"Vi har ett väldigt sammansvetsat gäng här och det är jag förstås väldigt glad över.", säger Gunnar Arestav om sina anställda på Örby Gummi.

På Örby Gummi har man lagt stor vikt vid att de anställda ska vara medvetna om vikten av goda kundrelationer. På väg in i verkstaden från omklädningsrummet påminns alla om detta av en skylt ovanför dörren: ”Du träder nu in i kundens värld och representerar därmed Örby Gummi”.

Örby Gummi: Stor bland de oberoende

Branschnytt

Gunnar Arestav på Örby Gummi i Stockholm sätter kundnyttan i framsätet. Hans anställda påminns ständigt om hur viktigt det är att kunderna kommer tillbaka. En affär är inte avslutad förrän kunden kommer tillbaka nästa gång, menar han.

– Frihet är stort för mig. I unga år lärde jag mig uppskatta friheten som långtradarchaffis ute på de europeiska vägarna, innan jag insåg nackdelarna med alldeles för långa arbetspass. Så när jag kom in i däckbranschen hos OK i Fruängen kände jag mig snart hemma där, berättar Gunnar.

Hos OK var det mycket jobb med tunga lastbils- och entreprenadmaskindäck så kroppen fick en hel del stryk. Det här var i mitten av 80-talet och det fanns långt färre hjälpmedel i branschen. Idag är det annorlunda – inte minst på Örby Gummi.

– Vi har investerat mycket i lyftar och maskiner och pratar mycket arbetsmiljö här på verkstaden. Jag själv är oförtröttlig i mitt tjat på mina anställda att inte glömma ta på hörselkåpor, antivibrationshandskar, knäskydd och annat. Men det har gett resultat, det är inte lika slitsamt som när jag själv hade det när jag kom in i branschen, menar Gunnar. 

Startade i tvättstuga

På sätt och vis är Gunnar Arestav uppvuxen i däckbranschen. På föräldragården utanför Umeå fanns en BP-mack och där fick den unge Gunnar hjälpa till med att stoppa dubb i rör och andra småsysslor. Sedan bar det så småningom av till Stockholm.

I april 1991 kom Gunnar till Örby Gummi, ett företag som startades 1958 i en före detta tvättstuga i ett hyreshus i Stockholmsförorten.

– Jag kände den dåvarande ägaren och hade på den tiden en svåger som också jobbade där. Så jag hoppade in som tillfällig förstärkning – och har blivit kvar här sedan dess, berättar Gunnar Arestav.

2004 var ett märkesår för verkstaden. Då kunde den flytta in i en före detta Konsumbutik som byggts om och till för att passa för sitt nya ändamål.

– Vi jobbade i ett par år med att ställa allt i ordning, återanvände så mycket som möjligt av butiksinredning och annat som Konsum lämnat efter sig. Företagets ägare hade idéer om att skapa en rustik miljö med synliga timmerstockar här inne och gott om utrymme för däck och fälgar. Gunnar berättar att kunderna uppskattar möjligheten att riktig se och känna på grejorna och att verkstadens kaffehörna med fika och godis är högt uppskattad bland kunderna. Intill finns till och med en liten lekhörna för de yngre besökarna… 

Administrativ börda

I oktober 2006 köpte Gunnar Arestav ut den tidigare ägaren. Han hade idéer om att han skulle kunna dra ner på det fysiska arbetet på så vis.

– Nu arbetar jag mest med det administrativa. Det är fysiskt mindre påfrestande men kan gå en på nerverna ibland. Våra politiker har talat länge om att underlätta för småföretagare, men det är ju mest snack och väldigt lite verkstad! Gunnar sticker inte under stol med att pappersarbetet är en börda han gärna skulle se mindre av.

– Vi hade besök av en arbetsmiljöinspektör för ett tag sedan och han gillade allt han såg, berömde oss för vårt arbetsmiljöarbete och våra säkerhetsrutiner, men han efterlyste bättre dokumentation av vad vi gjort. Det känns ju lite konstigt i en verksamhet där alla vi på verkstaden käkar lunch tillsammans och har en rak kommunikation hela tiden, suckar Gunnar Arestav.

Gunnar har fem fast anställda däckmontörer på verkstaden i Örby men tar in 10-12 man ytterligare via Arbetsförmedlingen när det är högsäsong för däckbyten. Det är ofta folk som jobbat åt företaget i flera år.

– För att minska kaoset under däckbytessäsongerna har vi två filialer, en i Bandhagen och en i Högdalen. Vi kör drop-in för de kunder som inte lagrar däcken hos oss, men i deras fall behövs tidsbokning. Har du däck för 1 400 bilar på lager så gäller det att hålla koll på tiderna, påpekar Gunnar. 

Utjämnar svackorna

Under september och februari, de två lugnaste månaderna i verkstaden, hålls de fast anställda sysselsatta med att inventera däcken på däckhotellen, ringa kunder som behöver få dem utbytta och ordna med byten i god tid tills det är dags att byta däck på kundernas bilar.

– Och så jobbar vi med underhåll på våra lokaler och annat som inte finns tid till när det är full rulle med däckbyten, förklarar Gunnar Arestav. Han gläder sig åt att den fasta styrkan är en så homogen grupp. Tre av dem har jobbat i mer än tio år i företaget – en i tjugofem – och de två andra lite yngre är kvar här efter fem års anställning.

Hjulinställningar och TPMS-programmering är andra tjänster som hjälper till att utjämna arbetsbelastningen mellan hög- och lågsäsong.

– Vi har avancerad mätutrustning för att kontrollera vinklarna på bilens alla hjul och justera dem om kunden kört på en trottoarkant eller ner i en stor grop, typ, säger Gunnar Arestav. När det gäller TPMS kan Örby Gummi erbjuda hjälp både med indirekta system och system med sensorer i hjulen. 

Rädda om kunden

– Vi har ett väldigt sammansvetsat gäng här och det är jag förstås väldigt glad över. Gunnar har också lagt stor vikt vid att hela gänget ska vara medvetna om vikten av goda kundrelationer. På väg in i verkstaden från omklädningsrummet påminns alla om detta av en skylt ovanför dörren: ”Du träder nu in i kundens värld och representerar därmed Örby Gummi”.

– För mig är en affär inte avslutad förrän kunden kommer tillbaka nästa gång. Det tänket har hjälpt oss att etablera oss på marknaden. Det gick lite trögt i början, men nu kommer folk hit till Örby från hela Storstockholm. Vi har väntelista till däckshotellet och får ofta beröm från kunderna för att vi alltid tar på oss ansvaret om något inte är till deras belåtenhet, konstaterar Gunnar Arestav. Och det bästa är att kunder som tycker att de får god service också är beredda att betala lite mer för jobbet, tillägger han. 

Fakta | Örby Gummi AB

• Startades 1958 i Stockholmsförorten Örby

• Har sin huvudverkstad i Örby och filialer i Huddinge och Bandhagen

• Ägs idag av Gunnar Arestav

• Har fem heltidsanställda, tar in 10-12 man extra under däckbytessäsongen

• Omsatte 11,5 miljoner kronor senaste räkenskapsår (2018-06)

• Hade samma år en vinstmarginal på 5,65 procent.

Annons:

Intäkter från barnbok hjälper utsatta barn

Branschnytt

21 oktober 2019

Körde flera mil med punkterat däck

Branschnytt

21 oktober 2019

Hårdare vinterdäckskrav införs i Norge

Branschnytt

18 oktober 2019

Michelin stänger ytterligare en fabrik

Branschnytt

16 oktober 2019

Nokian öppnar fabrik i USA

Branschnytt

16 oktober 2019

Falken sponsrar europeiska toppklubbar

Branschnytt

16 oktober 2019

Lyckat säkerhetsarbete på Nokian Heavy Tyres

Branschnytt

16 oktober 2019

Förhandstitt på nästa nummer av DäckDebatt

Branschnytt

16 oktober 2019

ABS Wheels Gasellföretag igen

Branschnytt

16 oktober 2019

Fem nya medlemmar i Däckpartner

Branschnytt

16 oktober 2019

Trelleborg skapar digitala tjänster åt entreprenadkunder

Branschnytt

08 oktober 2019

Bilförsäljningen upp under september

Branschnytt

08 oktober 2019

Cyklister får gratis vinterdäck

Branschnytt

07 oktober 2019

Bilia satsar mer på däck

Branschnytt

07 oktober 2019

Franska däck när Koenigsegg slog nytt rekord

Branschnytt

01 oktober 2019

Gratis hemsida på en timme

Branschnytt

01 oktober 2019

Michelin stänger tysk fabrik

Branschnytt

01 oktober 2019

20 000 anställda påverkas av Continentals sparpaket

Branschnytt

25 september 2019

Dags för Automässan: Skicka in era produktnyheter

Branschnytt

25 september 2019

Michelin: Åkeriers däckkostnader kan mer än halveras

Branschnytt

24 september 2019

Test av fem så kallade ”året-runt-däck”

Branschnytt

24 september 2019

Michelin och Conti vinnare i Aftonbladets test

Branschnytt

24 september 2019

Toyo Tire bygger fabrik i Serbien

Branschnytt

24 september 2019

Pirelli stärker sin nordiska organisation

Branschnytt

24 september 2019

Har du koll på nya vinterdäckskraven?

Branschnytt

24 september 2019

Debatt: ”Gynnsamt att köra med vinterdäck på sommaren”

Branschnytt

24 september 2019

”Jag har klantat mig lite”

Branschnytt

18 september 2019

Conti vinner två nya däcktester

Branschnytt

17 september 2019

24-årig praktikant omkom på däcklager

Branschnytt

17 september 2019

Svenska Gummihuset fällt av Reklamombudsmannen

Branschnytt

17 september 2019

Michelin blir officiell ”däckleverantör” för Gran Turismo

Branschnytt

17 september 2019

Årets Däckrazzior: Fler kör med odubbade vinterdäck året runt

Branschnytt

11 september 2019

"Bredare skåror i däcken ger fler stenskott"

Branschnytt

09 september 2019

Stockholm får sin första miljözon

Branschnytt

04 september 2019

"Vi i däckbranschen ska inte böja oss utan stå upp."

Branschnytt

04 september 2019

Ny studie visar på små utsläpp från konstgräsplaner

Branschnytt

29 augusti 2019

Ragn-Sells stänger produktion

Branschnytt

26 augusti 2019

"Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?!

Branschnytt

26 augusti 2019

Framgångar inom originalmontage för Continental

Branschnytt

21 augusti 2019

Continental bygger ut sin fabrik i Portugal

Branschnytt

20 augusti 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continental

Branschnytt

20 augusti 2019

Goodyear gör ny satsning på racing

Branschnytt

20 augusti 2019

Världsrekord i snabbt däckbyte

Branschnytt

20 augusti 2019

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår