Vulkbågen kostade runt 250 000 kronor men hade betalat sig efter två år, säger Jimmy Pantzar på Värmdö Gummiservice

Kristoffer Pantzar lagar en skada på ett entreprenaddäck, som snart kommer åka in i vulkmaskinen.

Verktygsbordet för vulkjobb.

Vulkningen en succé för gummiverkstan

Företagaren

Värmdö Gummiservice är en av få däckverkstäder i Stockholmsområdet som vulkar entreprenad- och lastbilsdäck. Satsningen på vulkning blev en framgångsfaktor för verkstaden. På bara två år återbetalade sig investeringen.

- Vi har inte egentligen marknadsfört vulkningen alls, men vi har mycket att göra och får också en hel del jobb från andra verkstäder. I genomsnitt har vi hela tiden en person som arbetar med vulkning, säger Lotta Eriksson.
Verkstaden har hela tiden vulkat, men tidigare mest lastbilsdäck i mindre omfattning. För några år sedan investerade de i en ny och större så kallad vulkbåge.
- Den kostade runt 250 000 kronor men hade betalat sig efter två år, säger Jimmy Pantzar.

Att vulkning av skador är så eftertraktat beror förstås på att det är dyrt med nya däck, särskilt då inom entreprenad. Och byter man till ett nytt däck på maskinen måste oftast även de andra tre bytas, vilket man slipper vid en lagning. Kostnaden för att laga ett däck genom vulkning är i snitt en fjärdedel av vad ett nytt däck skulle kosta.
De flesta mindre skador går att vulka. Om det skett större rostangrepp i stommen är det dock inte möjligt. Och naturligtvis finns det en gräns för hur stora skador som kan åtgärdas.
De däckmontörer som ska arbeta med vulkning behöver gå en kurs för att lära sig tekniken. Fyra personer på Värmdö Gummiservice, Jimmy, Lotta och två av de anställda, genomförde sin utbildning i München.

Jimmy och Lotta tycker att det vore en god idé för andra verkstäder att satsa på vulkning.
- Men du måste förstås ha både tid och utrymme. I princip tappar du en däckmontör i den ordinarie verksamheten, säger Jimmy Pantzar och fortsätter:
- Å andra sidan är marginalerna ganska bra på vulkningsjobb, i alla fall när du fått upp farten. Vi vulkar oftast däcken på natten så i praktiken pågår då vulkningsjobben dygnet runt.

Fakta vulkning
Vid vulkning av skador på däck skärs gummit och även stommen bort kring skadan. Hålet fylls igen och täcks över. På insidan förstärks skadan i stommen med en kappa, som gör att stommen blir lika stark och stabil som tidigare. Därefter vulkas lagningen under press och hög värme i 8 – 15 timmar.
Värmdö Gummiservice använder en vulkningsmaskin av fabrikatet Tip-Top, som Continova marknadsför i Sverige.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår