Johan Eriksson.

Custombygge i världsklass börjar alltid med hjulen

Nyheter

En svensk som sveper mattan med konkurrenterna på USA:s största bilshower, det är ganska fantastiskt. Men för Johan Eriksson i Mora har det blivit en vana att hans bilbyggen får högsta betyg. Och det är inte alla som blir hembjudna till TV-stjärnan och motorlegenden Jay Lenos bilsamling!

Som tonåring i Bergsäng utanför värmländska Hagfors fick Johan Eriksson sin första moppe 1979. När han började mecka med den anade han föga att det här med att bygga om moppar, MC och senare bilar skulle bli den stora grejen i hans liv. Så småningom fick Johan jobb på aluminiumverket i Hagfors och övergick från moppe till MC. 

– Motorcyklar och hockey var mina stora intressen, men så småningom blev jag alltmer sugen på att bygga om och styla bilar, berättar Johan. 

För 20 år sedan flyttade han till Mora och fick jobb som bilförsäljare. Det var ett yrke som passar en person med passion för bilar och han lyckades så väl att sprida den passionen bland intresserade bilköpare att hans provisioner började räcka till att investera i bilbyggande.

 Första stora framgången 

– Jag har fortsatt som Volvosäljare på Bilkompaniet här i Mora sedan dess, men lägger det mesta av min fritid på mina bilar. Johan Eriksson berättar att hans första bilshow var på Elmia i Jönköping 1994. Dit kom han med en ombyggd Mercedes 300 Coupé – och erövrade förstapriset i styling-klassen med den. 

På den bogen har det fortsatt. Det har blivit många bilar sedan dess, men det första riktigt avancerade bilbygget dröjde till 2004. Då köpte Johan en blå Dodge Viper som han började bygga på – och det var då han skapade sitt team ”Powered by Johan”. Teamet är idag världberömt i stylingkretsar. Johan leder det och står för tänket bakom bilprojekten, medan hans kompisar Otto Tillander och Jörgen Persson hjälper till med själva jobbet. Otto kör CNC-maskiner för att fräsa delar ur aluminiumblock och Jörgen, som driver Svegs Bil & Plåt, gör det mesta av plåtarbetet. Fjärde medlem i teamet är Michael Nyberg. Det är han som skapat varumärket ”Powered by Johan”, fungerar som projektledare och har byggt teamets närvaro i sociala medier. 

– Vipern blev så snygg och fick så häftiga prestanda att den öppnade portarna för Powered by Johan ut till den stora bilvärlden. Det blev priser nationellt, på europeisk nivå och i custom-bilarnas förlovade land, USA.   

Mest visad på Instagram 

2009 var teamet färdiga med den första av de två bilar som byggts om från grunden. Det var en svart Dodge Charger RT/R av 1968 års modell som med sin stora kompressor mitt på motorhuven tagit motorvärlden med storm. Bilen är faktiskt den bil i världen som har flest visningar på Instagram. 

– Det är inte så mycket kvar av ursprungbilen utan den bil som vi haft så stora internationella framgångar med har nytt chassi, ny kaross, nya motordelar och en massa andra helt unika komponenter som vi skapat från grunden, ur stora block med råaluminium, förklarar Johan Eriksson. 

Till det senaste projektet, en röd Charger av samma typ och årsmodell gick det åt tre ton råaluminium som Johan Eriksson förärats av sin tidigare arbetsgivare i Hagfors. Ur aluminiumblocken har det frästs massor av detaljer, som ett spektakulärt nytt topplock till V12-an, ratt, instrumentbräda, fälgar… 

 Börjar med hjulen 

– Apropå fälgar så är det alltid hjulen och däcken jag utgår ifrån när jag drar igång ett bilprojekt. Målsättningen är att fylla ut hjulhusen så mycket som möjligt och att med så breda däck som möjligt ge bilen bästa möjliga ”stance” som vi custom-byggare säger. En låg markfrigång är också en viktig del av det här, säger Johan Eriksson. 

 För att hitta bästa utgångspunkt lät Johan ta fram prototyper av däck och fälgar till den röda bilen. Bakhjulen är alltid av större dimension än framhjulen på en sådan här monsterbil. 

– Fälgarna fick en helt unik design och frästes ut i tre delar av en kompis i Los Angeles, berättar Johan Eriksson. Han förklarar att han aldrig drar igång ett projekt på allvar förrän han har en tydlig bild av hela bilens konstruktion i huvudet, det är där det mesta skapas innan de tusentals detaljerna på bilen omvandlas till ritningar. 

Höjdpunkt i karriären 

 Det har blivit flera turnéer i Europa och till ett antal olika bilshower i USA. Idag är Powered by Johan så kända att teamet får fler inbjudningar om att vara med och visa upp sina bilar än vad de kan tacka ja till. 

– Vi har fått massor av beröm från alla världens ledande styling-gurus, jag har blivit omkramad av den bilintresserade presidentkandidaten Joe Biden och hembjuden till Los Angeles av Jay Leno som ville visa mig sin fantastiska samling av prestandabilar, berättar Johan Eriksson. Just besöket hos Jay Leno betecknar han som höjdpunkten i stylingkarriären så här långt, vid sidan om det faktum att den röda Chargern vann första pris Grand National Roadster Show i Los Angeles 2018. 

Går jämnt ut 

Det står massor av bucklor och pokaler i Johan Erikssons garage i Mora. De vittnar om all den ära han och hans teamkamrater vunnit med sina bilar, men hur är det med pengar då? Kan man bli rik av att bygga världen häftigaste custom-bilar? 

– Nja, i början fick jag skjuta till en hel del själv, men idag när vi blivit så kända går det hela mer eller mindre jämt ut. De som arrangerar de stora showerna betalar transportkostnader och en rejäl slant för att vi är med och visar upp våra grejor. Jag har sedan flera år ett fint stöd från min huvudsponsor Turtle Wax, men sedan vill jag vara fri att välja grejor som jag vill så jag vill inte ha för mycket sponsring från exempelvis däcktillverkare. Jag nöjer mig med att få schyssta rabatter på det jag behöver köpa in. Fast, när du bygger bilarna från grunden på det sätt som vi gör så är det inte så mycket färdiga komponenter som du behöver köpa in, skrattar Johan. 

 

Fakta | Bilarna 

Dodge Viper 1996 

• Motor: Compressor V10 med egendesignade komponenter på åtta liter och 805 hk 

• Är den enda i världen med original ”Generation Side” avgasrör 

• Däck: Pirelli P Zero Nero – 275/30/30 fram och 345/25/22 bak 

  Svart Dodge Charger RT/R 1968 

• Motor: Superladdad Dyers 8-71 på 693 hk 

• Däck Pirelli P Zero Nero 275/30/20 fram, 345/25/20 bak Pirelli 

• Ljudanläggning Pioneer från LarsK design 

 Dodge Charger RT/R 168, röd  

• Den som sett klassiska filmen ”Bullit” med Steve McQueen glömmer nog aldrig den grymma svarta bil som McQueen jagade genom San Franciscos vindlande gator 

• Projektet med att bygga bilen pågick i fyra år 
• Motorn är en andra generationens (2007) V10:a från Dodge Viper, trimmad på alla sätt som går med två dubbla Borg Warner turbos 

• Motorstyrkan har inte fastställts än, men ligger en god bit över 1?000 hk 
• Hjulen har specialgjorda fälgar 24 x 15,5 tum bak och 22x11 tum fram 

• Däcken Pirelli P Zero 295/30 fram och 405/25-24 bak 

• Under plexiglas i bakluckan finns en Hifi-anläggning från Pioneer med högtalare överallt och tre stora subwoofers under bakfönstret. 


Han ska ledan Nokian Tyres marknads- och försäljningsteam

Nyheter

02 juni 2020

Minskad försäljning för Hankook

Nyheter

02 juni 2020

Uppstickaren i Övik ska växa så in i Norden

Nyheter

02 juni 2020

Goodyear blimp återvänder till Europa

Nyheter

01 juni 2020

Han utser e-handelsvinnare

Nyheter

28 maj 2020

Fälgleverentör inleder samarbete med NHL spelare

Nyheter

27 maj 2020

Miljöministern avkrävs svar om återvinningen av däck

Nyheter

26 maj 2020

Första däcktillverkaren i världen att få sina klimatmål godkända av SBTi

Nyheter

21 maj 2020

Bridgestone teamar upp med Milestone inför RIDE 4

Nyheter

21 maj 2020

Utsläppen ska minska med nya däckmärkningar

Nyheter

18 maj 2020

”Oklarheter kring M:s utspel om däckslitage”

Nyheter

14 maj 2020

Ny försäljningschef på Gummigrossen

Nyheter

12 maj 2020

Färre sålda bilar i Sverige under pandemin

Nyheter

06 maj 2020

Möt tv-kändisen "Bärgar-Karin"

Nyheter

06 maj 2020

ABS Wheels utsett till Mästargasell

Nyheter

03 maj 2020

Däckpartner växer med åtta nya verkstäder

Nyheter

03 maj 2020

Traktordäck som funkar lika bra på vägen som på åkern

Nyheter

01 maj 2020

Ergonomisk mutterdragare för tunga fordon

Nyheter

22 april 2020

Michelin tar upp kampen mot pandemin

Nyheter

17 april 2020

Gratis hjulskifte till sjukvårdspersonal

Nyheter

17 april 2020

Michelin går in svenskt återvinningsföretag

Nyheter

16 april 2020

Få bilägare mäter lufttrycket vid hjulskifte

Nyheter

12 april 2020

Ny studie visar: Inga hälsorisker med konstgräsplaner

Nyheter

07 april 2020

Auto motor & sport testar: här är bästa sportdäcket

Nyheter

07 april 2020

Nu kan däckbyte göras helt kontaktfritt

Nyheter

03 april 2020

De byter ut sin radioreklam – uppmanar till att stanna hemma

Nyheter

03 april 2020

De erbjuder däck och service till ambulanser

Nyheter

02 april 2020

Arbetet med Pirellis kalender 2021 stoppas

Nyheter

27 mars 2020

Tävlingsserien Extreme E håller på att ta fart

Nyheter

26 mars 2020

Vi Bilägare testar: här är bästa suv-däcket

Nyheter

24 mars 2020

Kristoffersson tillbaka i rallycross-VM

Nyheter

19 mars 2020

ABS Wheels utbud kommer till Smista Allé

Nyheter

09 mars 2020

Framtidens däck, enligt Goodyear

Nyheter

09 mars 2020

ABS Wheels placeras på svarta listan

Nyheter

09 mars 2020

Goodyear blir officiell däckleverantör för WTCR

Nyheter

28 februari 2020

Nya uppdaterade Volvo S90 och V90

Nyheter

24 februari 2020

Global konferens om trafiksäkerhet

Nyheter

20 februari 2020

Spelade högt med däcken – och vann

Nyheter

20 februari 2020

Concaver etablerar sig i Sverige

Nyheter

19 februari 2020

Nya återförsäljare för Ferrada Wheels

Nyheter

14 februari 2020

All time high för DäckiaPartner

Nyheter

12 februari 2020

”Ytterst få köper premiumdäck till äldre bilar”

Nyheter

10 februari 2020

Goodyear officiell däckleverantör för LMP2

Nyheter

05 februari 2020

"Många kommer få upp ögonen för allt bra vi gör"

Nyheter

22 maj 2019

Tomas Eneroth: "Lastbilar ska inte stå och slira i backarna"

Nyheter

28 mars 2018

De korta skiftestiderna på våren blir regeringsfråga

Nyheter

14 mars 2018

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon ska införas 2019

Nyheter

14 mars 2018

Artikel om piratkopierade däck vilseleder och oroar bilister

Nyheter

09 mars 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Nyheter

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Nyheter

08 februari 2018

Bilförsäljningen slog rekord 2017

Nyheter

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Nyheter

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Nyheter

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår