Nokians vd Ulrica Söderström är rädd för att däckbranschen tappar marknadsandelar till bilhandeln, e-handeln och de tillfälliga verkstäderna.

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

Ulrica Söderström, vd för Nokian Tyres i Sverige, tycker att däckbranschen och verkstäderna i högre grad måste anpassa sig till kundernas krav på ökad tillgänglighet. - Ingen skulle ju acceptera att matbutiken bara var öppen kl 7-16.

TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD

Vad har du för bakgrund?

 - Jag började på Nokian 2007 som produktchef för personbilsdäck. Jag blev sedan försäljningschef och därefter vd för fem år sedan. Tidigare jobbade jag inom dagligvaruhandeln, bland annat på ICA och Scan med inköp- och marknadsfrågor.

Vad var det som lockade med däckbranschen?

 - Att den är så otroligt spännande och att det händer så pass mycket just nu, både på marknads- och produktsidan.

Vilka är de viktigaste frågorna för branschen?

- Den viktigaste är nog skiftestiderna. Där måste vi få till en förändring, framför allt då på våren. Nuvarande regler skapar en väldigt dålig arbetsmiljö med extrem stress under några veckor. Det går också ut över trafiksäkerheten eftersom montörerna många gånger inte hinner kommunicera med kunderna om exempelvis mönsterdjup och bromsarnas status.

Hur ser du på marknadsutvecklingen för däckbranschen?

- En viktig förändring är att bilhandeln, e-handeln och de tillfälliga verkstäderna under skiftestiderna tar marknadsandelar av den traditionella däckbranschen. Kunderna ställer idag mycket högre krav på tillgänglighet och öppettider.

Hur tycker du däckbranschen ska förhålla sig till dessa konkurrenter?

- Det är ju marknaden och konsumenterna som styr och det går inte att stoppa den utvecklingen. Vi kommer behöva anpassa oss till kundernas krav och exempelvis ha mer flexibla öppettider. Det är ju ingen som idag skulle acceptera att matbutiken bara var öppen kl. 7-16.

Ni marknadsför även sommardäck för nordiska förhållanden. Men handen på hjärtat, är det verkligen någon skillnad mot andra tillverkares sommardäck?

- Ja, det är stor skillnad. Vi har mycket grövre och mer porös asfalt i Sverige än länderna i södra Europa. De sliter på däcken och skapar en hög ljudnivå. Våra däck är anpassade efter det. Och dessutom har de bra våtegenskaper och är tysta. De har också bättre prestanda när det bara är några plusgrader.

Vilka är era viktigaste marknader?

- När det gäller nordiska däck så är det Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Där är klimatet liknande. Fabriker har vi Finland och Ryssland, men snart även i USA, i Dayton som ligger i delstaten Ohio.

Hur är det med södra Europa, är det ens lönt för er att konkurrera med de andra stora däcktillverkarna på deras hemmamarknader?

- Absolut, vi har en växande organisation i Centraleuropa som stadigt ökar sin försäljning och tar marknadsandelar.

Vad har ni för marknadsstrategier i Sverige de närmaste åren?

- Här är vi marknadsledande, men vi vill bli starkare när det gäller sommardäck, där vi har runt 17 procents andel. Så där finns en stor potential för oss att växa.

Ni, och förstås även andra tillverkare, säljer era däck både i e-handeln och via egna verkstäder. Men priserna är olika. Är inte det förvirrande för konsumenterna?

- Nej, på verkstäderna får de en helt annan service. Produkten måste förädlas, kunden kan ju inte montera däcken på fälgen själv. För att ta ett exempel från livsmedelshandeln: Du får två liter läsk i matbutiken till samma pris som en halv liter på bensinstationen. Men det är ingen som invänder mot det eftersom butikerna fyller helt olika funktioner. På samma sätt har vi olika roller i däckbranschen. Det handlar inte bara om priset. En duktig däckfackhandlare tar hand om kunden på ett helt annat sätt än vad som blir följden när man köper sitt däck på nätet.

Däckbranschen är extremt mansdominerad. Hur kan vi öka antalet kvinnor?

- Det är en mycket svår fråga, men jag tror att vi behöver höja branschens status och fortsätta att jobba för att verkstäderna ska vara rena och snygga. Det är en resa som många moderna bilverkstäder gjort och som jag tycker att vi kan inspireras av.  

På regeringens initiativ kommer vintern 2019/2020 en ny lag om vinterdäck på tyngre fordons samtliga hjul. Vad tycker du lagförslaget?

- Det är bra och det kommer öka säkerheten och framkomligheten. Där har vi för stora problem idag.

Vilka vinterdäck föredrar du, med eller utan dubbar?

- Jag kör dubbat. Vi bor ju i förorten och där töar det ofta på dagarna och fryser till på natten och blir isigt på morgnarna.


FAKTA
Namn: Ulrica Söderström.
Befattning: Vd för Nokian Tyres i Sverige.
Ålder: 47
Bor: Upplands-Väsby
Familj: Man och två barn i tonåren.
Fritidsintressen: Barnens sportande tar mycket tid. Annars gillar jag att vara på landet på Ljusterö, åka båt och umgås med vänner.
Bil: Mercedes GLC.
Senast lästa bok: Viveca Stens ”I fel sällskap”.
Ser helst på tv: Tittar inte mycket på tv, men gillar sportsändningar. I somras blev det en hel del från fotbolls-VM.
Äter gärna: Italienskt.
Dricker gärna: Vatten och vin.
Bästa egenskap: Positiv, utåtriktad, driven och prestigelös.
Sämsta egenskap: Kan vara lite rörig. Administration är inte mitt starkaste kort.
Detta gör jag om fem år: Fortsätter att trivas på jobbet.


Annons:

"Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?!

Branschnytt

26 augusti 2019

Framgångar inom originalmontage för Continental

Branschnytt

21 augusti 2019

Continental bygger ut sin fabrik i Portugal

Branschnytt

20 augusti 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continental

Branschnytt

20 augusti 2019

Goodyear gör ny satsning på racing

Branschnytt

20 augusti 2019

Världsrekord i snabbt däckbyte

Branschnytt

20 augusti 2019

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår