Ulrik Jönsson, ordförande i DRF, protesterar mot den felaktiga artikeln om plagiatdäck i Sverige.

Artikel om piratkopierade däck vilseleder och oroar bilister

Nyheter

En TT-artikel som påstod att sju procent av alla däck i Sverige var piratkopierade, baserad på en EU-rapport, fick nyligen stor genomslag i media. Det fick bland annat Ulrik Jönsson, ordförande i Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, att gå i taket. – Fake news! Rapporten är en pappersprodukt byggd på antaganden. Jag har aldrig stött på ett enda piratkopierat däck, dundrar han.

TEXT MIKAEL SVENSSON FOTO HENRIK NYGÅRD

Det var en rapport från den Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, EUIPO, som rörde om i grytan och som fick flera stora medier att publicera en artikel från Tidningarnas Telegrambyrå, TT, om att det förekom piratkopierade däck på de svenska vägarna. Dessa var aldrig säkerhetstestade, hade undermålig gummiblandning, sämre bromssträcka och drog mer bränsle. Piratdäcken skulle ofta vara tillverkade i Kina och säljas direkt på den svenska marknaden via svenskspråkiga webbsajter uppgavs det.

Däcken kunde utgöra en livsfara och när en expert på piratkopiering på Patent- och registreringsverket, PRV, uttalade sig och sa däcken inte var tillräckligt bra blev det en vederhäftig nyhet.

Tjänstemannen har senare intervjuats av tidningen Motormagasinet och där betonat att han inte är någon expert på däck och inte känner till några beslag av förfalskade däck.

– Hur en tjänsteman på en tung statlig myndighet som PRV kan uttala sig utifrån sin tro och inte utifrån fakta är för mig obegripligt. När sedan uppgifterna får spridning via en i vanliga fall säker och pålitlig nyhetskälla som TT är det ännu värre. Jag har varit i kontakt med såväl PRV som TT. I båda fallen hänvisar de till rapporten, som i mina ögon är en pappersprodukt, byggd på fiktiva siffor, säger Ulrik Jönsson och syftar på att hela undersökningen är prognoser och antaganden i salig blandning.

Rapporten utgår från en ekvation där man jämfört den faktiska däckförsäljningen med den förmodade, den som tillverkarna prognostiserat med. När den verkliga försäljningen inte når upp till den prognostiserade utgår rapporten från att mellanskillnaden måste vara plagiat.

Enligt detta antagande skulle den lagliga däckindustrin i Europa årligen förlora 2,2 miljarder Euro på grund av piratkopierade däck. För Sverige skulle den uteblivna försäljningen vara 6,8 procent eller 45 miljoner euro, cirka 450 miljoner kronor.

– Och ändå har varken jag själv eller någon jag pratat med i branschen sett till ett enda piratkopierat däck. Hade problemet funnits, hade vi från däckbranschen inte försökt mörka det, eftersom det då hade varit ett problem för oss, säger Ulrik Jönsson.

Inte heller de europeiska däcktillverkarnas centralorganisation ETRMA känner till problemet.

– Det är också märkligt att de inte ens har fått vara involverade i att ta fram rapporten, tycker Ulrik.

Tidningen Motormagasinet var i kontakt med Lars Bergmark, vd för Pirelli Nordic, Philip Carlsson, marknadschef för Bythjul.com och Lotta Wrangle, presschef för Michelin Sverige, efter att artikeln om rapporten publicerats. Det entydiga svaret från samtliga tre var att de inte kände igen problematiken som beskrivs.

– Om det förekommer så många plagiat, så borde det vara något fall där den påstådda tillverkaren fått in en reklamation och sett att det är just ett plagiat. Jag har även varit i kontakt med Tullverket för att höra om de har beslagtagit några förfalskade däck, det hade de inte, säger Ulrik.

Har spridningen av det som står i den här rapporten och TT-artikeln med PRV-kommentaren fått några konsekvenser för dig som driver däckverkstad?

– Det skrämmer upp en del privatpersoner som undrar om det verkligen är originaldäck som vi lägger på. I övrigt inget speciellt. Men det är beklämmande när fakta som saknar grund sprids av myndigheter, betonar Ulrik.

 

Han ska ledan Nokian Tyres marknads- och försäljningsteam

Nyheter

02 juni 2020

Minskad försäljning för Hankook

Nyheter

02 juni 2020

Uppstickaren i Övik ska växa så in i Norden

Nyheter

02 juni 2020

Goodyear blimp återvänder till Europa

Nyheter

01 juni 2020

Han utser e-handelsvinnare

Nyheter

28 maj 2020

Fälgleverentör inleder samarbete med NHL spelare

Nyheter

27 maj 2020

Miljöministern avkrävs svar om återvinningen av däck

Nyheter

26 maj 2020

Första däcktillverkaren i världen att få sina klimatmål godkända av SBTi

Nyheter

21 maj 2020

Bridgestone teamar upp med Milestone inför RIDE 4

Nyheter

21 maj 2020

Custombygge i världsklass börjar alltid med hjulen

Nyheter

18 maj 2020

Utsläppen ska minska med nya däckmärkningar

Nyheter

18 maj 2020

”Oklarheter kring M:s utspel om däckslitage”

Nyheter

14 maj 2020

Ny försäljningschef på Gummigrossen

Nyheter

12 maj 2020

Färre sålda bilar i Sverige under pandemin

Nyheter

06 maj 2020

Möt tv-kändisen "Bärgar-Karin"

Nyheter

06 maj 2020

ABS Wheels utsett till Mästargasell

Nyheter

03 maj 2020

Däckpartner växer med åtta nya verkstäder

Nyheter

03 maj 2020

Traktordäck som funkar lika bra på vägen som på åkern

Nyheter

01 maj 2020

Ergonomisk mutterdragare för tunga fordon

Nyheter

22 april 2020

Michelin tar upp kampen mot pandemin

Nyheter

17 april 2020

Gratis hjulskifte till sjukvårdspersonal

Nyheter

17 april 2020

Michelin går in svenskt återvinningsföretag

Nyheter

16 april 2020

Få bilägare mäter lufttrycket vid hjulskifte

Nyheter

12 april 2020

Ny studie visar: Inga hälsorisker med konstgräsplaner

Nyheter

07 april 2020

Auto motor & sport testar: här är bästa sportdäcket

Nyheter

07 april 2020

Nu kan däckbyte göras helt kontaktfritt

Nyheter

03 april 2020

De byter ut sin radioreklam – uppmanar till att stanna hemma

Nyheter

03 april 2020

De erbjuder däck och service till ambulanser

Nyheter

02 april 2020

Arbetet med Pirellis kalender 2021 stoppas

Nyheter

27 mars 2020

Tävlingsserien Extreme E håller på att ta fart

Nyheter

26 mars 2020

Vi Bilägare testar: här är bästa suv-däcket

Nyheter

24 mars 2020

Kristoffersson tillbaka i rallycross-VM

Nyheter

19 mars 2020

ABS Wheels utbud kommer till Smista Allé

Nyheter

09 mars 2020

Framtidens däck, enligt Goodyear

Nyheter

09 mars 2020

ABS Wheels placeras på svarta listan

Nyheter

09 mars 2020

Goodyear blir officiell däckleverantör för WTCR

Nyheter

28 februari 2020

Nya uppdaterade Volvo S90 och V90

Nyheter

24 februari 2020

Global konferens om trafiksäkerhet

Nyheter

20 februari 2020

Spelade högt med däcken – och vann

Nyheter

20 februari 2020

Concaver etablerar sig i Sverige

Nyheter

19 februari 2020

Nya återförsäljare för Ferrada Wheels

Nyheter

14 februari 2020

All time high för DäckiaPartner

Nyheter

12 februari 2020

”Ytterst få köper premiumdäck till äldre bilar”

Nyheter

10 februari 2020

Goodyear officiell däckleverantör för LMP2

Nyheter

05 februari 2020

"Många kommer få upp ögonen för allt bra vi gör"

Nyheter

22 maj 2019

Tomas Eneroth: "Lastbilar ska inte stå och slira i backarna"

Nyheter

28 mars 2018

De korta skiftestiderna på våren blir regeringsfråga

Nyheter

14 mars 2018

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon ska införas 2019

Nyheter

14 mars 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Nyheter

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Nyheter

08 februari 2018

Bilförsäljningen slog rekord 2017

Nyheter

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Nyheter

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Nyheter

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår