X-Ceed ser ut lite som en coupé i suv-kostym. De enda karossdelarna som behållits från femdörrars Ceed är framdörrarna.

På Advance Plus är ett digitalt instrumentkluster på hela 12,3 tum standard.

XCeed är 43 millimeter högre jämfört med femdörrarsmodellen Ceed. Markfrigången har ökat med 42 mm och är 184 mm på 18 tumshjul.

Nya Kia XCeed är både glass och strössel

Motor

Små- och mellanstora suvar säljer som glass i solsken. Och är de dessutom elektrifierade är det som topping på glassen. Med nya XCeed levererar Kia både glass och strössel, men plug-in-modellen dröjer till efter årsskiftet.

Crossovern XCeed, som namnet avslöjar är byggd på Ceed-plattformen, blir Kias femte suv i segmentet efter Stonic, Soul, Niro och Sportage. Dessutom finns ju också fullvuxna Sorento. Den har premiär hos Kia-handlarna 19 oktober.

X-Ceed ser ut lite som en coupé i suv-kostym. De enda karossdelarna som behållits från femdörrars Ceed är framdörrarna.

XCeed är 43 millimeter högre jämfört med femdörrarsmodellen Ceed. Markfrigången har ökat med 42 mm och är 184 mm på 18 tumshjul. Det ger förutom förbättrad framkomlighet bättre överblick i trafiken för föraren och gör att det blir lättare att kliva i och ur bilen. Just det sistnämnda gör modeller som XCeed väldigt populära hos äldre personer.

XCeed är den första Kian som erbjuder en digital instrumentering. På Advance Plus är ett digitalt instrumentkluster på hela 12,3 tum standard. En stor pekskärm på dryga 10 tum i centrum är standard.

Nya Kia XCeed har det mesta man kan tänka sig när det gäller assistanssystem som standard, exempelvis filhållningsassistans, trötthetsvarnare och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd. LED-strålkastare är standard och har dessutom helljusassistans.

Från Advance Plus-nivå ingår även aktivt filkörningssystem, adaptiv farthållare (med DCT växellåda), dödavinkelnvarning och skyltscanning.

Vid den svenska lanseringen av Kia XCeed erbjuds bensinturbomotorn 1,4 T-GDi på 140 hk och 242 Nm i maximalt vridmoment i kombination med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, DCT. I början av nästa år lanseras Kia XCeed Plug-In Hybrid med ett litiumjonpolymerbatteri på 8,9 kWh.

Tillsammans med representanter från svensk motorpress provkör Däckdebatt XCeed på uppländska vägar mellan Arlanda, Norrtälje och Uppsala. XCeed ligger fint på vägen och motorn räcker till. Det är ombonat och förhållandevis tyst i kupén. Inredningen har gula och rejält färgglada detaljer, vilket är ett tillval. Det kan naturligtvis råda delade meningar om den detaljen, men personligen tycker jag att det är uppiggande. Men det passar förstås inte med alla exteriöra färger.

Kia säljer som aldrig förr i Sverige och har etablerat sig som tredje största bilmärke. Sverige är också den europeiska marknad där Kia har störst marknadsandel. Det finns anledning att tro att nya XCeed ytterligare kommer bidra till den goda försäljningen, för vår efterfrågan på modernt designade och bensinsnåla suvar verkar aldrig avta. 

Fakta Kia XCeed DCT
Pris:
Från 251 500 kr.
Motor och drivlina: 140 hk bensinmotor och sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Mått och vikt: Längd 4395 mm, höjd 1826 mm, bredd 1483 mm. Tjänstevikt 1 450 kg. Släpvagnsvikt 1 410 kg. Bagagevolym 426/1 378 liter.
Prestanda: 0 - 100 km/h 9,5 sek. Toppfart 200 km/h.
Miljö: Bränsleförbrukning enligt nya WLTP, 0,68 liter/mil. CO2 156 g/km.
Däckdimension: 235/45R1894V
Fälgdimension: 7.5JX18/ET45/C mm

Annons:

D blir B - mildhybrid-teknik i nya Volvon

Motor

01 oktober 2019

Ford Focus ST: Ett kul och prisvärt busfrö

Motor

17 september 2019

Snusförnuftig sparbössa på fyra hjul

Motor

26 augusti 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår