DäckDebatts chefredaktör Henrik Nygård uppmanar infrastrukturminister Thomas Eneroth (s) att se över reglerna för skiftestider på våren.

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

Nej, infrastrukturminister Tomas Eneroth. Det är vi i däckbranschen som är experterna. Och när vi säger att dagens regler för skiftestider på våren vållar stora problem för branschen och bilisterna så är det faktiskt så. Det är dags att du och regeringen ser över reglerna, skriver DäckDebatts chefredaktör Henrik Nygård i en krönika.

Nu när vintern slagit till på allvar och vi har snö i hela landet är det förstås inte många som tänker på att byta vinterdäcken, tvärtom. Men faktum är att det bara är två månader kvar tills vi är mitt inne i den mest intensiva skiftessäsongen. Och då börjar problemen för däckbranschen. I år igen.

Förra året, då vintern var sträng och våren sen, var det extra besvärligt. Kaos är väl det ord man närmast kommer att tänka på. Däckverkstäderna gick på knäna när de försökte hinna med att serva alla bilister som skulle skifta däck inom det bara två veckor långa skiftesfönstret.
De korta skiftestiderna för dubbade vinterdäck på våren har i många år varit en av däckbranschens allra svåraste utmaningar. Efter den 15 april måste Sveriges cirka 3 miljoner dubbdäcksbilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Samtidigt gäller krav på vinterdäck vid vinterväglag fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska alltså tre miljoner hjuluppsättningar hinna skiftas under endast två veckor. Under en snörik vinter med försenad vår, som förra året, blir belastningarna på däckverkstäderna enorma. Stress, arbetsmiljöproblem, sjukskrivningar och utmattningssyndrom hör till vanligheterna när däckverkstäderna anstormas av laglydiga bilister.
På hösten är skiftessäsongen betydligt mer utdragen och generös. Det är hela två månader mellan det datum då dubbdäck är tillåtna till dess att vinterdäck är obligatoriska. 
”Med lite enkel matematik kan man se att flexibiliteten är mycket sämre på våren. Ändå är ju Sverige lika långt på våren som på hösten”, säger DRF:s ordförande Ulrik Jönsson.

Förra våren såg det ett tag ut som att en ändring av reglerna kanske var på gång. En debatt kom igång efter att DRF skickat ut ett pressmeddelande och vädjat till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om en förändring. I riksdagen fick ministern en skriftlig fråga om han var beredd att se över reglerna. Och han öppnade dörren på glänt. Till TT sa Tomas Eneroth att inte tror inte skiftestiderna för vinterdäck är en politisk stridsfråga och att han gärna vill lyssna på den professionella däckbranschens råd.
Men när DäckDebatt intervjuade infrastrukturministern stängdes dörren igen och branschens hopp om en ändring släcktes. Tomas Eneroth sa att han tycker att ”dagens regelverk är väldigt flexibelt. Men det gäller också att branschen använder den flexibiliteten och förstår vilka möjligheter som reglerna ger.”
Läs gärna den där sista meningen igen. Den känns nästan som en förolämpning mot däckbranschen. Skulle vi alltså ha missförstått allting? Finns det möjligheter som vi inte sett? Är kaoset under vårens skiftessäsonger helt onödigt?
Nej, Tomas Eneroth. Det är vi i däckbranschen som är experterna. Och när vi säger att dagens regler vållar stora problem för branschen och bilisterna så är det faktiskt så. Det är dags att du och regeringen ser över reglerna för skiftestider på våren.
Henrik Nygård, chefredaktör DäckDebatt

Annons:

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår