Jonas Roupé fick nyligen rollen som hållbarhetsansvarig inom den europeiska däckorganisationen ETRMA.

Ett hållbarhetsarbete att vara stolt över

Nyheter

Han har ägnat mer än 25 år av sitt yrkesliv till att arbeta med och främja utvecklingen av företags och organisationers hållbarhetsarbete. Jonas Roupé är medförfattare till Däckbranschens vitbok ”Vägen mot hållbarhet”. Nyligen fick han den viktiga rollen som hållbarhetsansvarig inom den europeiska däckorganisationen ETRMA, en utmaning som kan ses som en fjäder i hatten för den svenska däckbranschens hållbarhetsarbete.

Däckdebatt har träffat Jonas Roupé för att diskutera vad ”hållbarhet” egentligen handlar om, varför det är så viktigt att arbeta med de här frågorna och var Däckbranschen står idag i fråga om sådant arbete.

En titt i ditt CV leder direkt till slutsatsen att du brinner för det här med hållbarhetsarbete. Varför är det här så viktigt för dig?

– Det är inte bara viktigt för mig, det är viktigt för alla oss som lever här på jorden – människor, djur, växtlighet, vad du vill. Hållbarhet är närmast att betrakta som en hygienfråga, en fråga om våra överlevnadsmöjligheter på den här planeten. Vi har skapat ett samhälle som syftar till att göra livet lätt att leva för oss människor men som samtidigt utrotar andra livsformer på planeten.

– Idag är var åttonde djurart utrotningshotad och under de senaste 100 år åren har vi tagit kål på 95 procent av alla arter på jorden.  Att  ändrar vårt sätt att leva och arbeta är vår generations viktigaste uppgift. Så det finns plats för kommande generationer, och då tänker jag inte bara på oss människor. Många idag känner skräck inför en sådan utveckling och dessutom lägger klimatfrågan numera en våt filt över människors hopp om framtiden. Nu tycker jag att pessimism och optimism är en åskådarsport. Genom att göra de bidrag man kan, så känns utmaningarna lättare. Jag tycker också det är bättre att fokusera på vad man själv kan göra än på vad andra inte gör. 

– Den positiva sidan av det hela är att de här problemen blivit så uppenbara att många goda krafter nu samsas för att göra något åt dem. Däckbranschen i Sverige är en sådan kraft.

Hur kan Däckbranschen vara en god kraft i det här arbetet? Den är ju en del av transportsektorn, som ju definieras som ett av de stora problemområdena i klimatutvecklingen och som förbrukar en stor del av de resurser vi förbrukar?

– Det stämmer att våra transporter svarar för en stor del av våra klimatutsläpp, närmare bestämt tretton procent av vårt resursutnyttjande och någon procent mer av de totala utsläppen av växthusgaser. Varken transporter eller hållbarhet är en valbar lyx, utan vi behöver klara båda. Därför är det så viktigt att aktörer inom den här sektorn engagerar sig i hållbarhetsfrågorna. Den europeiska däckbranschen var mycket tidigt ute när det gäller att instifta produktansvar. Däckbranschen har sett till att det skapats bolag som tar hand om uttjänta däck. Svensk Däckåtervinning AB är ett av de framgångsrikaste exemplen på det.

Du sitter med i styrelsen för Svensk Däckåtervinning. Kan du ge exempel på hur företaget bidrar till en hållbarare värld?

– Hållbarhet är ledstjärnan för arbetet inom Svensk Däckåtervinning. Vi ser till att närmare 100 000 ton däck tas om hand på bästa möjliga sätt. Drygt 60 procent av dem används för att producera energi, hälften inom cementindustrin och hälften i kraftvärmeverk. Inom cementindustrin tas också däckens stålinnehåll till vara i processen och på kraftvärmeverken används däck för att man ska kunna sätta eld på blöta hushållssopor.

– En ökande del av däcken mals ner till grova eller finare granulat som används i olika sammanhang. Här stöder Svensk Däckåtervinning forskning och initiativ för att hitta nya spännande användningsområden.

– Men den största delen av det som återvinns används fortfarande på mer traditionella sätt, som material till sprängmattor, till fendrar och gungor.

Är gummi ett bra material att återvinna? Är det inte ett komplicerat och kemiskt sammansatt material med inslag av miljöfarliga ämnen?

– Visst är gummit i ett modernt bildäck ett komplicerat material. Det är komplicerat och dyrt men fantastiskt hållbart och kemiskt beständigt. Ett vanligt bildäck idag innehåller 16 olika delar, var och en med sin speciella blandning anpassad till sin del av däckets speciella funktion. Det finns också en stor variation i vad däcken är designade för. Själva beständigheten i materialet är det som gör det så lämpat för återanvändning. Och även om det kan finnas mindre lämpliga substanser i däcken så övervägs det ofta av nyttan med att ta hand om och återvinna materialet.

– Fast visst finns det fördomar om det här materialet också. Det har talats om att stora mängder spill från konstgräsplaner skulle kunna hamna i havet och dessutom föras vidare med vattnet långa sträckor, men forskning har visat att det inte förhåller sig på det viset. Det ”spill” som rapporterats är nästan helt uteslutande granulat som packats ihop och som faktiskt ligger kvar på planen. Naturvårdsverkets konsulter har trott att granulat som fylls på motsvarar den mängd som hamnar i havet och deras siffror har fått en enorm spridning. I själva verket kan den andel som sprids och som skulle kunna transporteras ut i havet räknas i gram för en plan som sköts enligt Fotbollsförbundets instruktioner. I värsta fall kan ett antal kilo per år samlas runt planen, och i så fall kan hämtas tillbaka. En del granulat följer med spelarna men mängderna är inte så stora, och de hamnar snarare i dammsugare och tvättmaskinsfilter än i haven. 

– Det finns idag ett flertal tunga studier som avfärdar påståendena att materialet skulle vara farligt för människor eller miljö. Materialet är ofarligt och kan till och med användas för att rena vatten. Men det är väl så med oss människor att vi tror vad vi vill tro, och gamla sanningar har långa liv.

På vilka andra sätt än genom att ge uttjänta däck ytterligare ett liv spelar Däckbranschen en roll för hållbarheten i samhället?

– Det finns ett ganska uppenbart svar på den frågan. Branschen är nämligen mycket viktigare än många tror för människors liv och för samhällets funktion. Utan däck har vi inga landsvägstransporter – och de är avgörande för det moderna samhället. Genom att ge goda rekommendationer om bra däck och skötselråd för hur de ska hanteras bidrar branschen till att skapa ett resurseffektivare samhällssystem och att minska klimatutsläppen från bilarna.

– Jag tycker att Däckbranschen har all anledning att vara stolt över sitt arbete, det är en hållbarhetsgärning i sig som dessutom räddar liv. Dessutom har branschen ett utpräglat hållbarhetsarbete som bedrivits i många år och som väldigt många engagerat sig aktivt i. Det är ett engagemang som är ganska naturligt i en bransch där många företag är familjeföretag med en äldre generation i ledningen som bryr sig om vilken värld de en gång ska lämna efter sig till sina efterlevande. Och att den svenska Däckbranschen ligger så långt framme på det här området är kanske också en annan yttring av det goda omdöme och samhällsansvar som svenskarna visat under den pågående Corona-pandemin.

Du låter ganska optimistisk? Tror du att vi kommer att klara hållbarhetsutmaningarna?

– Trots att det är väldigt kritiska frågor vi har att lösa och trots att det finns mycket övrigt att önska om det politiska engagemanget i många länder, så finns det en hel del som inger hopp. Se på EU-kommissionens chef Ursula von der Leyen, till exempel. Hon har drivit fram en otroligt ambitiös europeisk omställningsagenda för att minska klimatpåverkan och skapa en cirkulär ekonomi. I den finns bland annat krav på ökad regummering av lastbilsdäck, på bättre kontroll av underleverantörer till transportsektorn och mycket annat. Och nu har den här omställningen också knutits till villkoren för att ta del av EU:s enorma stödpaket till Coronadrabbade medlemsländer. 

– Det pågår också spännande arbeten både inom många fristående organisationer, inom EU och på FN-nivå, som handlar om att skärpa lagarna för internationella miljöbrott. Dessa lagförslag skulle väldigt snabbt, inom ett par år, kunna skifta världens investeringsflöden bort från storskalig miljöfarlig verksamhet och premiera miljövänliga alternativ. Mitt eget favoritexempel är Ekocidlagstiftning.

– Här i Sverige har regeringen formulerat en cirkulär strategi. Även om den i mitt tycke inte riktigt tar fasta på de utmaningar vi står inför så är den i alla fall en början. Vi borde fråga oss vilka samhällsbehov som kräver mest resurser och formulera konkreta handlingsplaner för hur vi ska kunna minska de resursbehoven till en fjärdedel av vad vi förbrukar idag. För det är så stor vår överkonsumtion är – i Sverige gör vi av med fyra gånger så mycket som vi långsiktigt har råd att förbruka.

Undvik livsfarliga olyckor efter däckbytet – hundratals hjul lossnar varje år

Nyheter

27 oktober 2020

Hyrde sommarbil, fick vinterdäck

Nyheter

23 oktober 2020

Martin Kinnunen (SD): ”Det går att skapa ett värde av råvaror”

Nyheter

21 oktober 2020

”Sätt datumen för däckbyten efter Kirunas behov”

Nyheter

20 oktober 2020

Euromaster och OurGreenCar ingår ramavtal

Nyheter

19 oktober 2020

Michelin slår ett slag för trafiksäkerheten

Nyheter

19 oktober 2020

Däckfamiljen Traxion 65 växer

Nyheter

15 oktober 2020

Pirelli lanserar däck till världsrallyt 2021

Nyheter

13 oktober 2020

Continental vinnare i Vi Bilägares test

Nyheter

09 oktober 2020

Debatt: ”Kommunal miljardsmäll om EU förbjuder gummigranulat”

Nyheter

07 oktober 2020

Vinterns fälgnyheter från OCL Brorssons

Nyheter

07 oktober 2020

Däckpartner söker ny vd

Nyheter

05 oktober 2020

Annas Däck servar bönder över hela landet

Nyheter

05 oktober 2020

Pirelli lanserar nytt P Zero Trofeo för McLaren

Nyheter

02 oktober 2020

Två förstaplatser för Continental när årets vintertester summeras

Nyheter

02 oktober 2020

Däckia håller öppet längre

Nyheter

01 oktober 2020

Coronasäkra höstens däckbyte

Nyheter

29 september 2020

Franskt, tyskt och finskt på pallen i Vi Bilägares test av dubbdäck

Nyheter

25 september 2020

Stockholmare har dålig koll på däcken

Nyheter

25 september 2020

Michelin introducerar vinterdäcket X-Ice Snow

Nyheter

24 september 2020

Så vintersäkrar du bilen – innan snön kommer

Nyheter

22 september 2020

Härlig och otidsenlig muskelbil

Nyheter

22 september 2020

Med digitaliseringen vill Vianor förändra däckbranschen

Nyheter

21 september 2020

Goodyear förutspår hastighetsrekord i Le Mans

Nyheter

21 september 2020

Nya Nokian Nordman SZ2 och Nokian Nordman S2 SUV

Nyheter

15 september 2020

Fredrik Ardefors om höstbudgeten

Nyheter

15 september 2020

Nya Nokian Hakka Van

Nyheter

15 september 2020

Grönare körning på nordiska sommarvägar

Nyheter

15 september 2020

Det specialframtagna racingdäcket från Goodyear

Nyheter

10 september 2020

Årets däckrazzior drar igång

Nyheter

08 september 2020

Nya Michelin Pilot Sport Cup2 Connect

Nyheter

08 september 2020

Continental hyllar originalmonterade däck i konstprojekt

Nyheter

08 september 2020

Alpine F1 Team går in i Formel 1

Nyheter

07 september 2020

”Ett däck som klarar de mest exceptionella utmaningarna”

Nyheter

04 september 2020

Smarta däck från Nokian Tyres

Nyheter

01 september 2020

Goodyear presenterar ytterligare dimensioner i SoundComfort-teknologin

Nyheter

24 augusti 2020

Stella Bianca återvänder efter 70 år

Nyheter

20 augusti 2020

SpecialWheels: "Försäljningen har ökat"

Nyheter

20 augusti 2020

"Nya kunder i portföljen, men lägre försäljning"

Nyheter

20 augusti 2020

"Vi har klarat oss bättre än många andra"

Nyheter

20 augusti 2020

Michelin och Porsche Panamera sätter varvrekord på Nürburgring

Nyheter

19 augusti 2020

Nokian E-Truck 17.5 gör entré stadens gator

Nyheter

19 augusti 2020

Nokian Tyres - minskad försäljning under Corona

Nyheter

18 augusti 2020

ABS Wheels: "Vi har ökat med 46 procent under Corona"

Nyheter

18 augusti 2020

Nya Land Rover Defender återvänder med Goodyear-däck

Nyheter

17 augusti 2020

Svensk fälgtillverkare blir generalagent för CMS Wheels

Nyheter

10 augusti 2020

Minskad försäljning för Continental under Q2

Nyheter

07 augusti 2020

Debatt: Konstgräsplaner skapar nytta både för miljö och hälsa

Nyheter

06 augusti 2020

Nokian påverkades starkt av COVID-19

Nyheter

06 augusti 2020

Falken tar med sina följare på en virtuell resa

Nyheter

04 augusti 2020

Enviro och Michelin förlänger avsiktsförklaring

Nyheter

29 juli 2020

Pirelli påbörjar däcktester inför världsrallyt

Nyheter

28 juli 2020

Sveriges Fordonsverkstäders Förening ingår avtal med Compilator

Nyheter

21 juli 2020

Continental lanserar ett nytt styrdäck för vinterkörning

Nyheter

16 juli 2020

Sofia från Älgered vann tatueringstävlingen

Nyheter

16 juli 2020

AB Däck Bil & Maskin storsatsar – ny verkstadslokal i Rimforsa: ”Det är en himla stor skillnad”

Nyheter

13 juli 2020

Tatueringstävling från ABS Wheels

Nyheter

09 juli 2020

Fortsatt coronaeffekt på fordonsmarknaden i juni

Nyheter

03 juli 2020

Däcksortimentet Nokian Ground King utvidgas

Nyheter

01 juli 2020

Han blir ny president för Goodyear Europa

Nyheter

01 juli 2020

Continental lanserar mikrowebbplats

Nyheter

16 juni 2020

Michelins mål för CO2-minskning godkänns av SBTI

Nyheter

15 juni 2020

Rullande service med hjulinställning

Nyheter

15 juni 2020

Nordic Tire Group fortsätter att växa

Nyheter

14 juni 2020

Miljöministern: ”Återvinning är en prioriterad fråga för regeringen”

Nyheter

08 juni 2020

Han ska ledan Nokian Tyres marknads- och försäljningsteam

Nyheter

02 juni 2020

Minskad försäljning för Hankook

Nyheter

02 juni 2020

Uppstickaren i Övik ska växa så in i Norden

Nyheter

02 juni 2020

Goodyear blimp återvänder till Europa

Nyheter

01 juni 2020

Han utser e-handelsvinnare

Nyheter

28 maj 2020

Fälgleverentör inleder samarbete med NHL spelare

Nyheter

27 maj 2020

Miljöministern avkrävs svar om återvinningen av däck

Nyheter

26 maj 2020

Första däcktillverkaren i världen att få sina klimatmål godkända av SBTi

Nyheter

21 maj 2020

Bridgestone teamar upp med Milestone inför RIDE 4

Nyheter

21 maj 2020

Custombygge i världsklass börjar alltid med hjulen

Nyheter

18 maj 2020

Utsläppen ska minska med nya däckmärkningar

Nyheter

18 maj 2020

”Oklarheter kring M:s utspel om däckslitage”

Nyheter

14 maj 2020

Ny försäljningschef på Gummigrossen

Nyheter

12 maj 2020

Färre sålda bilar i Sverige under pandemin

Nyheter

06 maj 2020

Möt tv-kändisen "Bärgar-Karin"

Nyheter

06 maj 2020

ABS Wheels utsett till Mästargasell

Nyheter

03 maj 2020

Däckpartner växer med åtta nya verkstäder

Nyheter

03 maj 2020

Traktordäck som funkar lika bra på vägen som på åkern

Nyheter

01 maj 2020

Ergonomisk mutterdragare för tunga fordon

Nyheter

22 april 2020

Michelin tar upp kampen mot pandemin

Nyheter

17 april 2020

Gratis hjulskifte till sjukvårdspersonal

Nyheter

17 april 2020

Michelin går in svenskt återvinningsföretag

Nyheter

16 april 2020

Få bilägare mäter lufttrycket vid hjulskifte

Nyheter

12 april 2020

Ny studie visar: Inga hälsorisker med konstgräsplaner

Nyheter

07 april 2020

Auto motor & sport testar: här är bästa sportdäcket

Nyheter

07 april 2020

Nu kan däckbyte göras helt kontaktfritt

Nyheter

03 april 2020

De byter ut sin radioreklam – uppmanar till att stanna hemma

Nyheter

03 april 2020

De erbjuder däck och service till ambulanser

Nyheter

02 april 2020

Arbetet med Pirellis kalender 2021 stoppas

Nyheter

27 mars 2020

Tävlingsserien Extreme E håller på att ta fart

Nyheter

26 mars 2020

Vi Bilägare testar: här är bästa suv-däcket

Nyheter

24 mars 2020

Kristoffersson tillbaka i rallycross-VM

Nyheter

19 mars 2020

ABS Wheels utbud kommer till Smista Allé

Nyheter

09 mars 2020

Framtidens däck, enligt Goodyear

Nyheter

09 mars 2020

ABS Wheels placeras på svarta listan

Nyheter

09 mars 2020

Goodyear blir officiell däckleverantör för WTCR

Nyheter

28 februari 2020

Nya uppdaterade Volvo S90 och V90

Nyheter

24 februari 2020

Global konferens om trafiksäkerhet

Nyheter

20 februari 2020

Spelade högt med däcken – och vann

Nyheter

20 februari 2020

Concaver etablerar sig i Sverige

Nyheter

19 februari 2020

Nya återförsäljare för Ferrada Wheels

Nyheter

14 februari 2020

All time high för DäckiaPartner

Nyheter

12 februari 2020

”Ytterst få köper premiumdäck till äldre bilar”

Nyheter

10 februari 2020

Goodyear officiell däckleverantör för LMP2

Nyheter

05 februari 2020

"Många kommer få upp ögonen för allt bra vi gör"

Nyheter

22 maj 2019

Tomas Eneroth: "Lastbilar ska inte stå och slira i backarna"

Nyheter

28 mars 2018

De korta skiftestiderna på våren blir regeringsfråga

Nyheter

14 mars 2018

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon ska införas 2019

Nyheter

14 mars 2018

Artikel om piratkopierade däck vilseleder och oroar bilister

Nyheter

09 mars 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Nyheter

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Nyheter

08 februari 2018

Bilförsäljningen slog rekord 2017

Nyheter

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Nyheter

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Nyheter

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår