Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Regeringen.

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

Även i år kommer reglerna för skiftestider för dubbdäck på våren upp till diskussion på högsta politiska nivå. Nästa vecka träffar Ulrik Jönsson, ordförande i Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för att diskutera frågan. Och han kräver en lagändring.

TEXT HENRIK NYGÅRD

­- Det är hög tid att reglerna för skiftestiderna ändras. Vi har drivit den här frågan i minst tio år. Nu måste det bli verkstad av alla diskussioner, säger Ulrik Jönsson.

Om våren kommer tidigt i södra Sverige och bilister där sätter på sommardäcken före 1 april riskerar de att bryta mot lagen. Och på samma sätt blir bilister i norra Sverige lagbrytare om de kör med vinterdäck efter mitten av april.
- Det här handlar alltså bara inte om däckbranschen och arbetsmiljön där utan även om alla bilister som drabbas, säger Ulrik Jönsson.  

Nyligen deltog Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, i ett möte med riksdagens bilnätverk, där han adresserade de problem som skiftestiderna innebär för däckverkstäderna och bilisterna. I anslutning till mötet ställde riksdagsledamoten Lars Beckman (M) en skriftig fråga till Tomas Eneroth om skiftestiderna. Han hänvisade där till att dagens regler ”skapar onödig arbetsbelastning på landets däckverkstäder och deras medarbetare, och en osäkerhet hos landets bilister om man kör lagligt efter mitten av april då man enligt lagen ska ha bytt däck”.

Lars Beckman skriver att det redan i år skulle behöva ändras datum för däckbyte så att Sveriges bilister hade fram till mitten av maj på sig att byta däck. ”Är statsrådet beredd att vidta några initiativ för att ändra datum för däckbyte?”, skriver Lars Beckman.

De korta skiftestiderna för dubbdäck på våren har i många år varit en av däckbranschens allra svåraste utmaningar. Efter den 15 april måste Sveriges cirka 3 miljoner dubbdäcksbilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Samtidigt gäller krav på vinterdäck vid vinterväglag fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska alltså tre miljoner hjuluppsättningar hinna skiftas under endast två veckor. Under en snörik vinter med försenad vår, som förra året, blir belastningarna på däckverkstäderna enorma.

DRF föreslår därför en tillbakagång till sista datum för dubbdäck till 30 april, men att kravet på vinterdäck vid vinterväglag samtidigt kortas till 1 mars. Denna åtgärd skulle minska onödigt slitage på vägarna samt minska stressen på verkstäderna. På hösten är det två månader mellan att det är tillåtet med dubbdäck till att det skall vara vinterdäck vid vinterförhållanden.
DRF anser också att formuleringen ”vid vinterväglag råder krävs vinterdäck” ändras till en bestämd tidsperiod ”från första december till den sista februari ’Skall’ det vara vinterdäckskrav. Samma ”skall-krav” och period borde gälla för den nya vinterdäckslagen för lastbilar, anser DRF, och hänvisar till att frågan handlar om arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö samt att lagar inte kan styra över klimatet.

På hösten är skiftessäsongen betydligt mer generös. Det är hela två månader mellan det datum då dubbdäck är tillåtna till dess att vinterdäck är obligatoriska. 
- Mitt och däckbranschens krav till Tomas Eneroth är alltså ganska enkelt. Vi vill ha ett fönster på två månader på våren precis som på hösten, säger Ulrik Jönsson.

Tomas Eneroth svar på Lars Beckmans och däckbranschens krav förra året var att han var beredd att se över frågan, men han och regeringen valde ändå att bortse från däckbranschens vädjan om en ändring.

Annons:

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår