Höstens däckrazzior bekräftade att allt fler bilister kör med dubbfria vinterdäck på sommaren. Här är det Dan Nordenberg från Vianor som samtalar med en stoppad bilist.

Debatt: ”Gynnsamt att köra med vinterdäck på sommaren”

Branschnytt

Att ”köra slut” på de dubbfria vinterdäck på sommaren är gynnsamt både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Det finns inget som säger att slitna vinterdäck skulle ha sämre bromsförmåga än slitna sommardäck, skriver två tidigare chefer på Michelin och Gislaved i ett debattinlägg.

I sin krönika i sin senaste DäckDebatt skrev chefredaktör Henrik Nygård att allt fler verkar behålla sina dubbfria vinterdäck på sommaren, något som också bekräftas av sommarens och höstens däckrazzior. Han undrade varför det inte är olagligt då undersökningar visar att de mjuka vinterdäcken ju blir ännu mjukare på sommaren, vilket bland annat leder till längre bromssträcka och sämre kursstabilitet och kontroll vid undermanövrar.
Krönikan ledde till ett debattinlägg från Halvard Nilsson, tidigare utvecklingsansvarig på Gislaved Däck och Ulf Wallin, tidigare teknisk chef på Michelin Skandinavien.

Här är debattinlägg i sin helhet:
”Vi läste din ledare i senaste "Däckdebatt" om "Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?"
Jo, det kanske beror på:
- Att detinte är belagt att det är farligare att köra med slitna dubbfria vinterdäck (2-5 mm mönsterdjup) på sommaren än med slitna sommardäck.
- Att det är ett bättre ekonomiskt alternativ att köra slut på däcken ner till 1,6 mm än att skrota dem och därmed även en nationalekonomisk fördel eftersom däck är en importvara.
- Att det är säkrare att använda dessa däck på sommaren än på vintern. Att köra med ett däck med 4-5 mm mönsterdjup vintertid är betydlig farligare  än att köra sommartid.
- Att det är ett bättre miljöalternativ att använda en produkt så länge det är möjligt än att skrota den i förtid och onödigt belasta miljön.
- Att det innebär lägre bränsleförbrukning att köra ett slitet däck än ett nytt eftersom det slitna har klart lägre rullmotstånd, men man ska naturligtvis inte köra med olagliga däck. 

Du påstår att media har rapporterat om flera trafikolyckor där det framgår att bilen hade dubbfria vinterdäck. Vi läser också tidningar men har inte sett en enda artikel som påstår detta. Kan du vänligen visa oss några artiklar för att stödja ditt påstående för annars får det anses som osant.
Du nämner även att tester visar att bromssträckan med dubbfria vinterdäck blir 40 % längre. Ja, med nya däck, men nu gäller det inte nya däck utan däck med ett mönsterdjup på 5 mm eller lägre.
Nu är situationen inte sådan att en bilist monterar nya vinterdäck inför sommaren utan frågeställningen är vad bilisten ska göra med sina nästan slitna vinterdäck inför nästa vintersäsong när han monterar av däcken i april och mäter upp 4-5 mm mönsterdjup. 

Det finns tre alternativ:
- Fortsätta att köra en vinter till på is, snö och slask under den farligaste årstiden. Fullt lagligt.
- Skrota däcken, vilket innebär en kostnad och slöseri med jordens resurser.
- Köra slut på däcken på sommaren. Det finns inget som säger att halvslitna vinterdäck med lägre mönsterdjup än nya skulle ha sämre bromsprestanda än halvslitna sommardäck.
Alternativ 1 skulle innebära att bilisten kör med betydlig mindre mönsterdjup på vintern än med nya däck. Säkerheten, dvs vatten och snöslaskevakueringen är direkt proportionell mot mönsterdjupet.
Alternativ 2 skulle innebära en ökad kostnad för däck på 20-30 % eftersom däckslitaget är lägre/mm vid lägre mönsterdjup och att skrota däcken skulle innebär att kasta bort ca 3mm av däckens livslängd.
Alternativ 3 skulle vara klart gynnsamt både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Det finns inget som säger att slitna vinterdäck skulle ha sämre bromsförmåga än slitna sommardäck. Det innebär också lägre milkostnad för däcken och lägre bränsleförbrukning på grund av lägre rullmotstånd än nya däck. Rullmotståndet sjunker kraftigt med minskat mönsterdjup. 

En motortidning har publicerat en artikel som över en hel sida och som benämns "Lagligt, men livsfarligt". Det är inte sant och är en oseriös skrämseljournalistik som inte hör hemma i en seriös trafiksäkerhetsdebatt. Att kalla vissa utpekade däck för "Livsfarliga" är inte sant eller seriöst. Det finns 100 000-tals bilister som använder sina slitna vinterdäck och har använt dessa däck på sommaren under flera år men det finns inget i olycksstatistiken som skulle styrka påståendet att de skulle var "livsfarliga". En seriös, balanserad debatt baserad på verkliga fakta skulle vara till fördel för både bilisternas kunskap om däck, deras ekonomi och säkerhet.

En balanserad debatt om däck är bra för att stärka bilisternas däckkunskap. Den ska dock framhålla alla fakta och inte bara det som någon intressent vill ska synas. Att det finns bilister som kanske inte bör montera slitna vinterdäck på sommaren beroende på deras typ av fordon, körsätt och kanske körningar utomlands med högre hastigheter och där de slitna vinterdäcken inte skulle vara tillåtna. Nuvarande lagstiftning är bra och debatten bör handla om att ge respektive bilist den rekommendation som är relevant för honom/henne. En skrämseljournalistik som framförs i en svensk motortidning är inte till nytta för någon. Den är vinklad och felaktig på så sätt att den talar om situationer som inte är relevanta.
Vår förhoppning är att du lägger in detta inlägg i tidningen som ett debattinlägg. Det är bra för branschen och i förlängningen för bilisterna att det skrivs artiklar om däck och det ökar också däckmedvetandet. 

Påstående att risken för vattenplaning med slitna vinterdäck skulle vara större än med slitna sommardäck finns heller inget belägg för." 

Halvard Nilsson f.d. utvecklingsansvarig på Gislaved däck      
Ulf Wallin, f.d teknisk chef på Michelin Skandinavien

Annons:

Intäkter från barnbok hjälper utsatta barn

Branschnytt

21 oktober 2019

Körde flera mil med punkterat däck

Branschnytt

21 oktober 2019

Hårdare vinterdäckskrav införs i Norge

Branschnytt

18 oktober 2019

Michelin stänger ytterligare en fabrik

Branschnytt

16 oktober 2019

Nokian öppnar fabrik i USA

Branschnytt

16 oktober 2019

Falken sponsrar europeiska toppklubbar

Branschnytt

16 oktober 2019

Lyckat säkerhetsarbete på Nokian Heavy Tyres

Branschnytt

16 oktober 2019

Förhandstitt på nästa nummer av DäckDebatt

Branschnytt

16 oktober 2019

ABS Wheels Gasellföretag igen

Branschnytt

16 oktober 2019

Fem nya medlemmar i Däckpartner

Branschnytt

16 oktober 2019

Trelleborg skapar digitala tjänster åt entreprenadkunder

Branschnytt

08 oktober 2019

Bilförsäljningen upp under september

Branschnytt

08 oktober 2019

Cyklister får gratis vinterdäck

Branschnytt

07 oktober 2019

Bilia satsar mer på däck

Branschnytt

07 oktober 2019

Franska däck när Koenigsegg slog nytt rekord

Branschnytt

01 oktober 2019

Örby Gummi: Stor bland de oberoende

Branschnytt

01 oktober 2019

Gratis hemsida på en timme

Branschnytt

01 oktober 2019

Michelin stänger tysk fabrik

Branschnytt

01 oktober 2019

20 000 anställda påverkas av Continentals sparpaket

Branschnytt

25 september 2019

Dags för Automässan: Skicka in era produktnyheter

Branschnytt

25 september 2019

Michelin: Åkeriers däckkostnader kan mer än halveras

Branschnytt

24 september 2019

Test av fem så kallade ”året-runt-däck”

Branschnytt

24 september 2019

Michelin och Conti vinnare i Aftonbladets test

Branschnytt

24 september 2019

Toyo Tire bygger fabrik i Serbien

Branschnytt

24 september 2019

Pirelli stärker sin nordiska organisation

Branschnytt

24 september 2019

Har du koll på nya vinterdäckskraven?

Branschnytt

24 september 2019

”Jag har klantat mig lite”

Branschnytt

18 september 2019

Conti vinner två nya däcktester

Branschnytt

17 september 2019

24-årig praktikant omkom på däcklager

Branschnytt

17 september 2019

Svenska Gummihuset fällt av Reklamombudsmannen

Branschnytt

17 september 2019

Michelin blir officiell ”däckleverantör” för Gran Turismo

Branschnytt

17 september 2019

Årets Däckrazzior: Fler kör med odubbade vinterdäck året runt

Branschnytt

11 september 2019

"Bredare skåror i däcken ger fler stenskott"

Branschnytt

09 september 2019

Stockholm får sin första miljözon

Branschnytt

04 september 2019

"Vi i däckbranschen ska inte böja oss utan stå upp."

Branschnytt

04 september 2019

Ny studie visar på små utsläpp från konstgräsplaner

Branschnytt

29 augusti 2019

Ragn-Sells stänger produktion

Branschnytt

26 augusti 2019

"Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?!

Branschnytt

26 augusti 2019

Framgångar inom originalmontage för Continental

Branschnytt

21 augusti 2019

Continental bygger ut sin fabrik i Portugal

Branschnytt

20 augusti 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continental

Branschnytt

20 augusti 2019

Goodyear gör ny satsning på racing

Branschnytt

20 augusti 2019

Världsrekord i snabbt däckbyte

Branschnytt

20 augusti 2019

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår