EU har beslutat om nya märkningskrav för däck. Nu ska även snö- och isgrepp anges.

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

EU har beslutat att utöka energi- och prestandamärkningen av däck till att även omfatta uppgifter om snö- och isgrepp. Kravet gäller dubbfria vinterdäck och det kommer sannolikt att börja gälla i Sverige 1 juni 2021.

TEXT HENRIK NYGÅRD

- Den här märkningen kommer att göra det lättare för svenska konsumenter att välja rätt vinterdäck. Men märkningen följer en global standard och samma krav gäller vinterdäck som i alla nordiska länder samt i Ryssland, Kanada, USA och Kina.
Den nuvarande energimärkningen av däck infördes 2012. Avsikten var just att göra det lättare för konsumenterna att välja mellan olika däck. Den nuvarande märkningen innehåller uppgifter om energieffektivitet, väggrepp vid vått väglag och buller mätt i dB.
Nu går alltså EU vidare med nästa fas. Från och med 1 juni 2021, enligt Energimyndigheten, lär kravet på märkning med grepp på snö och is bli verklighet.
När det gäller snögrepp är det redan klart att det blir 3PMSF-symbolen som kommer att gälla. För att få använda den på ett däck ska däcket i ett accelerationstest ha presterat 30 procent bättre än ett referensdäck.
Grepp på is har däremot varit lite klurigare att ta fram en godkänd global standardisering för, berättar Anders Hallberg på Energimyndigheten, som är tillsynsmyndighet när det gäller däckmärkningen.
- Men här kommer kravet att utformas efter ett tröskelvärde för inbromsning på is. Det är alltså bara förmågan att få stopp på fordonet så fort som möjligt som blir räknas. Acceleration och sidogrepp ingår inte i kravet, säger, säger Anders Hallberg.
Dubbdäck kommer inte att omfattas av den nya snö- och ismärkningen. Det beror på att dubbdäck inte, på grund av de utstickande dubbarna, kan testas i de maskiner som mäter rullmotstånd, där däcket får rulla mot en ståltrumma.
- Dessutom är det ju så att ett däck som har dubbar för is ju per definition måste betraktas som ett vinterdäck, säger Anders Hallberg.

I samband med att EU tog beslut om den nya däckmärkningen flaggades också för nästa steg, som kommer att omfatta krav på märkning med uppgifter om däckets hållbarhet över tid. Här är ännu inte tester och standardiseringar klara, så den märkningen ligger ytterligare några år bort.  Ännu en förändring som EU aviserar är krav på märkning även av regummerade däck. Även där gäller det att först hitta en lämplig testmetod.

Anders Hallberg på Energimyndigheten säger att märkningen av däck helt klart lett till att däcken har blivit bättre, eller i alla fall att det är bättre däck som säljs. Och det har blivit lättare för konsumenterna att välja däck, precis som avsikten var.  
- 2012 låg de flesta däcken på nedre delen av halvan när det gäller våtgrepp, i spannet E till G. Idag är det tvärtom. De flesta däck ligger på den övre halvan. Generellt sett har det även skett en förbättring när det gäller rullmotstånd.
- Jag tror också att däckmärkningen har ökat konsumenternas medvetenhet om att ett däck inte bara är svart och runt utan att det har olika egenskaper.
Anders Hallberg pekar här särskilt på rullmotståndet och energieffektiviteten.
- För varje snäpp uppåt i skalan kan man spara 1 dl bränsle per körda 100 km. Det är såklart bra både för bilistens plånbok och för miljön. 

Annons:

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår