Renault Megane E-TECH Sport Tourer sticker i RS-utförande ut mestadels på grund av den snygga blå färgen.

De två digitala skärmarna i förarmiljön är moderna och behagliga att titta på och använda.

Renault Megane plug-in är lagom som svensk mellanmjölk

Motor

Renault Megane E-TECH, plug-in-hybrid, har batterier på 9,8 kWh och en WLTP-räckvidd på fem mil. Trots att den är fransk är den väldigt svenskt lagom, kanske inte bäst på något men absolut inte heller sämst.

Renault Megane är en bilmodell som sedan 1995 har sålts i fyra generationer och i 7 miljoner exemplar. Från och med i år finns den alltså också som laddhybrid.
Det här är en bil som storleksmässigt är att jämföra med Golf i kombiutförande, alltså en rymlig mellanklassare. Vår testbil har ett RS-paket, vilket bland annat innebär en mycket snygg, djupblå metallicfärg och säten som är på gränsen till för skålade (läs trånga). Men väl i förarstolen sitter man utmärkt. Just komforten är kanske bilens främsta förtjänst. Renault har på något sätt lyckats förena mjuk fransk fjädring men en sportigare och dynamisk känsla. Chassi och väghållning fungerar alltså utmärkt. Lika bra är inte drivlinan och samspelet mellan elmotorn och bensinmotorn. Det märks tydligt, inte minst på djupnivån, när bensinmotorn griper in. Övergångarna till bensindrift är ibland på gränsen till ryckig. Det är definitivt på el man vill köra den här bilen. Synd bara att det inte går att göra det längre än fem mil.

Det finns tre olika körlägen:
PURE: Växlar till helelektriskt läge förutsatt att det finns tillräckligt med ström i batteriet.
My Sense: Optimerar hybridläget för lägre driftskostnader. “E-Save” -funktionen reserverar batterikraft (minst 40%) så att föraren kan växla till helelektriskt läge vid behov, exempelvis att köra i ett centrum.
Sport: Låter föraren dra fördel av maximal prestanda genom att kombinera kraften hos de tre motorerna.

Infotainmentskärmen är skarp och känns modern. Även displayen framför föraren är digital och behaglig att ttta på.
Exteriört är bilen snygg att titta på men även där kanske ganska vanlig och lagom. Den blå RS-färgen är det som får bilen att sticka ut.
Biltillverkarna har formligen spottat ut sig laddhybrider de senaste åren och konkurrensen är därmed knivskarp i det här mellanklassegmentet. Med en prislapp på dryga 370 000 kr (innan avdrag för miljöpremie) för bilen i RS-utförande är det inte självklart att köparna kommer föredra Renault före exempelvis Kia och Seat, som också är starka bland privatköparna. Tjänstebilsbilisterna sneglar nog hellre på de tyska märkena och på Volvo, som också har högre andrahandsvärden.
Fakta Renault E-Tech Sport Tourer
Pris: 
Från 334 900 kr
Motor och drivlina: 160 hk E-TECH Plug-in Hybrid-motor.
Batteri: 9,8 kWh (400 V).
Mått och vikt: Längd 4625 mm, höjd 1446 mm, bredd 1870 mm. Bagagevolym 447 liter.
Miljö: Bränsleförbrukning enligt nya WLTP, 0,13 liter/mil. CO2 29 g/km.
Däckdimension: 205/55 R16

Elbilen som känns som Volvos framtid

Motor

27 april 2021

Dyr men kungligt bekväm laddhybrid

Motor

14 april 2021

Goodyear i fokus i fartfylld film

Motor

18 november 2019

Dubbelpunka för Ferrari i Brasiliens GP

Motor

18 november 2019

Nya Kia XCeed är både glass och strössel

Motor

07 oktober 2019

D blir B - mildhybrid-teknik i nya Volvon

Motor

01 oktober 2019

Ford Focus ST: Ett kul och prisvärt busfrö

Motor

17 september 2019

Snusförnuftig sparbössa på fyra hjul

Motor

26 augusti 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår