Annons:
Sök i däckdebatt

"Fanns många förutfattade meningar <br>i början"

Företagaren

När Sandra Ljunggren blev chef för däckverkstaden hos Motordepån blev hon inte tagen på allvar av leverantörer och kunder. Det berodde på att hon var ung och tjej. – Jag var tvungen att bevisa mina kunskaper på ett annat sätt än vad en man hade behövt. Nu är det dessbättre annorlunda och många blir glada över att möta en tjej som jobbar i däckbranschen, säger hon.

Motordepån i Järfälla är en kombineradbil- och däckverkstad,som kompletteras med en litendel biluthyrning. Företaget startades av Sandras pappa Urban Lindell på 1970-talet, då som bilverkstad och senare även bensinstation och biluthyrning. När företaget flyttade till sina nuvarande lokaler i Järfälla 1993 fick bilverkstaden sällskap av däckverkstaden.– Tonvikten ligger på bilverkstaden och däckverkstaden, säger Sandra som är vd och ägerena hälften av bolaget, hennes pappa äger den andra. Hon tycker att kombinationen bilverkstad och däckverkstad fungerar utmärkt och genererar merarbeten.– På däckverkstaden upptäcker de kanske att bromsarna börjar bli dåliga, en fjäder som brustit eller ett avgassystem som läcker. Då är det enkelt att kontakta kunden och erbjuda att vi åtgärdar felet på bilen. Vise versa kan bilverkstaden upptäcka däck som inte klarar lagkraven eller att det skullebehövas en hjulinställning. Egentligen hade Sandra inga planer på att jobba i sin pappas företag. Hon gick samhällsprogrammet med ekonomisk inriktning på gymnasiet. Efter studenten stod hon utan jobb och visste inte riktigt vad hon skulle göra.– Då erbjöd pappa mig att ta hand om biluthyrningen i hans företag. Det var egentligen ingenting jag ville göra. Men jag behövde tjäna pengar. Efter ett par år skulle den som var ansvarig för däckverkstaden sluta. Det blev Sandra som fick ta över eftersom hon hade full kontroll på företagets affärssystem. Men att som ung tjej vara ansvarig för en däckverkstad visade sig inte vara helt lätt.– Jag hade inga problem med killarna som jobbade hos oss. Däremot hade både leverantöreroch kunder förutfattade meningar och sa att de ville prata med ”någon av grabbarna”. Jag fick verkligen kämpa för att bli accepterad som ansvarig för verksamheten.

Hur gjorde du för att bli accepterad?
– Även om de pratade ovanför mitt huvud valde jag att nonchalera dem och fortsatte prata. Sedan visade jag på olika sätt att jag var kunnig när det gällde däck och fälgar. Det tog några år, men till slut insåg allt fler att det var jag som var ansvarig och att jag kunde branschen.Inställningen till henne som kvinnlig chef har förändrats.– I dag är det ingen som ifrågasätter mig, ja någon kan det förstås vara. Men de flesta tycker i stället det är roligt att träffa en kvinna. Det är egentligen samma sak på andra bilverkstäder, det blir vanligare med till exempel kvinnliga kundmottagare.

Hur är det att jobba i däckbranschen?
– Jag tycker det är väldigt roligt, även om jag inte kan sätta fingret exakt på vad som gör detså roligt. Men jag tycker i alla fall att det är en spännande bransch.

Ni är ju medlemmar Däckpartner och du är även ledamot i styrelsen. Vad innebär det för er att vara med i en kedja?
– Vi har fördelar i att avtal med leverantörer och större kunder kan upphandlas centralt, vilket spar mycket tid. Som grupp är vi starkare, har möjlighet att utbyta erfarenheter och hjälpa varandra vid behov.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår