Annons:
Sök i däckdebatt

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

Vi håller på att konsumera sönder vårt jordklot och det är hög tid att trycka ned bromspedalen. Det stora problemet är utvinning av nya råvaror ur jordskorpan som innebär en stor belastning för miljön. Däckbranschen menar att nyckeln till ett hållbarare samhälle och jordens överlevnad ligger i att återvinna förbrukat material och hitta nya användningsområden. Ett utslitet däck kan fortfarande leva minst femton år till – fast på andra områden.

AV MIKAEL SVENSSON

Ett personbilsdäck tjänstgör i snitt fyra och ett halvt år på vägarna innan det går till återvinning. Däckbranschen strävar efter att förlänga livslängden i syfte att skapa ett hållbarare samhälle.
– I Sverige konsumerar vi i dag 4,2 gånger jordklotets resurser för att producera varor och tjänster. Det duger inte. Allas vår strävan behöver vara att komma i balans så att siffran 4,2 blir lägre än 1, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen i Sverige.

Om vi tar bildäckets livslängd på 4,5 år som exempel så är matematiken enkel: 4,5x4,2=18,90. Alltså måste bildäckets livslängd ökas från 4,5 år till nästan 20 år för att jorden ska klara sig. Men vi kan inte tillverka däck som håller så länge.
– Nej, då skulle vi tvingas använda så hårt gummi att de blir en trafikfara och då bryter vi mot branschens första nyckelord, säkerhet. Vi skulle heller inte ha däck som uppfyller miljökraven, bullerkrav och så vidare, svarar Fredrik.

Däcken måste därför få annan tjänstgöring efter livet ute på vägarna. Det kan bäst ske genom att ersätta annat material som annars skulle tagits upp ur jorden; olja, kol, mineraler, sten eller andra råvaror. Fredrik menar att vi nu måste använda redan tillgängliga tekniska material, som vi redan brutit ur jordskorpan, tillverkat och transporterat.
– Planeten klarar idag inte av att tillgodose våra behov endast med lokala naturprodukter och vi måste använda jordens förnybara förmåga klokt så att vi inte i all välmening belastar den mer istället för mindre. Vi räknar nu på hur mycket vi kan bidra till att minska överuttaget från jorden med genom att förlänga livslängden på däckgummi och hoppas att fler branscher gör detsamma, menar Fredrik.

Under sina år på vägen blir ett personbilsdäck ett kilo lättare på grund av slitaget och försvinner ut i naturen. 
– Därmed inte sagt att detta kilo hamnar i havet och blir till mikroplaster, man har inte funnit något däckmaterial där. Vi arbetar nu tillsammans internationellt för att se var gummit hamnar och om det ställer till med något problem som behöver adresseras. Det krävs ändå ett aktivt arbete för att minimera slitaget på däck. Vi ska inte göra avkall på väggreppet för då tullar vi på säkerheten. Det som har störst effekt är körbeteendet och det kan vi faktiskt påverka. Genom att köra mjukare, undvika snabba accelerationer, köra med rätt lufttryck i däcken, ta bort snö och smuts som orsakar obalans i hjulen och ha rätt hjulinställning så sparar vi in mycket på däckslitaget, säger Fredrik.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår