Filmen Le Mans ’66 berättar historien om den legendariska duellen mellan Ford och Ferrari, där Goodyear spelade en viktig roll.

Goodyear i fokus i fartfylld film

Motor

I bioaktuella filmen ”Le Mans ´66”, där Oscars-vinnarna Matt Damon och Christian Bale spelar huvudrollerna, har Goodyear en av huvudrollerna.

Filmen Le Mans ’66 har premiär i hela Europa i november och berättar historien om den legendariska duellen mellan Ford och Ferrari. Duellen ägde rum under det årets ikoniska endurance-tävling i Frankrike, där en av de viktiga delarna av loppet var den nyckelroll som Goodyears däck spelade och som tog Bruce McLaren och Chris Amon till seger.

Fords berömda svarta GT40 Mark II körde på Goodyear-däck – även om bilen startade loppet på däck från företagets stora konkurrent Firestone i det så kallade ”däckkriget”. 

– McLarens och Amons seger gjorde att Goodyear tog hela prispallen, det var dessutom vår andra triumf i rad i Le Mans. Goodyear är särskilt stolta att ha spelat en sådan nyckelroll i det här historiska motorsportevenemanget. Vi är glada att hedra det arvet genom en heltäckande samarbetskampanj med filmen Le Mans ’66, säger Mike Rytokoski, Vice-President, Chief Marketing Officer Europe för Goodyear.

Oscars-vinnarna Matt Damon och Christian Bale spelar huvudrollerna i Le Mans ‘66, den sanna historien om den visionäre amerikanske bilkonstruktören Carroll Shelby (Damon) och den orädde brittiske föraren Ken Miles (Bale). 

1966 års Le Mans 24-timmars startade under fuktiga förhållanden, och det blev tidigt tydligt att det passade Goodyears däck bättre än Firestones. Två av de deltagande bilarna från Shelby American-racingteamet – #1 med Ken Miles/Denny Hulme och #3 med Dan Gurney/Jerry Grant – hade inga problem med sina Goodyear-däck, men från Firestone-däcken som McLaren använde lossnade stora gummibitar från slitbanan på Mulsanne-raksträckan i över 337 km/tim.

När han gick in i depån för att lämna över till Amon, sökte han upp Firestones representant och förhandlade fram ett byte till Goodyear-däck.

När slutet av loppet kom nästa dag, radade de kvarvarande Ford-bilarna #2, #1 och #5 upp sig – där den sistnämnda var den Holman & Moody-drivna bilen som Ronnie Bucknum och Dick Hutcherson körde - och körde över mållinjen på ett iscensatt sätt.

Det arrangerade oavgjorda loppet mellan de båda Shelby-bilarna debatteras än i denna dag, men historien visar att McLaren och Amon, fick segern eftersom de hade startat längre bak och därför kört en längre sträcka på samma tid. Hade det inte varit för det tidiga bytet till Goodyear-däck hade de dock inte ens varit med i kampen om segern.

Dubbelpunka för Ferrari i Brasiliens GP

Motor

18 november 2019

Nya Kia XCeed är både glass och strössel

Motor

07 oktober 2019

D blir B - mildhybrid-teknik i nya Volvon

Motor

01 oktober 2019

Ford Focus ST: Ett kul och prisvärt busfrö

Motor

17 september 2019

Snusförnuftig sparbössa på fyra hjul

Motor

26 augusti 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår