Ulrik Jönsson, ordförande DRF, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) samt Peter Buhre, sakkunnig på DRF.

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, uppvaktade nyligen regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) angående de problem som uppstår för däckbranschen till följd av reglerna för skiftestider för dubbdäck på våren.

TEXT HENRIK NYGÅRD

Problemen med skiftestiderna blir extra påtagliga i år, då påsken infaller sent. Den stora resehelgen, då många åker till fjällen och behöver dubbdäck, infaller 18 – 22 april.
- Det innebär att alla som åker på dubbdäck kommer bryta mot lagen eftersom dubbdäck är förbjudna efter 15 april, säger Peter Buhre, sakkunnig på DRF.
Vid mötet med Tomas Eneroth den 12 mars deltog Ulrik Jönsson, ordförande i DRF, samt Peter Buhre och flera sakkunniga från departementet.
Även om inga konkreta löften ställdes ut från ministern är de ändå mycket nöjda med mötet.
- Samtalen fördes i god ton och Tomas Eneroth lovade att följa frågan mycket noga. Det visade sig att han var ganska insatt i och intresserad av vår bransch. Vi fortsätter också vår dialog med Transportstyrelen i frågan, säger Ulrik Jönsson.
Tomas Eneroth berättade bland annat att den första motion han skrev som riksdagsledamot 1999 handlade om just vinterdäckslagen. Men de senaste åren har det skett en rejäl strukturförvandling i däckbranschen, något som diskuterades på mötet.
- När dagens regler kom till så skiftade många fler däck själva, och man förvarade också däcken hemma. Sedan dess har det skett en kraftig ökning av antalet skiftningar på verkstäder samt inte minst förvaring på däckhotell, säger Peter Buhre och fortsätter:
- Det här innebär en stor förändring för däckbranschen. Och om vi inte kan anpassa oss till den och ta hand om kunderna så kommer andra aktörer att ta marknadsandelar. Det sa Tomas Eneroth att han hade stor förståelse för.

Även i år har alltså reglerna för skiftestider för dubbdäck på våren kommit upp till högsta politiska nivå. Nyligen deltog också Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, i ett möte med riksdagens bilnätverk, där han adresserade de problem som skiftestiderna innebär för däckverkstäderna och bilisterna. Och både i år och förra året har riksdagsledamoten Lars Beckman (M) ställt en skriftlig fråga till Tomas Eneroth, där han frågor om ministern är beredd ”att vidta några initiativ för att ändra datum för däckbyte?”

De korta skiftestiderna för dubbdäck på våren har i många år varit en av däckbranschens allra svåraste utmaningar. Efter den 15 april måste Sveriges cirka 3 miljoner dubbdäcksbilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Samtidigt gäller krav på vinterdäck vid vinterväglag fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska alltså tre miljoner hjuluppsättningar hinna skiftas under endast två veckor. Under en snörik vinter med försenad vår, som förra året, blir belastningarna på däckverkstäderna enorma.

DRF föreslår därför en tillbakagång till sista datum för dubbdäck till 30 april, men att kravet på vinterdäck vid vinterväglag samtidigt kortas till 1 mars. Denna åtgärd skulle minska onödigt slitage på vägarna samt minska stressen på verkstäderna. På hösten är det två månader mellan att det är tillåtet med dubbdäck till att det skall vara vinterdäck vid vinterförhållanden.
DRF anser också att formuleringen ”vid vinterväglag råder krävs vinterdäck” ändras till en bestämd tidsperiod ”från första december till den sista februari ’Skall’ det vara vinterdäckskrav. Samma ”skall-krav” och period borde gälla för den nya vinterdäckslagen för lastbilar, anser DRF, och hänvisar till att frågan handlar om arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö samt att lagar inte kan styra över klimatet.

Annons:

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår