En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

Vi håller på att konsumera sönder vårt jordklot och det är hög tid att trycka ned bromspedalen. Det stora problemet är utvinning av nya råvaror ur jordskorpan som innebär en stor belastning för miljön. Däckbranschen menar att nyckeln till ett hållbarare samhälle och jordens överlevnad ligger i att återvinna förbrukat material och hitta nya användningsområden. Ett utslitet däck kan fortfarande leva minst femton år till – fast på andra områden.

AV MIKAEL SVENSSON

Ett personbilsdäck tjänstgör i snitt fyra och ett halvt år på vägarna innan det går till återvinning. Däckbranschen strävar efter att förlänga livslängden i syfte att skapa ett hållbarare samhälle.
– I Sverige konsumerar vi i dag 4,2 gånger jordklotets resurser för att producera varor och tjänster. Det duger inte. Allas vår strävan behöver vara att komma i balans så att siffran 4,2 blir lägre än 1, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen i Sverige.

Om vi tar bildäckets livslängd på 4,5 år som exempel så är matematiken enkel: 4,5x4,2=18,90. Alltså måste bildäckets livslängd ökas från 4,5 år till nästan 20 år för att jorden ska klara sig. Men vi kan inte tillverka däck som håller så länge.
– Nej, då skulle vi tvingas använda så hårt gummi att de blir en trafikfara och då bryter vi mot branschens första nyckelord, säkerhet. Vi skulle heller inte ha däck som uppfyller miljökraven, bullerkrav och så vidare, svarar Fredrik.

Däcken måste därför få annan tjänstgöring efter livet ute på vägarna. Det kan bäst ske genom att ersätta annat material som annars skulle tagits upp ur jorden; olja, kol, mineraler, sten eller andra råvaror. Fredrik menar att vi nu måste använda redan tillgängliga tekniska material, som vi redan brutit ur jordskorpan, tillverkat och transporterat.
– Planeten klarar idag inte av att tillgodose våra behov endast med lokala naturprodukter och vi måste använda jordens förnybara förmåga klokt så att vi inte i all välmening belastar den mer istället för mindre. Vi räknar nu på hur mycket vi kan bidra till att minska överuttaget från jorden med genom att förlänga livslängden på däckgummi och hoppas att fler branscher gör detsamma, menar Fredrik.

Under sina år på vägen blir ett personbilsdäck ett kilo lättare på grund av slitaget och försvinner ut i naturen. 
– Därmed inte sagt att detta kilo hamnar i havet och blir till mikroplaster, man har inte funnit något däckmaterial där. Vi arbetar nu tillsammans internationellt för att se var gummit hamnar och om det ställer till med något problem som behöver adresseras. Det krävs ändå ett aktivt arbete för att minimera slitaget på däck. Vi ska inte göra avkall på väggreppet för då tullar vi på säkerheten. Det som har störst effekt är körbeteendet och det kan vi faktiskt påverka. Genom att köra mjukare, undvika snabba accelerationer, köra med rätt lufttryck i däcken, ta bort snö och smuts som orsakar obalans i hjulen och ha rätt hjulinställning så sparar vi in mycket på däckslitaget, säger Fredrik.

Annons:

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår