Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

Svenska Koenigsegg tillverkar världens snabbaste sportbil. Modellen Agera RS kom upp i 447 km/h på en raksträcka i Nevada för ett tag sedan. Sådana farter ställer extraordinära krav på det som får bilen att rulla. Koenigsegg tillverkar egna fälgar i kolfiber för att nå toppfarter och marknadschefen Steven Wade betonar att däck och fälgar styr mycket i bilfabriken där allt görs för hand.

Koenigsegg Agera RS slog nyligen världsrekord på en raksträckamellan Las Vegas och Pahrump i Nevada. Medelhastigheten låg på 447 km/h och därmed raderade ni ut Bugattis rekord från 2010 som löd på 431 km/h. Hur viktigt är det att inneha hastighetsrekordet?
– Slå hastighetsrekord är något vi alltid vill. Men möjligheterna att göra det är få. Framförallt måste du ha en väg där det går att köra så fort. I det här fallet var det en av våra kunder som ville göra det och som dessutom letat upp en vägsträcka där det var möjligt. Då hängde vi på. Nu visade vi alla att vi håller vad vi lovar och självklart är det roligt att inneha hastighetsrekordet.

När ni utvecklar en bil som ska köra 447km/h, vad krävs av däcket?
– Smidighet och väghållning är viktigare än själva rekordet och då är däckprestandan ett av de kritiska momenten. Allt arbete vi lägger på chassi, uppgängningssystem, motor-och bromssystem kan vara bortkastat om inte däcken klarar bilens prestanda. Våra däck måste kunna hantera extrema sidotryck för att klara väghållningen. Även om det inte är troligt att våra kunder kommer att köra i 440km/h, måste vi ändå veta att bilens däckklarar den hastigheten.

En punktering i den farten skulle vara förödande, hur motverkar ni det?
– Vårt största ansvar i en sådan situation är att skydda föraren och vi har en rad säkerhetssystem med smarta airbags, störtbåge med mera. Innan vi testade bilen i den hastigheten gjorde vi omfattande tester för att vara säkra på att däcken skulle klara belastningen. Vi hade där ett samarbete med vår däckpartner Michelin. I deras testanläggning gjordes omfattande tester av PilotSport Cup2-däcken för att säkerställa att de skulle klara påfrestningen. Michelins representanter var även på plats vid rekordet i Nevada och inspekterade däcken efter varje körning. Faktum är att däcken nästan såg ut som nya efter att vi kört bortåt 450 km/h. I slutändan behövde vi bara en uppsättning däck för att dels slå världsrekordet och dels för att göra accelerationsrekordet 0-400 km/h. Däckens skick efteråt förvånade både mig och Michelin-killarna.

Är däcken till era bilar specialdäck från Michelin?
– De Michelin PilotSport Cup2 som vi använder på Agera RS kan köpas från alla Michelin-återförsäljare, dessutom till ett rimligt pris. Men de bakre däcken är speciellt utvecklade för Koenigsegg.

Ni tillverkar egna kolfiberfälgar. Hur går den produktionen till?
– Varje fälg består av 650 enskilda bitar kolfiber och det tar en vecka för en anställd att göra ett hjul. Regera har en speciell design och till dessa använder vi 100 fler kolfiberbitar, vilket göra att det tar några dagar längre att tillverka. De första kolfiberfälgarna började vi tillverka 2013 till Agera S.

Varför är kolfiber det bästa fälgmaterialet till era bilar?
– Först och främst väger de 40 procent mindre än vanliga lättmetallfälgar, vilket är en markant skillnad. Vi kan få den viktreduktionen utan att kompromissa med vare sig styrka eller säkerhet. Den lättare fälgen ger en helt annan acceleration i startögonblicket eftersom ett tyngre hjul behöver mer kraft för att förflytta sig. Det ger också smidigare inbromsningar och du får ett mycket bättre grepp vid snabba korrigeringar med ratten.

De traditionella personbilstillverkarna sätter allt större fokus på att det ska tillverkas lättare däck med mindre rullmotstånd. Vilket fokus har ni när det gäller däck?
– Grepp. Vi arbetar i ett annat segment än andra biltillverkare och är inte i behov av att göra våra bilar så bränsleeffektiva som möjligt, utan styrs mer av prestanda och väghållning.

Hur viktigt är däck och fälgars utseende för det totala intryck bilen ska förmedla?
– Mycket viktigt! Hjul är som ett par skor – en viktigdel av vad din outfit förmedlar. På samma sätt kan rätt fälg och däckprofil antingen se supersexig ut, vara normal eller i värsta fall hemsk om du väljer helt fel. Även om vårt fokus är prestanda så har förstås utseendet på fälgar och däck stor betydelse.

När ni bygger en ny modell, var i planeringen kommer däck och fälgar in?
– Från den absoluta början. Däckens storlek styr mycket av hur vi bygger bilen, även stylingen av karossen styrs av däcken.

Finns det något reservhjul i era bilar?
– Nej, våra bilar – och även andra bilar i det här segmentet – har inget utrymme för reservhjul.

Hur gör man då om det blir punktering?
– Stannar bilen och ringer en verkstad som kan komma ut och montera ett nytt hjul.

Tror du ni kan passera 500 kilometer i timmen och hur långt fram i tid ligger det i så fall?
– Förmodligen är det långt bort. Det är trots allt över 40 km/h över hastigheten som uppmättes i Nevada. Största hindret är luftmotståndet som det krävs mycket kraft för att forcera. Det krävs även en utveckling av däckteknologin för att klara den farten. Skulle vi nå dit, skulle det vara underbart. Men det är absolut inget mål med nästa bil som vi bygger.

Hur mycket kostar Agera RS att köpa och vad är det extraordinära jag får för pengarna?
– Varje bil är individuell och prissätts efter hur köparen vill ha den. Det du får är en extrem bil med extremaförmågor när det gäller fart och väghållning. Vi tillverkar det styvaste chassiet i hela fordonsindustrin, vilket gör att vi kan koncentrera oss på väghållningennär vi arbetar med fjädringssystemet och hjulupphängningen. Du får också ett extremt hantverk där allt monteras för hand och där många av detaljerna är tillverkade för hand i vår fabrik. Vi tillverkar bara 25 Agera RS och dessa var redan slutsålda i januari 2016.

Det verkar utspela sig en tvekamp mellan er modell Agera RS och Bugatti Chiron, är Bugattier värsta konkurrent om att vara miljardärernas favoritvrålåk?
– Folk gillar att ställa dessa bilar mot varandra. Men i grund och botten är det helt olika bilar. Agera RS är mer en traditionell sportbil, medan Chiron är mer aven väldigt snabb GT-bil. Sedan skiljer sig våra kunderfrån vanliga bilkunder som jämför olika bilar och väljer den som passar deras behov och ger mest valuta förpengarna. Våra kunder – och Bugattis – är oftast istånd att köpa bilen de gillar, oavsett vad den kostar. Många äger en mängd bilar innan de köper sin första Koenigsegg. Men vi måste fortfarande ge våra kunderen bra anledning att välja Koenigsegg.

Vad är den stora skillnaden mellan Bugattimodellenoch Koenigsegg Agera RS?
– Vikten. Chironen är 500 kilo tyngre än vår Agera RS, vilket påverkar prestandan. Bugattins vikt bidrar till den lyxiga körkvaliteten, som är deras varumärke. AgeraRS är utformad för att vara bekväm på vägen och samtidigt vara ett monster på racerbanan. Bilens låga vikt är nyckeln till acceleration, hastighet, kvickhet och bromsförmågan.

Ni får anses vara den lille spelaren i sammanhanget. Upplever du att ni slår underifrån och vad är i så fall fördelen med det?
– Alla älskar en underdog, eller hur? Vi saknar definitivt de resurser som andra företag har. Det betyder att vi måste vara smidiga, innovativa och kreativa. Vi är väldigt bra på att tänka på det sättet och konkurrenterna distraherar inte oss. Vårt enda mål är att göra bilarna bättre.

Annons:

Rusning efter laddbara bilar

Branschnytt

04 december 2019

"Rolf och Sofia, två av däckbranschens profiler"

Branschnytt

04 december 2019

Minoritet av bilisterna har aldrig haft punktering

Branschnytt

03 december 2019

Fyra av tio har kört med sommardäck på vintern

Branschnytt

03 december 2019

Så skapar ni en hållbar däckverkstad

Branschnytt

27 november 2019

”Vi ska jobba stenhårt för att bli ännu bättre på hållbarhet”

Branschnytt

27 november 2019

Var tionde bilist ser för dåligt

Branschnytt

26 november 2019

Ingen Svart Fredag på Däckpartner

Branschnytt

26 november 2019

Smart däck kommunicerade via 5G-nätet

Branschnytt

18 november 2019

Däckbranschdagen – en dag du inte bör missa

Branschnytt

18 november 2019

Svenska Lager kan bli årets entreprenör

Branschnytt

18 november 2019

Var femte svensk vet inte hur man byter däck

Branschnytt

12 november 2019

”Målet är att alla däck ska återvinnas”

Branschnytt

12 november 2019

”Tysta däck kan spara miljarder”

Branschnytt

11 november 2019

Superföretagare: Däck365 och ABS Wheels

Branschnytt

11 november 2019

Majoritet av bilisterna otrygga vid halt väglag

Branschnytt

11 november 2019

Triss i nyanställningar på Colmec

Branschnytt

11 november 2019

Test av fyra olika sorters ”vinterdäck”

Branschnytt

30 oktober 2019

Ny studie: Konstgräsplaner är ofarliga

Branschnytt

30 oktober 2019

Nokian: Elbilar sliter inte mer på däcken

Branschnytt

30 oktober 2019

Vitt vanligaste färgen på svenska bilar

Branschnytt

30 oktober 2019

Nokian vinstvarnar igen

Branschnytt

30 oktober 2019

Intäkter från barnbok hjälper utsatta barn

Branschnytt

21 oktober 2019

Körde flera mil med punkterat däck

Branschnytt

21 oktober 2019

Hårdare vinterdäckskrav införs i Norge

Branschnytt

18 oktober 2019

Michelin stänger ytterligare en fabrik

Branschnytt

16 oktober 2019

Nokian öppnar fabrik i USA

Branschnytt

16 oktober 2019

Falken sponsrar europeiska toppklubbar

Branschnytt

16 oktober 2019

Lyckat säkerhetsarbete på Nokian Heavy Tyres

Branschnytt

16 oktober 2019

Förhandstitt på nästa nummer av DäckDebatt

Branschnytt

16 oktober 2019

ABS Wheels Gasellföretag igen

Branschnytt

16 oktober 2019

Fem nya medlemmar i Däckpartner

Branschnytt

16 oktober 2019

Trelleborg skapar digitala tjänster åt entreprenadkunder

Branschnytt

08 oktober 2019

Bilförsäljningen upp under september

Branschnytt

08 oktober 2019

Cyklister får gratis vinterdäck

Branschnytt

07 oktober 2019

Bilia satsar mer på däck

Branschnytt

07 oktober 2019

Franska däck när Koenigsegg slog nytt rekord

Branschnytt

01 oktober 2019

Örby Gummi: Stor bland de oberoende

Branschnytt

01 oktober 2019

Gratis hemsida på en timme

Branschnytt

01 oktober 2019

Michelin stänger tysk fabrik

Branschnytt

01 oktober 2019

20 000 anställda påverkas av Continentals sparpaket

Branschnytt

25 september 2019

Dags för Automässan: Skicka in era produktnyheter

Branschnytt

25 september 2019

Michelin: Åkeriers däckkostnader kan mer än halveras

Branschnytt

24 september 2019

Test av fem så kallade ”året-runt-däck”

Branschnytt

24 september 2019

Michelin och Conti vinnare i Aftonbladets test

Branschnytt

24 september 2019

Toyo Tire bygger fabrik i Serbien

Branschnytt

24 september 2019

Pirelli stärker sin nordiska organisation

Branschnytt

24 september 2019

Har du koll på nya vinterdäckskraven?

Branschnytt

24 september 2019

Debatt: ”Gynnsamt att köra med vinterdäck på sommaren”

Branschnytt

24 september 2019

”Jag har klantat mig lite”

Branschnytt

18 september 2019

Conti vinner två nya däcktester

Branschnytt

17 september 2019

24-årig praktikant omkom på däcklager

Branschnytt

17 september 2019

Svenska Gummihuset fällt av Reklamombudsmannen

Branschnytt

17 september 2019

Michelin blir officiell ”däckleverantör” för Gran Turismo

Branschnytt

17 september 2019

Årets Däckrazzior: Fler kör med odubbade vinterdäck året runt

Branschnytt

11 september 2019

"Bredare skåror i däcken ger fler stenskott"

Branschnytt

09 september 2019

Stockholm får sin första miljözon

Branschnytt

04 september 2019

"Vi i däckbranschen ska inte böja oss utan stå upp."

Branschnytt

04 september 2019

Ny studie visar på små utsläpp från konstgräsplaner

Branschnytt

29 augusti 2019

Ragn-Sells stänger produktion

Branschnytt

26 augusti 2019

"Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?!

Branschnytt

26 augusti 2019

Framgångar inom originalmontage för Continental

Branschnytt

21 augusti 2019

Continental bygger ut sin fabrik i Portugal

Branschnytt

20 augusti 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continental

Branschnytt

20 augusti 2019

Goodyear gör ny satsning på racing

Branschnytt

20 augusti 2019

Världsrekord i snabbt däckbyte

Branschnytt

20 augusti 2019

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår