"Miljöpartiet verkar helt sakna systemperspektiv när det gäller däckmaterial utan låter istället fördomarna mot däck styra vilken fakta de väljer att ta till sig.", skriver Fredrik Ardefors på SDAB i en debattartikel.

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

Nej, konstgräsplaner är inte ett miljöproblem. Tvärtom är de bra för miljön, skriver Fredrik Ardefors, vd för Svensk Däckåtervinning, i en debattartikel.

Det var i en debattartikel i tidningen Smålandsposten som miljöpartisterna Lena Johansson och Hanna Evelyndotter adresserade frågan om de mikroplaster som upptäckts vid provtagningar i bottensedimentet i Växjösjön. De skriver att: "En källa kan vara små gummigranulat från kommunens fotbollsplaner. Gummigranulat består av gamla nermalda bildäck och innehåller farliga kemikalier och plaster. De bryts inte ned i naturen och när de hamnar i våra vattendrag kommer de in i det biologiska kretsloppet. Det är farligt för både djur och människor."
Läs miljöpartisternas hela debattartikel här.

Fredrik Ardefors skriver ett debattsvar i samma tidning att forskningen visar att forskningen visar att miljöpartisterna är helt fel ute:
"Nej, Lena Johansson (MP) och Hanna Evelyndotter (MP). Konstgräsplaner är inte, som ni skriver i ett debattinlägg, ett miljöproblem.

Det har däremot felaktigt rapporterats om däckgummi från konstgräs i en sjö vid Växjö. De fragment som hittats består av helt andra typer av plaster.
Detta är också helt rimligt eftersom sjön ligger långt från någon fotbollsplan och gummigranulat inte förflyttar sig många meter beroende på att de är tunga. MP har dock fått för sig att gummigranulat från konstgräsplaner är roten till all mikroplast i naturen och vägrar ta till sig fakta.

Bakgrunden till missförståndet är en rapport IVL skrev 2016 där varje konstgräsplan påstods sprida mellan tre och fem ton mikroplast per år. Man trodde att skälet till att man fyller på konstgräsplaner med granulat är att det försvunnit granulat till naturen, men redan när den ursprungliga IVL-rapporten kom fanns dock forskning som visar att det som egentligen händer är att materialet kompakteras. När IVL nyligen presenterade en ny rapport med faktiska mätningar, så har antagna tre till fem ton per plan och år blivit knappt 300 gram uppmätt per dagbrunn vid idrottsanläggningar och de vid konstgräsplaner låg under detta.

De små mängder gummigranulat som lämnar konstgräsplaner kan enkelt hanteras genom att spelare borstar av sig och att man samlar upp dagvatten. De granulat som väl hamnar i brunnar är inte farliga, varken för människor i djur. Innehållet i dem är hårt reglerat av EU och består av ämnen som är hårt kemiskt bundna och därför ofarliga. De bryts inte ner i magen på djur och är inte giftiga att hantera på något sätt.

Konstgräsplaner av gummigranulat är tvärtemot vad MP tror väldigt bra för miljön. De tillverkas av återvunnet material, minskar resursuttag och ger mindre miljöpåverkan jämfört med alternativen. MP inser det inte men deras agerande orsakar minskad cirkulär ekonomi med sin skrämselpropaganda. Miljöpartiet verkar helt sakna systemperspektiv när det gäller däckmaterial utan låter istället fördomarna mot däck styra vilken fakta de väljer att ta till sig.

Istället för att stigmatisera ett material för dess ursprung, skulle vi välkomna dialog om hur vi kan använda de material som redan är i omlopp – för en omställning till ett samhälle som lever och frodas inom planetens gränser.

Annons:

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår