Steine Gretarsson, vd för Däck365, kan inte tänka sig något annat jobb. "Det händer något hela tiden och jag har underbara kollegor. Verksamheten står aldrig stilla, vi måste hela tiden skruva på vårt sätt att arbeta, på vår hemsida och vår kundtjänst för att fortsätta bli bättre."

Däck365 vill leva i harmoni med traditionella däckbranschen

Företagaren

Gasellföretag, Årets Nätbutik, Superföretag – utmärkelserna har haglat över Däck365 i Laholm. Från starten var relationerna till övriga däckbranschen lite kyliga, men idag anser vd Steine Gretarsson att hans företag lever i harmoni med den mer traditionella däckshandeln.

Däck365 samarbetar med de flesta större leverantörerna idag och har dessutom 250 anslutna monteringsverkstäder. Sedan starten för tio år har företaget haft en årlig tillväxt kring 30 procent – helt i linje med grundarnas planer.

Första året hade ni en omsättning kring 20 miljoner och ökade sedan i ganska långsam takt till en början. Var det en medveten strategi?
– När vi la ner regummeringsfabriken sålde vi regummerade däck samt budgetdäck som vi importerade. Vi fortsatte med vår grossistverksamhet samtidigt som vi lanserade en webbshop med försäljning av däck och fälg till slutkonsumenter. En del av våra verkstadskunder slutade att handla av oss då. Det var en medveten strategi att ta det lugnt i början. Vi ville lära oss hur e-handeln fungerade, göra vår läxa ordentligt. Och vi startade med ett webbverktyg som vi mer eller mindre köpt ”från hyllan”. När vi tyckte vi förstod hur näthandel borde bedrivas anställde vi en systemutvecklare och byggde vår egen webblösning. Den var klar inför sommarsäsongen 2013 men vi påbörjade arbetet med den redan tidigt 2012.

Vad skiljde er egen lösning från den ni börjat med?
– Den lösning vi skapade själva anpassade vi efter vår verksamhet och den vi hade från början var nog inte tänkt att användas som vi ville använda den. Vi la mycket stor vikt vid att vår hemsida skulle vara enkel och smidig att handla på när vi utvecklade den. Det ska vara lätt för kunden. Den här filosofin håller vi oss fortfarande till. Så fort vi ser något som kan förbättras för att underlätta för kunden så genomför vi den förbättringen. Det är väldigt lätt att förlora en kund i näthandeln eftersom det finns så många andra kunden kan köpa sina däck ifrån.

Så hur gick det sedan med försäljningen?
– Från 2013 och framåt har vi legat på en årlig försäljningsökning kring 30 procent. Det var en nivå som vi lagt i en plan vi gjorde 2013 och det känns väldigt roligt att vi klarat av att följa den. 2013 omsatte vi 35 miljoner, året därpå 45, sedan 57, 75 och 2017 99 miljoner kronor. Förra årets siffror är inte offentliga än, men vi ligger kvar på den här ökningstakten. Vi har inte sett försäljningen plana ut än och vi ser fortsatt ljust på framtiden.

Hur ser ert kunderbjudande ut?
– Vi har cirka 11 000 däcksartiklar samt stort urval av fälgar i sortimentet och erbjuder kunderna alla varumärken inom premium- och mellanprissortimentet, samt utvalda budgetmärken. Den övervägande delen av vår försäljning är omonterade däck så att hjälpa kunderna att lösa monteringen är viktigt för oss.
– Jag vill påstå att kunderna är kvalitetsmedvetna. Stor del av det vi säljer är inom premiumsegmentet, speciellt när det gäller vinterdäck. Där är kvalitetsskillnaderna stora mellan nordiska och europeiska däck, tycker vi. Talar vi om friktionsdäck så är det inget annat än nordiska friktionsdäck eller dubbdäck som vi rekommenderar.

Näthandeln är ju en ganska ny försäljningskanal som ibland upplevs som ett hot mot den traditionella handeln. Hur ser era relationer med den övriga däckbranschen ut?
– Som alltid när det kommer in nya alternativ i en bransch så möts de med skepsis från början. Till en början kände vi att det fanns ett stort motstånd, inte direkt att leverantörerna ringde och ville sälja. Idag, när näthandeln är så etablerad i snart sagt alla branscher är det bättre. Jag upplever att vi lever i harmoni med övriga i branschen nu. Det som gnager lite är att några av våra konkurrenter som skickar däck hit från sina lager utomlands inte betalar in återvinningsavgiften till SDAB. Det blir inte att vi konkurrerar på lika villkor. Utöver att vara anslutna till SDAB är vi är korresponderande medlemmar i DRF och vi är med i STRO. Sedan har vi 250 monteringspartner landet över, som hjälper våra kunder att få däcken från oss monterade på bilen.

Hur säkerställer ni att era verkstadspartners håller måttet?
– Fram för allt med kundernas hjälp, skulle jag säga. En vecka efter leverans från oss får kunden en enkät där vi frågar om hur de upplevt verkstadsbesöket, från vår leverans till dess däcken är monterade. Visar det sig där att det är problem med någon verkstad så tar vi kontakt med den och diskuterar saken. Ser vi en risk för fortgående problem så tar vi bort det företaget från vår lista. Vår policy är att inte rekommendera några verkstäder som inte har god ekonomi, ordning och reda och en positiv historik. Nya kunder kan på vår sida läsa vad tidigare kunder har tyckt om monteringsverkstaden och se vilket betyg den har.

Det talas ibland om problem med att det säljs däck som inte är färska via näthandeln, hur ser du på det?
– Först av allt tycker jag att vi inom däckbranschen borde vara duktigare på att informera konsumenten om vad som egentligen gäller för ålder på däck. Äldre däck är inget större problem hos oss, av en enkel anledning: Vi har hög omsättning på vårt lager och vi ställer krav på våra leverantörer. Vi ser över vårt lager i samband med inventering och har koll på de sommardäck som är kvar under semestern.

För ett par år sedan gick ni in på den finska marknaden också. Hur har det gått?
– Det har gått bra. Vi har haft stor nytta utav de erfarenheter vi har från den svenska marknaden. Den finska satsningen hanterar vi helt och hållet härifrån Laholm. Vi byggde en hemsida på finska och anställde en finskspråkig kundtjänstmedarbetare. Hon hade tidigare arbetat med kundtjänst på både finska och svenska men inte med däck och fälg. Innan vi släppte den finska sidan fick hon arbeta i vår svenska kundtjänst i åtta månader för att lära sig däck och fälg samt komma in i hur vi vill att det ska fungera.

Returer är ett välkänt problem inom näthandeln. Hur ser det ut där för er del?
– Vi har förstås inte på långa vägar så stora problem med returer som exempelvis de som säljer kläder online, men de är tillräckligt många för att vi måste ha rutiner för det. Det är mest vanligt att kunden inte kontrollerar vilken däckdimension som ska bytas ut utan litar helt på vad som står i registreringsbeviset alternativt beställer vinterdäck utifrån vad som sitter på sommarhjulen eller tvärt om. De kompletta hjul vi säljer kontrollerar vi alltid manuellt för att försäkra oss om att hjulen kommer att passa på bilen.

Nu har du handlat med däck på nätet i tio år. Har du aldrig funderingar på att pröva något annat?
– Nej, jag har för roligt på jobbet för att ens tänka tanken. Det händer något hela tiden och jag har underbara kollegor. Verksamheten står aldrig stilla, vi måste hela tiden skruva på vårt sätt att arbeta, på vår hemsida och vår kundtjänst för att fortsätta bli bättre. Ibland kan jag känna mig lite nördig, som läser kundrecensioner flera gånger om dagen, men jag vill ha full koll på hur vi ser ut i kundernas ögon och vill lära mig av sådant som kan ha gått snett i någon affär. Det är viktigt att hela tiden utveckla sig. Visst dyker det upp problem som måste lösas men det är då bara att hugga tag i det. Det finns ingen hemlighet, det som gäller är hårt arbete och en vilja att ständigt bli bättre.

Fakta | Däck365

• Säte i Tvååker utanför Varberg, produktion i Laholm
• Omsatte 99 miljoner kronor 2017
• Antal anställa 10
• Vinstmarginalen uppgick till 6,4 procent
• Ägs av Steine Gretarsson (vd), Joakim Petersson och Jan Wulker.

Fakta | Om Steine Gretarsson
• Flyttade från Island till Sverige 1989 där han utbildade sig till civilekonom med inriktning på IT vid Högskolan i Halmstad.
• 1995 anställdes han av Jan Wulker, känd företagare/entreprenör i Varberg, först i ett grossistföretag som sålde skärande verktyg, sedan 2001 som ansvarig för en regummeringsfabrik som Jan var delägare i. Det var med utgångspunkt från den som Däck365 startades.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår