 2019

Monsterbilen Lamborghini Urus först ut med nya Pirelli Ice Zero 2

Produktnytt

25 februari 2019

"Gummidubb" ska ge mer grepp, lägre ljud och mindre slitage

Produktnytt

19 februari 2019

Giti börjar sälja sommardäck i Sverige

Produktnytt

12 februari 2019

Ventus S1 evo 3: Hankooks nya flaggskepp inom Ultra-High-Performance

Produktnytt

12 februari 2019

Årets nya sommardäck från Goodyear

Produktnytt

12 februari 2019

Ny digital mätpistol för mönsterdjup

Produktnytt

12 februari 2019

Nya Hakka R3 får bättre isgrepp

Produktnytt

18 december 2018

Tystare vinterdäck från Goodyear

Produktnytt

18 december 2018

Fyra nya mc-däck från Bridgestone

Produktnytt

18 december 2018

Nya vinterdäck från Giti Tire

Produktnytt

18 december 2018

Goodyear på nya VW Touareg

Produktnytt

03 oktober 2018

Luftlöst däck till kompaktlastare

Produktnytt

03 oktober 2018

Kör vidare med Bridgestone efter punktering

Produktnytt

04 maj 2018

Två nya mc-däck från Bridgestone

Produktnytt

04 maj 2018

Michelin lanserar Primacy 4 på den svenska marknaden

Produktnytt

04 maj 2018

Bridgestone visade nyheter i Geneve

Produktnytt

09 mars 2018

Sommarens nyheter från Goodyear

Produktnytt

09 mars 2018

Nokian förstärker däck för husbilar

Produktnytt

12 februari 2018

Ny serie lastbils- och bussdäck

Produktnytt

06 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår