Annons:
Sök i däckdebatt

Framgångssagan startade i en biosalong

Företagaren

Allt började när Christian von Koenigsegg som sexåring såg den animerade barnfilmen Flåklypa Grand Prix. Där och då bestämde han sig för att bygga bilar när han blev stor. Pojkdrömmen blev verklighet när han femton år senare startade Koenigsegg Automobile. Vägen till hastighetsrekord och berömmelse över hela världen har varit långt ifrån spikrak. Den han kantats av en del avåkningar.

Flåklypa Grand Prix handlar om den fattige cykelreparatören som bygger ett monster till racerbil. Christian von Koenigsegg har inte varit cykelreparatör och inte lika fattig, men heller inte tillräckligt rik för att bygga en egen bil.– Likheterna med cykelreparatören är att vi båda är uppfinnare och vill utmana etablissemanget, säger Christian von Koenigsegg som ständigt befinner sig på resande fot, men samtidigt är noga med att inte försumma bilbyggandet i fabriken i Ängelholm. Allt som görs där är hantverk in i minsta detalj.– Jag visste från början att det jag gav mig in på var näst intill omöjligt och att det aldrig skulle bli lätt. Det är nog därför jag lyckats, funderar han. Han startade i Olofström 1994. Etableringen just där berodde på ortens historik kring bilbyggande eftersom Volvo Cars karossfabrik bär upp kommunen. Att det var en stödregion dit Nutek beviljade ekonomisktstöd hade också stor betydelse. Men bara tre år senare gick flyttlasset till Ängelholm. Skånes milda vintrar gjorde det lättare att provköra året runt och så var det närheten till kontinentendär kunderna finns. Det här var en tuff tid för Christian och hans familj. Det såldes inga bilar, kostnaderna skenade och det krävdes friskt externt kapital för att hålla drömmen vid liv.– Att vi levde på vatten och bröd är ingen stor överdrift. Jag fick in lite pengar på att hålla föredrag. Det tillsammans med lite allmosor höll oss flytande, berättar han.

Ville du då inte bara strunta i din bilbyggardröm och ge upp?
– De tankarna fanns aldrig. Trägen vinner och snart fick världens krösusar upp ögonen för den skånske lyxbilstillverkaren. Vindenvände och 2009 fick Christian landets industrifolk att sätta kaffet i vrångstrupen. Koenigsegg Automotive ville köpa konkursade Saab Automobile i Trollhättan.– Det var en felaktig bild som förmedlades i media. Koenigsegg var en del av ett stort konsortium som skulle ta över Saab. Vi hoppades på synergieffekter som skulle gynna vår produktion. Nu hoppade Koenigsegg av den affären och fortsatte på sin egen väg, och kom några år senare med sina nya modell Regera. Med en prislapp på runt 20Mkr omkullkastade den allt konventionellt tänkande genom att ta bort växellådan och ersätta den med enpatentsökt direktkontakt mellan förbränningsmotorn och bakhjulen för att minska energiförlusterna. Det nyligen slagna hastighetsrekordet med AgeraRS kröner framgångssagan om Christian von Koenigsegg som började i en biosalong för snart 40 år sedan.

En klassisk sportfråga på det; Hur känns det?
– Väldigt bra så klart. Jag tycker resan har varit viktigare än själva målet.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår