Annons:
Sök i däckdebatt

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

Däckbranschen ger tummen upp åt regeringens initiativ om nya krav på vinterdäck på tunga fordon, men frågan är komplex och behöver utredas ytterligare. Till att börja med finns ingen klar definition på vad som ska klassas som vinterdäck, påpekar branschorganisationen i sitt remissvar.

Däckbranschen Sverige är en paraplyorganisation för Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening och Däckspecialisternas Riksförbund, som även äger Svensk Däckåtervinning. I remissvaret framför de sina gemensamma ståndpunkter, men två av organisationerna har också lämnat in enskilda remissvar. Däckbranschens skriver i yttrandet till regeringen att man visserligen ger sitt stöd åt att förslagets grundtanke, alltså att tunga fordon även vintertid har ett för säkerheten godtagbart väggrepp, men att det krävs fördjupad kunskap om hur olika däckegenskaper påverkar säkerheten på tunga fordon. Man hänvisar också till att däcken bara är en del av trafiksäkerheten. Andra faktorer är vägbyggnad, vägunderhåll, hastighetsanpassning, lastfördelning och fordonsfrågor som bromskraft. När det gäller definitionen av vinterdäck finns idag två däckmärkningar, M+S, som är en egendeklaration från tillverkarna och som inte innehåller några prestandakrav, och 3PMSF, där prestandakravet endast gäller drivförmåga jämfört med ett referensdäck, dock utan anpassning till nordiska förhållanden. En annan grundläggande fråga som branschorganisationen för fram är om det är kalendertid eller bedömt vägunderlag som ska gälla. Här föreslår båda organisationerna kalendertid och då perioden från 1 december till sista februari precis som Finland infört. En annan fråga är hur gränsöverskridande trafik ska hanteras. Med olika krav i närliggande länder kommer omlastningar eller däckskiften krävas – så länge som länderna inte inför samma regelsystem. Slutsatsen av resonemanget är att Däckbranschen föreslår att regeringen uppdrar åt Transportstyrelsen att utarbeta nya krav för definitionen av vinterdäck samt krav på mönsterdjup. Dessutom bör de svenska reglerna efterlikna de krav som finns i närliggande och relevanta länder. Däckspecialisternas riksförbund, DRF, som representerar Däckverkstäderna, säger i sitt kompletterande remissvar att de är positiva till en skärpning av kravet på vinterdäck. De anser att det är lagstiftaren som ska ställa minimikrav på grepp och att det inte ska vara självdeklarerat. Det innebär att en märkning ska visa på bättre vinteregenskaper hela däckets livslängd. De påpekar att flertalet vinterdäck till tunga fordon utvecklas för att fungera som vinterdäck när de är nya, för att sedan prioritera livslängd och då kanske inte alls fungerar bra under vinterförhållanden. De har även tagit fram statistik som visar att svenska åkare redan insett värdet av bra däckstandard vintertid genom att över hälften av alla däck monteras tredje tertialet. Däck-, fälg- och Tillbehörleverantö- rernas Förening föreslår i sitt kompletterande remissvar att samma regler införs som beslutas om i Tyskland. Dessa innebär krav på 3PMSF-märkning på drivaxlar (från 2018/2019) och på styraxlar (från 2020/2021) men inget mönsterdjupskrav eller märkning på släpvagnsaxlarna. Mönsterdjupet på dragbilen bör dock vara minst 5 mm. Att M+S bör fasas ut som märkning för vinterdäck, är båda organisationerna överens om.

Annons:

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår